Traktorn i skogen

Precis köpt vajerkran

40 inlägg 26066 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Precis köpt vajerkran

jrz  
#148421 Jag har precis köpt mig en vajerkran till traktorn ( min första) .

På vajern sitter det "bara" en krok..
Funderar på om jag skall investera i en sax istället för att köra med stroppar?
Jag kommer köra hyfsat sparsamt med den.

Vad använder och rekommenderar ni?

Tack / Jrz



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148427 Hej

Kör med wiren runt stocken och kroken runt wiren. Det är för mycket jobb med stroppar. Bättre isåfall med en sax.

//Uffe

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

BM 35  
#148431 Jag gör lika som Uffe har en hydralisk winsch på kranen och använder bara kroken i vajern,,,har som aldrig funderat på något annat heller funkar ju bra

//Kalle

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

villeved  
#148433 Sax går bra om det är stora stockar men är det inte det så hoppar den lätt av vilket inte är någon höjdare...

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148437 Eller skaffa ögla och löpkrok från Sonnys maskiner,denna river inte upp vajern.

Användarvisningsbild

Re: Precis köpt vajerkran

laggar  
#148466 Jag har en krok med linhjul som på bilden och den har fungerat alldeles utmärkt. Jag har letat efter något liknande utifall jag någongång skulle dra sönder kroken men inte hittat den någonstans, är det någon som vet var man kan få tag på en sådan?
Löplås till wirekran.jpg

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148468 Det är den jag menar.Finns hos Sonnys maskiner eller vad det nu heter.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Midgård  
#148472 För grövre stockar är det ovärderligt med en riktig sax. Den ska vara ordentligt vass Speciellt när det gäller grövre/tunga stockar blir nötningen mot stenar och mark med vajern slingad runt stocken för stor. Dock klenare dimensioner på stockar/klenare massaved kan man behöva slinga och då slingar man ett antal bitar i en enda knippa om det är klenvirke. Är det rejäl grovlek på timmerstockarna kan man sätta saxen i stockänden och får då en optimal egenstyrning av stocken förbi hinder (OBS kräver vass sax).

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

jrz  
#148478 Tack för svaren. Jag tror att jag kommer testa med att slå vajern runt först. Ska kika på löpkroken som sonnys har i morgon. Gissar på att det dock är smidigare att lyfta upp stocken
och få loss vajern på kärran när man har sax?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Precis köpt vajerkran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148484 Jag saknar bilder på wirekranar i arbete?
Eller filmsnutt ännu hellre?

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

jrz  
#148487
Slurfi skrev:Jag saknar bilder på wirekranar i arbete?
Eller filmsnutt ännu hellre?

När jag använder den så ska jag be sonen att filma.

Glömde skriva att den är ombyggd från att drivas av kraft axeln till en hydraulmotor istället.
Ska bli lite spännande att prova.

   TS
Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Midgård  
#148494 Ett par bilder på ekipage med STAR vajerkran. Har tyvärr fn ingen bra bild som visar kranen. Traktorn är den gamla Buster 400 med en 6 tons Rottneboggi.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148590 Brukar inte vara något problem att få loss vajern, kroken brukar vara uppåt,bara att lossa och vinscha upp vajern från kärran.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

sveje  
#148900 När jag vinschar använder jag en länk med krok i ena änden och en lite större ögla i den andra. Lägger kedjan runt stocken och hakar fast kroken runt kedjan. Kroken som sitter i vajern sätter jag sedan i öglan. En ca 30 cm lång, lite böjd, bit armeringjärn fastsatt i änden med öglan underlättar när man ska trä länken under stocken.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152183
Slurfi skrev:Jag saknar bilder på wirekranar i arbete?
Eller filmsnutt ännu hellre?



Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).