Sågtimmer

Små och medelstora sågverks framtid

26 inlägg 34176 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

volvo_buster  
#149275 Har jobbat på sågverk i 20 år av mitt yrkesverksamma liv och kan bara säga att det är INTE första gången denna bransch upplever hybris. Den är så pass hårt knuten till byggindustrin som i sin tur är knuten tätt till finans/bank världen att när en kris uppstår eller varar under längre tid så blir det alltid så här. Tidigare kriser (läs finansiella) så har sågverken kunnat investera sig ur det största problemet men då fanns inga stora internationella problem som vi ser nu. Man kan enkelt säga att ett av de största problemen just nu är euro krisen, som sätter sina avtryck i en av sveriges "bas-näringar".

Tilläggas bör att också att för att tjäna mera pengar gäller det att sänka sina kostnader för att producera sin produkt, eftersom slutpriset oftast inte går att öka. De sågverk som lyckas med detta är de som kommer att överleva. Så tror jag iaf!!

8)

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#149289 Jag ser då några fler problem än bara euro krisen. 1. extremt höga priser på timmer. 2. låga priser på sågat. 3. Oroligheter i Arabländerna. 4. Utbyggnad av sågverken till 750.000m3. och det du skriver volvo_buster.
Detta sammantaget gör att sågverksindustrin står inför en omdaning. Men i ärlighetens namn fattar jag inte hur man ska få fram 1,5Milj m3 timmer till ett sågverk?

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

volvo_buster  
#149294 Timmer priset kan inte vara för högt eftersom importen av sågtimmer oftast blir dyrare än det lokalt producerade. Om man följer tex andra produkters prisutveckling sedan låt säga mitten av 8+-talet så borde 1m3to kosta cirka 1800 kr idag. Annars håller jag med dig. :geek:

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#149324
volvo_buster skrev:Timmer priset kan inte vara för högt eftersom importen av sågtimmer oftast blir dyrare än det lokalt producerade. Om man följer tex andra produkters prisutveckling sedan låt säga mitten av 8+-talet så borde 1m3to kosta cirka 1800 kr idag. Annars håller jag med dig. :geek:


För visso men om man följde den formlerna då skulle mjölken vara rätt dyr :mrgreen:

Nu finns det även små sågverk som går med + vilket jag är ytterst förvånad över. Dessa ska enligt min menig överhuvudtaget inte kunna gå med plus resultat utan självdö.

Jag vet inte hur mycket ni sågar där du jobbar men jag kan köpa lagerskadat för 800kr, utskott, mix och 7 för 1000kr och 6 längddat för 1200kr. OS kan jag jagarätt på för 15-1800kr fritt såg. Så nog är det rea priser på virke alltid. Det som har vare räddningen för många sågar är cellulosaflis som har legat upp mot 550m3f. Men nu har även den börjat tunnas ur. Hörde att vissa inte betalar mer än 450kr/m3f. Dessutom är det överskott på energi flis just nu tackvare en mild vinter.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

MNskog  
#149329 "Det som har vare räddningen för många sågar är cellulosaflis som har legat upp mot 550m3f. Men nu har även den börjat tunnas ur. Hörde att vissa inte betalar mer än 450kr/m3f. Dessutom är det överskott på energi flis just nu tackvare en mild vinter."

Cellulosaflis 550kr/m3f-Massaved 320kr/m3f = 230kr/m3f för att barka och flisa.

Om det går tungt för sågverken verkar det som att massaindustrin tjänar bra med pengar som vanligt.

Sågverken har en hög betalningsvilja i förhållande till sitt förädlingsvärde men massaindustrin har väldigt låg.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#149381
MNskog skrev:Sågverken har en hög betalningsvilja i förhållande till sitt förädlingsvärde men massaindustrin har väldigt låg.


För visso har du rätt men det är en helt annan kostnads struktur och konkurrens. Priset på massa och papper är satta på råvarubörsen. Detta gör att 1ton eucalyptus massa kostar lika mycket i Brasilien som här i Sverige. Bara för att ge ett exempel.

