Avverkning (slutavverkning)

Vad göra med Aspar - Grova&raka

38 inlägg 23974 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

ejgum  
#148808
OAS-forests skrev:
ejgum skrev:
OAS-forests skrev:Man kan ju förstås annonsera ut virket själv.


Var annonserar man lämpligast - på forat eller?

Tror jag ska sortera fram asptimmer >20 cm i topp och lägga det i en egen välta, längd 3,5-4 m. Man kan ju prova annons på Blocket och beskriva volym, kvalitet samt bifoga bild. Begär sedan in anbud, fast pris på vältan!


Iden är god men jag vågar inte riktigt lita på marknaden, skulle kännas bäst om jag hade köpare på partiet innan jag startar sågen.
I övrigt är aspen mycket grov, + 60cm i brösthöjd och jag uppskattar volymen till 3 kubik styck så det skulle kännas bättre att göra något annat än tändstickor bastulavar eller bastupanel är nog bättre kanske t.o.m bekosta sågning & hyvling och sen annonsera ut dom på blocket......är det någon som vet hur man räknar sågat utbyte ur en stock?

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148809
Midgård skrev:I Södras prislista som gäller 2011-08-01 -- 2012-01-31 för tändsticksvirke av asp står det 440kr/m3 för 3,1m längder . Varifrån kommer 420kr/m?


Södra tar emot aspen till tänsticksvirke nu, men man har också köpt Aspkubb tidigare. 2 olika sortiment som jag inte vet om det varit olika priser på? Kanske därifrån prisskillnaden kommer ifrån?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149143
OAS-forests skrev:Aspen är ju ett fantastiskt träd på att växa. Om vi bara ser till de naturligt förekommande träden, i Ångernaland, så torde asp vara det träd som producerar mest volym per omloppstid.

Om det blir aspuppslag efter avverkning ska jag satsa på ett homogent aspbestånd.


Håller med, men stängsling är ju rätt dyrt. Utan blir det nog bara massa av det.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149165 Det kan nog vara så att idag krävs stängsel eller bly i kopparmantlade kulor. Annat var det på 1950-talet, då dagens aspar grodde, då var älgstammen svag.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Elfving  
#149248
ejgum skrev:I övrigt är aspen mycket grov, + 60cm i brösthöjd


Det är väldigt vanligt att grov asp är rötad i centrum, åtminstone rotstocken. Detta syns inte på trädet där det står (åtminstone inte vad jag känner till). Detta behöver du ta hänsyn till för att göra en volymberäkning.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Thunborg  
#149343
Midgård skrev:I Södras prislista som gäller 2011-08-01 -- 2012-01-31 för tändsticksvirke av asp står det 440kr/m3 för 3,1m längder . Varifrån kommer 420kr/m?



Ifrån swedish match hemsida .....

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

ejgum  
#149352
Thunborg skrev:
Midgård skrev:I Södras prislista som gäller 2011-08-01 -- 2012-01-31 för tändsticksvirke av asp står det 440kr/m3 för 3,1m längder . Varifrån kommer 420kr/m?



Ifrån swedish match hemsida .....



Borde man inte få bättre betalt av Swedish match än från södra?
Jag menar att SW är slutkunden för virket och södra i detta fall är en mellanhand.
Men håll med om att det är synd att ta grovt timmer och sen såga pyttesmå tändstickor......mina träd borde vara värda ett bättre öde.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149353 Tänk istället på hur mycket trevnad och värme de små tändstickorna kan skänka :)

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149393 Mellanskog löser in rensorterad aspmassa.
Tändsticksvirke är nog ingen omöjlighet i Ångermanland heller.
Fint asptimmer vill tändsticksfabrikens inmätare gärna ha, de åker i vart fall till norra Hälsingland.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Engelthon  
#149400 Jag hoppas på att kunna om 2år vara igång med ett lövsågverk här i Västernorrland. Då skulle jag kunna köpa sågbar löv björk och asp men även andra lövträd bara dessa är sågbara enligt våra krav.

Krav spec är minsta topp 14cm ub och max rot 34cm pb. Längderna kan vara fallande från min 3,05m till max 5,10m. Krökning, långkrök båghöjd max 10cm. Tvär och slängkrök accepteras inte. Röta upptill 67% av diametern accepteras.

Upptagningsområdet Norra Hälsningland, Medelpad, Ångermanland och östra Jämtland.

Vad tror ni om det?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149406 Asp är svårsågad, halvproffs och jag gjorde ett försök med rak och fin asp.
Väldigt mycket vred sig under torkningen.
Men det finns nog teknik att såga den med, förr gjordes mycket ekor av asp.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Engelthon  
#149409
Famag skrev:Asp är svårsågad, halvproffs och jag gjorde ett försök med rak och fin asp.
Väldigt mycket vred sig under torkningen.
Men det finns nog teknik att såga den med, förr gjordes mycket ekor av asp.


Sågmaskins leverantören hade samma uppfattning. Tanken just med aspen är att använda den i emballage och vissa gömda konstruktioner i möbler. I princip vilket träslag som helst går att använda dit.
Jag har liten erfarenhet just med lövsågning men då vi vidareförädlar allt och då i första hand möbelindustrin så ser det intressant ut.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

axwell  
#149415 Räkna med mycket spill vid aspsågning.
Till synes raka fina stammar kan ibland ge rejäla krökar i det sågade, fick ofrivilligt till ett valv som passade bra som bro över en bäck.

Betraktar, för min del, all aspsågning som ett hopplöst och avslutat projekt.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149421
Famag skrev:Mellanskog löser in rensorterad aspmassa.
Tändsticksvirke är nog ingen omöjlighet i Ångermanland heller.
Fint asptimmer vill tändsticksfabrikens inmätare gärna ha, de åker i vart fall till norra Hälsingland.

Hur stora leveranser krävs? blir det transportavdrag?

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Aspar - Grova&raka

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149504
Famag skrev: förr gjordes mycket ekor av asp.


Då borde de väl kallas aspor istället för ekor? :lol:
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).