Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

KCR boxar? erfarenheter?

15 inlägg 13136 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

KCR boxar? erfarenheter?

olapersson  
#148436 hej.

ja funderar på att skaffa en box till våran JD 1110D.
någon som har erfarenheter att dela?
dom lovar en bränslebesparing på 5-15%
om man räknar på 5% så är boxen betald på ett par månader.....



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148438 Är inte så jättehaj på motorstyrning gentemot effektuttag/avgasutsläpp,men det känns inte bra när inte maskin/fordonstillverkaren kör med samma saker från start om det nu är så bra.
En reflektion bara....

Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

olapersson  
#148441 bilarna funkar det ju bra på...
har en box i min bil och det ger en rejäl effektökning samt en bränslebesparing på ca 10%
och motorn verkar inte ta mer stryck, min bil har nu gått 34 000 mil utan några problem....
men som sagt är det någon med erfarenhet hur dom funkar i skogsmaskinerna?

   TS
Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

Pierrew  
#148442 Om du inte bryr dig om svartrök och utsläpp så funkar de.
Alla på eftermarknaden kan plocka ut mer effekt och sänka förbrukningen, men inte om utsläppen ska hålla sig kvar på samma nivå.

Motorerna är optimerade ur miljösynpunkt, speciellt på Nox och partiklar, detta till priset av lite högre förbrukning och lägre effekt.
Släpper man på miljöaspekten så kan man sänka förbrukningen och höja effekten.

Som ett exempel så plockar Volvo ut 900hk ur sin 13liters 6a i Penta version, medans bara 540hk i lastbils versionen. Lite andra miljökrav så att säga.

Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

bård  
#148448 Det sto en KCR boks i Beavern når jeg kjøpte den.
Jeg hadde avtale med Ponsse at jeg skulle få med en mekanikker i to dager for å kjøre i gang marskinen.Etter at vi hadde kjørt en del syntes vi at maskina gikk noe tungt,mekanikkeren prøvde å justere alle trykk men fikk den ikke noe bedre.
Så vi plukka ut KCR boksen med det til resultalt at da fikk han marskina til å gå lettere og mindre annstrengt.Hva dette utgjør med tanke på dieselforbruk vet jeg ikke ,men den går lettere :grin:

Användarvisningsbild

Re: KCR boxar? erfarenheter?

Skogshuggarninorr35  
#148457 Jag vet att injectorerna på jd inte pallar det högre tryck som boxen skapar.
Bytte ett antal när ja jobbade som reparatör, och det blev lugnt när dom plockade bort boxen.

Användarvisningsbild

Re: KCR boxar? erfarenheter?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148542
Skogshuggarninorr35 skrev:Jag vet att injectorerna på jd inte pallar det högre tryck som boxen skapar.
Bytte ett antal när ja jobbade som reparatör, och det blev lugnt när dom plockade bort boxen.



ja...inte lätt att få amerikanskt "tunnbrö" å hålla för en effektbox!! :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild

Re: KCR boxar? erfarenheter?

rocky  
#148691 Har kört några tusen timmar med olika boxar med JD motor utan problem. Vet inte hur förbrukningen blev men skördaren fick mer snurr och ökad produktion som följd.

Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148858 På vår ergo funkar det bra med kcr box iaf, märktes ganska tydligt en gång på förbrukningen när en jordsladd hade lossnat på boxen,så den spar bränsle. Svartrök är det ingen tendens till.

Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

alfred  
#148860 Kcr i personbil är inget jag rek iaf!man lurar datorn bara.effektivare och (fixa pumpen).har själv erfarenhet av duramax och nissan navara.

Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

Engelthon  
#148880 Jag är mycket förvånad över dessa oavsett KCR m.fl så ordnar dom boxar till motorer som redan i std är rena porslinsmotorer.

T.ex kan man köpa en box till Scanias 470 motor som redan i grunden har ett inbyggt problem. Här lovar vissa av dom att man kan ta ut 550hk. Så jag ringde och fråga om man kunde få referenser till några som har köpt boxar till 470 motorerna. Men icke man värnade om kundens integritet. Jag kunde vara från Scania och snoka. Hmmm Jag ville bara veta hur det hade gått för dessa om motorn höll.
Måste ju kunna få referenser till någon eller några men det var tvär kört. 😡

Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

olapersson  
#149450 Idag plugga ja in en box i maskin!
Vilken skillnad!
Allt är positivt än så länge efter lite tester.
Maskin har fått mer ork och suckar inte längre, den har fått en jämnare
Gång i motorn och bränsleförbrukningen har minskat med ca 1,5-2 liter i timmen!
Ska fortsätta testa mer imorgon!

   TS
Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190457 Hur har det gått? Fortfarande lika nöjd?

Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

_Espen  
#224751 Hvordan funker det etter litt lengre tids bruk olapersson?

Avatar Fallback

Re: KCR boxar? erfarenheter?

Ponte  
#224913 Köpte promotech box till bilen för ett år sen, men när vi skulle koppla i den satt de redan en kcr i den. Den slängdes ut o vilken jäkla skillnad de vart. Både i bränsleförbrukningen och ork/fart. I våran 840.4 har vi också promotech o de gör stor skillnad på förbrukningen och orken. Drog ner arbetsvarvet till 1350 o de går hur bra som helst jämfört mot 1540 som vi körde på förut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).