Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa Alstor

114 inlägg 52389 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa Alstor

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14862 Har nu funderingar på att köpa en Alstor att köra vindfällen gallring samt att ha som lite allt i allo. Har provkört en och tusan vad imponerad jag blev av framkomligheten på den. Har testat en minimaster vid tidigare tillfälle och den var ju inte alls i klass med Alstor i framkomlighet. Så nu undrar jag om det är nån här på forumet som har praktisk erfarenhet av denna.



   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#14887 Tror du har helt rätt angående framkomligheten mycket bättre än minimastern har bara provat en på mässa lite bara, men jag blev mycket imponerad av den. funderade själv på en sån ett tag men det blev en skotare för mej.
Enda nackdelen är väll priset+markfrigången om man ska köra tex en gammal skotarväg eller liknande,men man får ju styra och ställa lite efter förutsättningarna.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14893 Vad är markfrigången egentligen?

Provade ni med hytt eller utan?

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14904
Mangan skrev:Vad är markfrigången egentligen?

Provade ni med hytt eller utan?


det var en utan hytt.

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#14907 Japp utan hytt

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14914 Okej, det skulle vara roligt att få veta hur stor hytten är. Kan man sitta i och lasta?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14916
Mangan skrev:Okej, det skulle vara roligt att få veta hur stor hytten är. Kan man sitta i och lasta?


Hej,
Det verkar så på deras bilder på hemsidan!

http://www.alstor.se/movies.html

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14918 Jag tror nog att jag skall köpa en utan hytt pga att det är lättare att kliva av den. Sen å andra sidan så tror jag att hytten är bra vid snö regn. Men det är ingen värme i hytten så att då gör det varken från eller till om man har en förutom snö och kvistar som man blir skyddad ifrån om man har en hytt. Men men får väl man bollar nog lite mellan hytt eller inte ett tag innan man ev köper en

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#14924 vad kostar det att få hytt på den?

är det en stor extrakostnad skulle jag nog inte ens fundera på det.

köp ordentliga kläder istället ;)

Det är helt utan störtbåge på en sådan utan hytt?
kan ju vara lite vanskeligt, kanske något man kan svetsa dit själv och lägga tak samt ruta på för lite skydd mot väder vind och välta.

framkomligheten verkar ju inte vara några större problem om man tittar på filmerna på deras hemsida. har en loka återförsäljare av Alstor lagom impad när man svängt in och kollat på den.
dok som någon sa är priset rätt högt. =/

//Martin

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14929 tror tyvärr att de är för jävla dyra :( men man har ju hört en del gott om dem så det kanske väger över?? men jag vet att det är ett jävla styr att köra med en så kort och antagligen klen kran...kan inte säga säkert för jag har aldrig kört nån.. men man har ju minnen när man kör med huggarvagnen och håller på att bli tokig för allt går så slött::

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14930
timberjack810c skrev:tror tyvärr att de är för jävla dyra :( men man har ju hört en del gott om dem så det kanske väger över?? men jag vet att det är ett jävla styr att köra med en så kort och antagligen klen kran...kan inte säga säkert för jag har aldrig kört nån.. men man har ju minnen när man kör med huggarvagnen och håller på att bli tokig för allt går så slött::


Kranen kan ju inte riktigt jämföras med. en som sitter på en skotare men å andra siadan så är det ju fler fördelar. O det är ju att man kan ju köra fram virke som ligger på ställen dit det är jävligt att komma till med skotarn. Sen vet jag inte om kranen kommer användas direkt mycket vissa perioder för jag skall nog köra fram plantor nät till hägn. Om jag änvender alstorn till gallring så skall det ju vara att köra fram virke till basvägar så att det inte blir en massa pillande för skotningen

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14931
timberjack810c skrev:tror tyvärr att de är för jävla dyra


http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=513

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14932 Borde antagligen då ochså vara ett bra andrahandsvärde Alstorn ochså då

   TS
Avatar Fallback
Andreas_93  
#14933 provkörde en alstor och det värsta med den är att det
är ganska kass svängradie och att inte käran följer framdelens spår

Avatar Fallback
ptorparn  
#14936 Jag vill bara tillägga kolla och prova en SKOGIS den är med styrbar boggi på kärran ! Kolla www.forescat.se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).