Avverkning (slutavverkning)

Valmetskördarens Spakar stora eller små?

15 inlägg 5321 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmetskördarens Spakar stora eller små?

valmetmange  
#148593 Fick Chansen att pröva på minispak år 2005 och blev kvar med de.Vad tycker ni?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

dexter  
#148595 Bara bara kört med eme i valmet och ja föredrar eme strakt framför mini. Känns som ja håller i kranen och får mer känsla i aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

valmetmange  
#148597 Du Skulle ha prövat minispak jag tycker dom e guld värda för rygg å axlar.Dexter har ni rör i eme spakarna så ni får kortare utslag på dom?Ja tror även att vi korta våra ett tag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

dexter  
#148602 Kör inte valmet längre tyvärr. Körde en 901.3 förut, den va en maskin å va snabb.

Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

Herr Krånglin  
#148605 Själv så kör man "hybrid" spakar

Eme spakar med en extra vippa fram vänster spak .
På så vis får vi eme spakar med sekvensstyrning .
Jag var ganska skeptisk i början med det funkar bra .

Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

valmetmange  
#148661 Känns som dom är föråldrad på nå vis.vi var också väldigt tveksamma i början men känns bra mycket bättre i axlar och rygg i dag + att ja upplever dom som snabbare.Sen så har kollegan sagt så här efteråt att aldrig mer EME och jag kan inte göra mer än att hålla med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148670 Knepigt hur de kan va, själv får jag ont av minispakar men inga som helst känningar med eme..
Tur att man kan välja :smile:

Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

valmetmange  
#148705
ume skrev:Knepigt hur de kan va, själv får jag ont av minispakar men inga som helst känningar med eme..
Tur att man kan välja :smile:

Tysch de e knepet ja måste ju va bra mycke mindre rörelser med mini.men men tycke å smak :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

Herr Krånglin  
#148772 Det beror ju mycket på hur mycket tid man lägger på att justera spakkurvan .

Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

valmetmange  
#148821
Herr Krånglin skrev:Det beror ju mycket på hur mycket tid man lägger på att justera spakkurvan .

Jo förvisso men de gjorde vi med och så satt vi på rör på spakstången för att få ännu mindre utslag.men ja de väl smak fråga :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

221  
#148828 kör med eme men fick prova en demo med mini, får man bara igång sekvens styringen med alla dessa inställningar så tror jag mer på det. blir rätt mör i nacke och axlar efter en lång dag..

Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

valmetmange  
#148935
221 skrev:kör med eme men fick prova en demo med mini, får man bara igång sekvens styringen med alla dessa inställningar så tror jag mer på det. blir rätt mör i nacke och axlar efter en lång dag..

ja de är så enkelt.Tryck gripstäng så stängs agg kapar tiltar ner automatiskt sen ett tryck på trädslag så e de bara att hålla gripstäng så e de klart om de är ett fint träd förstås :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

Herr Krånglin  
#148938
valmetmange skrev:
221 skrev:kör med eme men fick prova en demo med mini, får man bara igång sekvens styringen med alla dessa inställningar så tror jag mer på det. blir rätt mör i nacke och axlar efter en lång dag..

ja de är så enkelt.Tryck gripstäng så stängs agg kapar tiltar ner automatiskt sen ett tryck på trädslag så e de bara att hålla gripstäng så e de klart om de är ett fint träd förstås :grin:


Det vore kul att höra vad en minispaks chaför skulle tycka om våran eme spak med sekvensvippa.
Enligt säljarn var vi först med det :?:

Här omkring är det många som har bytt till minispak från eme .

Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148957
valmetmange skrev:
ume skrev:Knepigt hur de kan va, själv får jag ont av minispakar men inga som helst känningar med eme..
Tur att man kan välja :smile:

Tysch de e knepet ja måste ju va bra mycke mindre rörelser med mini.men men tycke å smak :surp:


Jo klart de är små rörelser med mini men för mig är de det som förstör de, iallafall tror ja de, fixade eme känns inte ens efter 10 timmar medans jag får ont i armbågen å axlar med mini. blir nog för statiskt med så små rörelser...

Avatar Fallback

Re: Valmetskördarens Spakar stora eller små?

joel87  
#149910 Helt klart Minispakar. Körde en stund med EME spakar och tyckte det fungerade utmärkt, Men när jag fick pröva minispak så var jag fast. Tycker krankörningen blir bättre också. Sen är det ju otroligt smidigt om man använder sekvensstyrningen. Då tycker jag att det systemet är helt oslagbart :) Men som nån sa, Tur att man kan välja. Tror att många tycker EME fortfarande fungerar bäst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).