Tittar man på marginalen per m3fub så ska ett sågverk ha högre marginal än ett massa bruk.
Där av den högre betalningsviljan.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

volvo_buster  
#149496 Slutade 2008 inom sågverksnäringen, men jag håller mig ganska ajour ändå. Ett "gift" som aldrig går ur kroppen :oops: . Håller med dig Engelthon men som jag sa så är anledningen till att småsågar kan gå med plus förmodligen den att just dessa är bättre eller har lättare för att sänka sina kostnader så att deras marginal, trots sänkningar av utpris, kan bibehållas eller rent av öka. En annan orsak är som håller en del sågverk flytande är deras försäljning utav bränsleprodukter typ till värmeverk. För 15 år sen så lade man mycket av detta på sin lokala barktipp 8) .

Sen förstår jag att det inte enbart är eurokrisen som är anledningen till att det ser ut som det gör just nu gällande sågverkindustrin MEN jag tycker jämnförelsen med mjölken var dålig pga att OM vi skogsbönder hade fått samma EU bidrag som en jordbruksbonde så hade virkespriserna också kunnat vara fortsatt låga. Medveten om att jag sticker ut hakan med att säga detta men vilka andra företag kan bedriva en rörelse byggd på att inkassera bidrag för att gå runt? 8)

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#149532
volvo_buster skrev:Slutade 2008 inom sågverksnäringen, men jag håller mig ganska ajour ändå. Ett "gift" som aldrig går ur kroppen :oops: . Håller med dig Engelthon men som jag sa så är anledningen till att småsågar kan gå med plus förmodligen den att just dessa är bättre eller har lättare för att sänka sina kostnader så att deras marginal, trots sänkningar av utpris, kan bibehållas eller rent av öka. En annan orsak är som håller en del sågverk flytande är deras försäljning utav bränsleprodukter typ till värmeverk. För 15 år sen så lade man mycket av detta på sin lokala barktipp 8) .

Sen förstår jag att det inte enbart är eurokrisen som är anledningen till att det ser ut som det gör just nu gällande sågverkindustrin MEN jag tycker jämnförelsen med mjölken var dålig pga att OM vi skogsbönder hade fått samma EU bidrag som en jordbruksbonde så hade virkespriserna också kunnat vara fortsatt låga. Medveten om att jag sticker ut hakan med att säga detta men vilka andra företag kan bedriva en rörelse byggd på att inkassera bidrag för att gå runt? 8)


Mjölken var nog ett dåligt skämt. Men faktum är att bönderna får lika mycket för mjölken i dag som på -80talet. Då kan man fundera om systemet hat överlevt sig skälv?

Jag kommer ihåg och det är då inte längesedan man åkte och tippade barken. Nu ställer dom sig och gräver upp den och dom tippade bark där innan jag föddes så det må ju vara jord där? Min fundering är om det ska vara mer lönsamt att elda upp skogen istället för att göra virke och papper av den? Frågan är när man upptäcker att detta med brända sopor och elda skogen var ingen höjdare? Nu är det första bolaget på fall repet Öviks-energi och fler lär det bli. :lol:

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

volvo_buster  
#149581 Jag trodde nog det var menat som ett skämt men jag blir förbannad när man bygger en verksamhet på bidrag, det säger sig självt att behövs bidrag för att få lönsamhet så ska inte man hålla på i den branschen. Fri konkurrens är bra om förutsättningarna är rättvisa men såsom EU är uppbyggt så gagnar det ju stor-drift och då menar jag STOR-DRIFT. Att ens tänka sig att en bonde i norra delen utav europa ska kunna konkurrera på lika villkor med en tex tysk-bonde är absurt!!!

Att producera energi av sin skog verkar vara det enda vettiga just nu iaf.

Nått som jag inte heller förstår är all den import utav kresot impregnerade slipers, tyskarna och polackerna måste jubla då de slipper destruera den som miljöfarligt avfall utan tom får betalt av svenskar som använder dessa som mellanlägg på sågplan. Likaså all den import utav bränsleflis där man inte har en aning om ursprunget, kan vara slipers med kreosot i samt radioaktivt material.... *huuuva!*

Användarvisningsbild

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Camwood  
#149650 Intresant tr, Bidrar snart med mycke matnyttigt i saken 8) Vinsten blir bra om man kan :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#149703
Camwood skrev:Intresant tr, Bidrar snart med mycke matnyttigt i saken 8) Vinsten blir bra om man kan :ugeek:


Nu har jag nästa väntat förlägne (-|

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).