Sågtimmer

Små och medelstora sågverks framtid

26 inlägg 34182 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Små och medelstora sågverks framtid

conronka  
#148895 Vad sker med den mellannorrländska skogsbygden?Först rök jämtlamell och nu åker Tjärnviks trä.En medveten strategi från storskogsbruket att utrota inlandet kanske!Positivt eller negativt?Det är ingen höjdare för skogsfolket som får konkurera med Letter och Rumäner när inga andra arbeten finns att tillgå.Numera är det ju östeuropeer som sköter markberedningen ochså så man väntar bara på att dom tar över avverkningarna likaså när billigt billigt har spridit sig i landet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#148899 Min analys är att ex. Tunadal som ökar från 350.000m3 till 750.000m3. Här kommer troligen fler att stryka på foten är jag övertygad om. För vart ska man få virke ifrån?

Dom som ser stabil ut är Rödins, Gällö, Östavall, Callands, Tunadal, Bollstabruk, Iggesund just nu. Helt klart är att sågverksindustrin står inför ett stålbad man alldrig tidigare stått inför.

Användarvisningsbild

Re: Små och medelstora sågverks framtid

halvproffs  
#148929 Sågen i Vinnersjö har slutat såga pga för stora lager. Framtiden ser dyster ut för dessa små sågverk.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

ejgum  
#148936 För ca 20 år sedan fanns det "gott" om mindre sågar och ett och annat hyvleri inom närområdet för min fastighet. Eftersom dom betalade bäst så levererades allt timmer till favoritsågen. Men dom har successivt försvunnit under åren. Dom flesta har köpts upp och lagts ner eller köpts upp och ingår sen i en större koncern. Nu står dom stora koncernerna inför en kris och det tycks vara så att dom har för stor kapacitet i förhållande till efterfrågan. Koncernerna blir stora och tröga och hinner/kan inte slå om snabbt när marknaderna förändras.
Tror därför pendeln kommer att svänga så att inom en 10 års period, kan mindre flexibla sågverk på småorter bli lönsamma.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#148959
ejgum skrev:Tror därför pendeln kommer att svänga så att inom en 10 års period, kan mindre flexibla sågverk på småorter bli lönsamma.


Tyvärr tror jag inte det. Det första som talar emot detta är investeringen och rörelsekapital. Det andra är att med stora enheter kan man ändå få vinst och då pratar vi om sågar över 300.000m3.

För 5år sedan var det i stort en utopi att kunna såga 700-800.000m3 i dag har vi 3 sågverk i Sverige som kommer att ha den kapaciteten. Helt klart kommer flera att följa efter och en tidsfråga är innan den första sågen över 1 Miljon m3 kommer att finnas.

Med sådana volymer kommer sågverk under 300.000m3 vara olönsamma om det inte är nisch sågar som sågar Löv, Special, Övergrovt m.m. Eller sågar som är integrerade med annan verksamhet.

Men klart står att många sågverk kommer att gå i graven under dom närmaste åren.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

ejgum  
#148984
Engelthon skrev:
ejgum skrev:Tror därför pendeln kommer att svänga så att inom en 10 års period, kan mindre flexibla sågverk på småorter bli lönsamma.


Tyvärr tror jag inte det. Det första som talar emot detta är investeringen och rörelsekapital. Det andra är att med stora enheter kan man ändå få vinst och då pratar vi om sågar över 300.000m3.



Sågverket i Braviken har kapacitet på 750 tusen meter & kosta en miljard att bygga. Denna investering måste räntas av annars blir det förlust, menar du att man skulle nå break eaven innan 3000 000m3 sågat? motsvarande 40% nyttjandegrad?
Bravikens sågverk är ett exempel på ekonomisk hybris där ekonomerna ännu en gång tycks tro att ju mer vi investerar ju mer tjänar vi, men det stämmer bara på pappret, verkligheten blir annorlunda


hur kan man då få vinst om delar av kapaciteten står still.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#148990
ejgum skrev:Sågverket i Braviken har kapacitet på 750 tusen meter & kosta en miljard att bygga. Denna investering måste räntas av annars blir det förlust, menar du att man skulle nå break eaven innan 3000 000m3 sågat? motsvarande 40% nyttjandegrad?
Bravikens sågverk är ett exempel på ekonomisk hybris där ekonomerna ännu en gång tycks tro att ju mer vi investerar ju mer tjänar vi, men det stämmer bara på pappret, verkligheten blir annorlunda


hur kan man då få vinst om delar av kapaciteten står still.


Om man bygger ett sågverk för drift av 750.000m3 kan man inte köra det på 300.000m3. Men det var inte riktigt det jag skulle förklara.

Det som skrevs var att pendeln skulle slå över om några år att små sågarna skulle bli aktuella igen. Det tror inte jag eftersom det går mot större och färre anläggningar.
Detta gör att det blir hård konkurrens om virket och utslagning av små sågar.

1900 fans det 100st sågverk i Sundsvall. Nu finns det ett. Samma med massa och papper industrin. Det fans 1950 6st Sulfit, 2st Sulfat, 2st träsliperier och ett pappersbruk. I dag ett pappersbruk och en massabruk. Och det bara i Sundsvall/Timrå.

