Inomgårdsmaskiner

Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

33 inlägg 32220 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#147360 har bara en 25mm

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

totte  
#147368 Då så! Finns dom som bytt en tvåutgångsmotor mot en med remskivor bara på vevaxeln och fått fem backväxlar och en framåt. Lycka till med motorbytet!

Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

viktor meck  
#147381 finns säkert någon som vill köpa den gamla motorn. lägg ut den på blocket vet ja :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

axwell  
#147405
MattiH skrev:har bara en 25mm


Är du helt säker på 25 mm, kan troligen vara 25,4 mm ( 1") ?!

Båda varianterna är förekommande.

Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#147461 jobbar som mekaniker och svetsare har full kunskap om hur man svarvar och fräser samt kan med de flesta material samt kan svetsa dem så ja får nog ihop detta... kan ja bygga pressar på 10000 ton klarar ja väll en ny remskiva:D Tack för alla tips men tror inte ja säljer motorn plockar isär den och kollar va felet är... vill ju veta:D skulle tro de är ventilerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

totte  
#147482 Jomenvisst, med den bakgrunden så finns det inga problem 8) :grin: !

Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#149287 Ny motor på plats går som en dröm::)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

totte  
#149315 Trevligt :grin: ! Vad blev det för nåt?

Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#149424 blev en likadan fast nyare. hitta en på blocket:D billigt va de också. behövde inte göra något förutom en snabb renovering av start motorn och en allmän koll. samt lite förgasar inställning:D går sjukt fint nu och extremt lättstartad. 2 drag i minus 7 grader:D eller 3 sec på startmotorn:D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

totte  
#149440 Bra det då har du ju den gamla att plocka delar från vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

viktor meck  
#153040 hej igen. har du rivit den gamla motorn och kollat vad som var fel :?: är nyfiken =p~ har du fått någon snö så du har kunnat testa snöslungan :?:

Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157572
totte skrev:Då så! Finns dom som bytt en tvåutgångsmotor mot en med remskivor bara på vevaxeln och fått fem backväxlar och en framåt. Lycka till med motorbytet!


Har funderat på ett byte på min Ariens. Har 2 axlar på min. Finns det nåt sätt att lösa detta på?

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

totte  
#157576 Inget bra sätt, annat än att få tag på en tvåaxelmotor.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157586 Hur är det nu? Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid! :smile:

Kan undra vad den ursprungliga anledningen till dubbla axlar är?

Billigare för snöslungetillverkaren att köpa motorn med 2 axlar än att konstruera vändningen i lådan?

Eller är det nerväxlingen man vill åt? Hjuldrivningen går väl från kamaxelskivan? Det är ju en liten skiva på motorn o en ganska stor därnere. På slungor med gummihjulsväxellåda måste man ju ha detta stora hjul för att klara alla utväxlingar.

Nästa tanke är: Är det bara slungor med gummihjulslåda som har dubbla?

Går alla dubbelaxlar åt olika håll eller finns det såna som går åt samma håll?

Får nog plocka ner min lite o titta på detta, nån snö lär den ju inte slänga där den står nu. Det tar längre tid o mer svett med den än med skyffeln :sad:

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

totte  
#157612 Jo det omöjliga tar som sagt en stund extra. Skall ju inte säga att det inte går, men det skulle nog närmast kräva att man installerar en kugghjulsväxel som växlar ner till hälften och vänder riktningen. Är ju inte omöjligt om man får tag i lämpliga kugghjul, men det är nog lite pyssel att göra ett bra lagerfäste för det andra kugghjulet med tillhörande remskiva.

Hjuldrivningen går som sagt från kamaxeln och är sålunda nedväxlad till halva varvtalet och motsatt riktning. Därmed sagt att är det dubbel axel så går den för hjuldrivning alltid hälften så fort och åt andra hållet.

Troligtvis är det en billig lösning för att få en nedväxling, kan knappast vara särskilt dyrt att förlänga kamaxeln när det sker i massproduktionen. Vad jag vet så förekommer det nog enbart på friktionshjulsdrift, finns ju förresten inte så många slungor som inte har det, Honda, vissa Gilson, kanske nån mer japan, sen vet jag inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).