Gallring

Vilken är bästa skotaren i gallring

44 inlägg 27495 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148224
Engelthon skrev:
skogstok88 skrev:stickvägsgallring




Då kan du nog köra med större än 10ton.
Jag hade våran Gremo till beståndsgående gallring men det var inget jag blev lycklig av.


Var håller du till Engelthon? ganska långt norrut eller? Här i södra Sverige känns som maxbredd för en beståndsgående maskin är nånstans 2,2-2,3 meter. en gremo är väll nånstans runt 2,8?
Och ska man ha nöjda markägare här bör man nog inte ha större skotare än runt max 10 ton i förstagallring...gärna mindre men de kostar ju några kronor mer med då...

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

skogstok88  
#148318 Exakt de är ju det man är ute efter

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

JohanH8  
#148734 Den beste må jo være Rottne sin med styrbar vagn, hvis dere som kjøre 1110 og 860 ikke har prøvd må dere det. Den er mer smidig enn 810 og han som kjører etter meg har et snitt lass på 13,5 m3. Og det er en F12s. Tror du laster litt mer på den nye F13s

Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

Torgny  
#160879 har kört både gremo o timberjack o båda är bra på olika saker gremon är smidig med boggifyften men TJ är bättre att ta sej fram i slänter

Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

Engelthon  
#160888
jönsson84 skrev:
Engelthon skrev:
skogstok88 skrev:stickvägsgallring




Då kan du nog köra med större än 10ton.
Jag hade våran Gremo till beståndsgående gallring men det var inget jag blev lycklig av.


Var håller du till Engelthon? ganska långt norrut eller? Här i södra Sverige känns som maxbredd för en beståndsgående maskin är nånstans 2,2-2,3 meter. en gremo är väll nånstans runt 2,8?
Och ska man ha nöjda markägare här bör man nog inte ha större skotare än runt max 10 ton i förstagallring...gärna mindre men de kostar ju några kronor mer med då...


Vad jag mins så var Gremon 2,5m bred. Men ska man ner på 2,2-2,3 så får ni köra med dinkitoys :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

skogstok88  
#161000 Det stämmer gremo ligger på den bred. Vi kör en maskin som är 2,5 m bred de funkar fint

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

Valmet6400  
#161012 Skicka mopparna till nedsmältning :D

Vi kör också med Valmet 860, med 700 däck och det fungerar perfekt. Allroundmaskin No:1 i mitt tycke

Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

skogstok88  
#161016 vi kör med en valmet 830 funkar kanon

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

malåraggarn  
#161137 har kört eco log 574. underbar var den, funkade suveränt i gallring. jag fick ha den för mig själv och vårda den som ett barn under en sommar. den gick felfritt! Dock så gillar jag buffalon bättre. men ecologen hade trots allt gått 14000 timmar och ponssen har gått 4000

Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

Blivande snickare  
#161148 Ja och det är ju en viss skillnad :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

skogstok88  
#161152 Riktigt stor skillnad på timmarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161191 Nja...jag är ganska säker på att en gremo är runt 2,80 bred med 700(och smalare vill man ju inte ha). Om det va en 950 då och inte en gammal 704 lr va dom heter,dom va/är ganska smala
Skogstok: Om det är en 830 du kör bör den vara ca 2,80 bred den med.

Gamla 832an vi hade innan va 2,5 meter med 600 hjul...810an är 2,70 me 700..

Nya buffalon är nog runt, 3,30 med 800 hjul å band :grin: men den kör vi ju inte gallring med....

Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161194 Jag menade förresten inte att skotaren skulle va max runt 2,2-2,3. utan skördaren..som brukligt när man kör med beståndsgående skördare typ rottne h8, tigercat h09 eller sampo 1046 ..fast i norra sverige kanske gremokan räknas som beståndsgående men absolut inte härikring...

Avatar Fallback

Re: Vilken är bästa skotaren i gallring

malåraggarn  
#161633 jo. skillnad på timmarna kan man säga. blev helt paff när vi fick hem ponssen. inga glapp tyst hytt etc.
Vi körde 600 hjul på ecologen, hur bred den är då vet jag inte. Vi kör 600 på ponssen också.
Med 800 borde den ju inte ens vara nära att lyfta ett hjul från backen? :D jag tror att econ hade gått 17000 då vi sålde den nu efter nyår. den skötte sig bra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).