Men det kommer alltid kunna finnas småsågar och special sågar. Jag skälv tittar på en investering i en ny såglinje på 5-6.000m3 löv. För någon löv såg finns inte här och mer timmer lär jag inte häller få tag i.

Användarvisningsbild

Re: Små och medelstora sågverks framtid

KOJMANNEN  
#149156 Ja nog känns det konstigt om effektiviseringsträdet växer till himmlen men inte skogen.Jag går bara till mig själv och inser att jag inte skulle uppnå samma effektivitet med bibehållen kvalitet på skogsskötseln om jag ständigt skulle öka min areal.Jag nöjer mig med att titta på grannfastigheter och ser vilka katastrofala följder skogsbruket kan få om man blandar ekonomi och ekologi för fett.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#149187 Man önskar att timmerpriset följde det logiska att när trävaror betalas högt så får man bra betalt för timret och tvärt om. Nu eller stort sett alltid så har det vare precis tvärt om.

Kan bara säga att denna bransch är cynisk!

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

hawk  
#149208 Hur mycket dyrare tror ni dieseln/transporterna måste bli för att det ska löna sig med en "ny" lokal/regional såg?
5 %?
15 %?
De stora sågverkens ekonomi måste ju hänga på att råvaran når sågverket tillräckligt billigt. Med de enorma volymerna som de sågar köps timmer långväga ifrån och fraktas främst med lastbil. Knappt hälften av lasset blir ju säljbart sågvirke.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#149227
hawk skrev:Hur mycket dyrare tror ni dieseln/transporterna måste bli för att det ska löna sig med en "ny" lokal/regional såg?
5 %?
15 %?
De stora sågverkens ekonomi måste ju hänga på att råvaran når sågverket tillräckligt billigt. Med de enorma volymerna som de sågar köps timmer långväga ifrån och fraktas främst med lastbil. Knappt hälften av lasset blir ju säljbart sågvirke.


Man kan säga att ca: 10mil enkelväg för lastbilen över det börjar priset sticka iväg samtidigt som kapaciteten minskar drastiskt.
Över 10mil kan man köra tåg från terminal även om det inte riktigt lönar sig fult ut. Skulle nu bränslet stiga 5-15% så kommer ekonomin att köra tåg från terminal att löna sig kraftigt och bli väldigt miljövänligt så det är nog inte en lösning att få nya sågverk att byggas.

Jag ska ge dig ett lite exempel på mitt sågverk jag tittar på. Då är det 5-6000m3 färdigt vi pratar om alltså 12-15000m3f in.

Sågverk ca: 3Msek
Tork ca: 1,5Msek
Panna ca: 4Msek
Övrigt ca: 1Msek

Mina behov 5400Mw värme ca: 1,2Msek för torkning, 8-10Msek löv virkes kostnad.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

hawk  
#149247 Engelthon,
jag hängde inte riktigt med där. Panna är det för att elda till torken? J-kligt dyrt? Är torkkostnaden utöver spillet (spån/bakar) från inköpet av lövvirket (8-10 Msek?

Ja nog lär intresset för tågtransporterna öka framöver men finns det mer kapacitet att kräma ur banverket utan enorma investeringar i tid och utbyggnader? Det finns ju knappt pengar till underhåll av den skralltiga banan.

Specialsågat tror jag är en framkomlig nisch. Grämer mig varje gång jag hugger ved av någon prima asp eller björk som hade blivit väl så fint snickarvirke.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#149254 Pannan är en 1MW komplett installation med flis binge ligger på 4Msek och är endast för torkning av virke. Så jag kan hålla med om att det är skit dyrt.
Uppvärmning av torkarna för torkning av 5-6000m3 är ca: 5400Mw x 180kr/mw = 972000kr. Vid försäljning av barkmix får jag ca: 180kr/mw så jag räknar på samma pris. Dessutom tillkommer el och ask deponering så ca 200000kr.

Jag får köpa björktimmer eller som vi kallar det sågbar lövved för 675kr/m3fub fritt sågen.
För att få fram den volymen på 12-15000m3fub kommer jag att få acceptera sämre kvaliteter på björk och asp. Det som jag har i tanken är att vidareförädla detta till löv ämnen. Så det tillkommer i så fall 1,5Msek i en begagnad optikapslinje.

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

hawk  
#149261 Låter verkligen intressant! Hur lång fram har du kommit?

Avsättning av virket då? Export? Företagshemligt?

(många frågetecken... nyfiken? vem? jag?)

Avatar Fallback

Re: Små och medelstora sågverks framtid

Engelthon  
#149266 Jag för i princip dagligen diskunioner med maskinleverantören. Men det största problemet är ändå löpande finansieringen som jag ser det. Tyvärr är jag inte mångmiljonär men vi får se hur jag löser det.
Kunder har jag både i Sverige och utomlands. Naturligt vill jag inte dra detta på forumet.
Klart är att det är vidareförädlingen som bär upp det hela. Att bara sälja sågat skulle inte bära sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).