Skotare

Ponsse Elephant

38 inlägg 16818 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse Elephant

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13640 Nån som kör eller har provat en sån ?
Vi får ut en demo om ca 2 veckor. Får se om den har nånting att komma med mot 1710an. :D
Återkommer med lite bilder och recension när vi fått den.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Elephant

Fredrik Reuter  
#13653
Engstrand skrev:Återkommer med lite bilder och recension när vi fått den.


Ja tack!
Ska bli spännande att höra rapport.

Har Ponsse nåt liknande ALS eller Loadflex?

MvH Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Elephant

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13671
Ja tack!
Ska bli spännande att höra rapport.

Har Ponsse nåt liknande ALS eller Loadflex?

MvH Fredrik


Dem är på väg med det sa en försäljare till mig, kommer efter årskiftet påstod han... han sa dock inte vilket årsskifte :roll:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13922 Fick reda på att demo skotaren vi skulle få ut hade sålts till Uruguay istället. Så vi får se om de överhuvudtaget dyker upp nån inom överskådlig tid....

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14752 Idag dök den upp tillslut. Fick bara några snabba bilder när vi körde den av trailern. Återkommer med mer bilder och info efter provkörning [/img]

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14775 den ser ju fin ut...men undrar om den e att jämföra med 1710??

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14841 Nu har det varit hårdtestning några dagar. Finns både för och nackdelar motför 1710an.

På plussidan:

*Långa kran (9,5m)
*STOR hytt
*Fin hydraulik,hörs inte på dieseln att man kör kranen
*Bred lastbärare

Och på minussidan:

*Oacceptabel ljudnivå när maskinen får ta i vid körning med lass.
*Mindre boggeiutslag än 1710an.
*Lite dålig sikt framåt (man sitter så långt bak i hytten så man får vrida huvudet rejält förr att se om man håller sig i spåret. Avhjälps väl lätt med en kamera framåt.)
*Styrspaken (Omöjligt att styra och krana samtidigt)

Sådär,lite kortfattat. Hade helt klart kunnat tänka mig att åka i en sån i framtiden,men då lär det rådas bot oväsendet i hytten.
Har lagt upp lite fler bilder i fotoalbumet om ni vill se.

   TS
Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#14851 vet om flera som har flyttat styrspaken får att kunna styra och krana samtidigt.

Men har du inte som alla förståsigpåar läst "Skog Forsk" rapport att man spar mycket bränsle om man står still och lastar och sen kör, :D

Avatar Fallback
Ellingsson  
#14857 tycker john deeres styrspak funkar jäkligt bra att styra o krana samtidigt

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14859
Skogsluffarn skrev:vet om flera som har flyttat styrspaken får att kunna styra och krana samtidigt.

Men har du inte som alla förståsigpåar läst "Skog Forsk" rapport att man spar mycket bränsle om man står still och lastar och sen kör, :D

jag läste det där från skog forsk. Det stämmer ju att du spar bränsle men spar man tillräkligt för att täcka det bortfall som blir till föld av lägre produktion?

Användarvisningsbild
XP  
#14868 Fick dom inte högre produktion också?

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14878
XP skrev:Fick dom inte högre produktion också?


Jo, det fick dem... Det förstår jag dock inte?? Sänkte dem hastigheten på kranen om dem körde samtidigt eller? Annars är väl det enda jag kan tänka mig är att man gör fler missar om man kör samtidigt och typ få backa tillbaka om körde lite fel? Det händer ju mig nån gång då och då, en sten man inte ser eller så...

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#14900 De sänkte arbets varvet med 100 varv.
Men något som sparar mycket bränslen vid mycket kran körning är att sänka "Max strömmen" på de olika funktionerna då arbetar pumpen och där igenom motorn mjukare och jämnare vilket leder till mindre bränsle åtgång.
Det var de det gjorde,
antagligen leder det till en mjukare kran körning på köpet

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14910 Har svårt att tro att de höjde produktionen. Tar man en knippa (i slutavverkning) och börjar rulla mot nästa hög medans man lägger på den,lär ju det gå fortare än att stanna vid varje hög och stå still tills man lag på knippan.
Att den drar mer med det körstättet säger väl sigsjälvt. Våran 1710D (04a) drar ca 11,5 liter i timmen i snitt. Jag står då inte still när ja lastar,men tycker inte man kan klaga på den förbrukningen på en "storskotare" heller.
Har läst en del av skogsforst tester. Lär säga att ibland funderar man ju va dom håller på med.
Som te.x besten,den va ju så bra och ekonomisk. Javisst,under de förhållanden de testade den ja. Bara gran,slätt som ett golv.
Ta upp den hit dä vi kör. 50/50 trädslagsblandning,11-12 sortiment och mellanåt stenigt eller löst så de förslår. Då tror ja inte att de skulle ge samma "goda" resultat.

   TS
Användarvisningsbild
Timberjack74  
#14923 Håller fullt med Engsrand angående att röra sig när man lastar, jag tycker lastningstiden minskar avsevärt. speciellt på våran ALS där man inte behöver vara så noga när man lastar, man får ju vikten ändå.
Angående besten, skulle vara kul att se den på våra hyggen där man har fullt upp att hitta vägar åt 1470n. ska den desutom gå breve och hugga så lär det ju bli jävla trixande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).