Gallring

Rensningshuggning

14 inlägg 6598 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rensningshuggning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148518 I skogsbruksplanen jag fick (nåja, fick och fick...) i våras rekomenderas rensningshuggning på några områden. Det handlar om flerskiktade, olikåldriga bestånd som är satta till en ålder av 60-65 år.

Kan någon upplysa mig om vad rensningshuggning innebär.

Skall allt klent upp till en viss dimension tas bort?

I så fall, vilken dimension?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Rensningshuggning

Tosca  
#148571 Är det inte flerskiktade, olikåldrade bestånd som är extra värdefulla för många av våra vilda djur och fåglar?
Då kanske man ska vara lite försiktig med sådana rensningar?

Avatar Fallback

Re: Rensningshuggning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148906 Som situationen bland våra vilda djur sett ut de senaste 30 åren så finns det bara granbuskar i de lägre skikten. Kanske användbart för några men det är inte många arter den lämnade miljön har värde för.

Det är väl meningen att hela de aktuella områdena skall föryngringsavverkas avverkas så småningom.

Så kan någon förklara närmare vad som skall göras först?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rensningshuggning

MNskog  
#148927
Ernst skrev:Som situationen bland våra vilda djur sett ut de senaste 30 åren så finns det bara granbuskar i de lägre skikten. Kanske användbart för några men det är inte många arter den lämnade miljön har värde för.

Det är väl meningen att hela de aktuella områdena skall föryngringsavverkas avverkas så småningom.

Så kan någon förklara närmare vad som skall göras först?


Vad är det för markfuktighet och vegetationstyp i bestånden?
Hur ligger bestånden i terrängen t,ex i en sluttning eller på en höjd eller i en svacka?
Du skriver flerskiktade olikåldriga bestånd. Är det lövskog med smågranar som kommer underifrån?
Vet du hur beståndens historik ser ut - hur har det skötts tidigare?

Med lite mer information om bestånden är det lättare att ge några tips på hur du kan göra.

Avatar Fallback

Re: Rensningshuggning

hawk  
#148934 Har själv inte stött på termen men på VIDAs hemsida sägs: "Vid saneringsgallring (ibland används synonymt termen rensningshuggning) avverkas i huvudsak sjuka, skadade och torkande träd."

http://www.vida.se/fordjupande.aspx

Användarvisningsbild

Re: Rensningshuggning

Mäki  
#148937
hawk skrev:Har själv inte stött på termen men på VIDAs hemsida sägs: "Vid saneringsgallring (ibland används synonymt termen rensningshuggning) avverkas i huvudsak sjuka, skadade och torkande träd."

http://www.vida.se/fordjupande.aspx


Låter som något miljönissarna inte skulle gilla.

Avatar Fallback

Re: Rensningshuggning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149224
MNskog skrev:Vad är det för markfuktighet och vegetationstyp i bestånden?
Hur ligger bestånden i terrängen t,ex i en sluttning eller på en höjd eller i en svacka?
Du skriver flerskiktade olikåldriga bestånd. Är det lövskog med smågranar som kommer underifrån?
Vet du hur beståndens historik ser ut - hur har det skötts tidigare?

Den avdelning som har angelägenhet 1 består av G26 på 1,1 ha frisk fastmark, gränsande till mosse. Åldern har man satt till 60 år och det finns 210 m på avdelningen. Trädslaget är 40 tall och 60 gran, inget löv. Tämligen plan mark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rensningshuggning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149236 Jag gissar att det handlar om en kvalitetsinriktad 2:a gallring i en skog som har inslag av träd med dålig kvalitet och stående död ved. Uttaget fokuserar på träd med dålig kvalitet och döda träd och sorterna blir massa och brännved. Om man inte gör detta ingrepp finns risk att avdelningen utvecklas till en nyckelbiotop då blir det problem vid slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Rensningshuggning

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149277 Jag skulle säga att det är en sistagallring som görs som en låggallring,dvs mkt klena stammar plockas bort om dom inte står helt fritt eller i mindre grupp(kanske gallra grupper med klenare träd något hårdare än vanligt). Även större skadade träd/träd med mkt dålig kvalitet plockas bort och ibland även en del träd som plockas för att gynna ev framtida fröträd eller tallar av god kvalitet.
Fördelar som jag ser det:
-grövre medelstam/finare bestånd till slutavv.(högre timmerandel)
-vackrare bestånd
-lättare att hitta fina fröträd med bra krona vi kommande slutavv.
-ökad diam. tillväxt på bra tall ger större andel kvistfritt virke.

försiktig/ingen gallring i vindutsatta kanter (iom ganska långa träd/sen gallring)och så kantzon mot mossen(lämna buskar och gynna lövträd närmast/alt. orört)

Så ser jag på det iaf.

Avatar Fallback

Re: Rensningshuggning

alias  
#149834 I en så gammal skog skulle jag inte våga gallra särskilt hårt med tanke på risken för stormskador - om ens alls. Sen tål gammal skog inga större virkesförrådssänkningar förrän tillväxten också sjunker (låg procentuell tillväxt gör att det tar lång tid innan virkesförrådet återhämtar sig).

Vad är det för föreslaget uttag i % eller m3sk/ha?

Hur ser beståndet ut vad det gäller höjd- och diameterspridning och kvalitet? Är det ett jämnt bestånd som inte är uppenbart stamtätt hade jag nog låtit det vara och satsat på volym i slutavverkningen istället.

Personligen skulle jag inte ha vågat ta ut mer än 10-20 % av volymen eller max 30-40 m3sk/ha i äldre skog (framförallt om den är grandominerad) och då som en extrem låggallring. Hade nog själv kallat det för en genomhuggning istället för en rensningshuggning men det kan ju skilja sig dialektalt hur man tolkar begreppen.

Bara mina funderingar

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rensningshuggning

Chainsaw Charlie  
#149843 Rensningshuggning är ofta en kosmetisk åtgärd där man plockar lite undertryckta och skadade träd. Den behöver inte vara ekonomiskt motiverad utan det kan vara för att göra beståndet vackrare och jämnare. Kanske skapa bättre jaktpass beroende på vad man har för mål.

Det kanske är bättre att inte göra något nu och slutavverka om några år i stället. Om du har mycket gammelskog och om granen är frisk i avdelningen kan du utföra rensningshuggningen, gynna lite fina tallar och överhålla beståndet några år i stället för att jämna till åldersfördelningen.

Vilket företag är det som har upprättat planen?

Användarvisningsbild

Re: Rensningshuggning

Mäki  
#149862 Med en rensning kan man ju höja nettot ganska mycket i slutavverkningen om man tar bort allt smått undertryckt för det höjer ju medelstammen en del.

Avatar Fallback

Re: Rensningshuggning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150184
Chainsaw Charlie skrev:Vilket företag är det som har upprättat planen?


Södra. Tror de i sin tur anlitade en konsultfirma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rensningshuggning

svahn_kb  
#155978 Skogsbruksplaner som boalg med egen indstri gör kan ibland vara lite vinklade. Rensningshuggningar föreslås ofta ( är planläggare själv) när man vill kunna skjuta upp slutavverkningsåldern ett tag. Vanligen görs det så den gynnar rötbestående trädslag (ex Ek och Tall). En bra tumregel är som tidigare nämnts, att hugga bort icke vitala träd ( annan benämning är vitalitets gallring).
Åtgärden är riskfylld på mark med dålig stormtålighet, och brukar inte föreslås om man inte har många mer angelägnda slutavverkningar som kommer göra att beståndet inte "hinner" avverkas vid sitt optimum.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).