tis 18 okt 2011, 23:36#143084
Hej!
Återupplivar en gammal god tråd eftersom jag fått mig en Rottne Junior till skänks av en kamrat. Rostig och sliten, men går nog att får snurr på med lite omsorg. Det är ju bara det att jag inte vet hur den SKA fungera och manövreras! Förre ägaren ärvde den efter sin far och har själv inget minne av att ha spakat den, bara sprungit med vajer, så han är till föga nytta i det här fallet.
psd uploadJag har hängt den på Majorn och tomwinschat lite för att se vad som gör vad och det här är vad jag kommit fram till:
Man winschar in genom att vrida spaken åt sidan, tror att det var höger, sett bakifrån, som både öppnar bromsbandet och drar åt kopplingsbandet, stämmer det?
Hur firar man ut egentligen? Ska man trycka in spaken, mot trumman till, så konan öppnar bromsbandet? Det ser ut som om det skulle ha suttit något, en fjäder eller något, mellan spaken och ett "plattjärn med ögla på", vad borde sitta där?
image uploadtiff upload(Nej, jag tänker inte använda den förrän jag skaffat ett skydd för kraftöverföringsaxeln!)
Jag läste tidigare i den här tråden att avståndet mellan konan och bromsarmen skulle vara ett vsst antal millimeter, men i vilket spakläge då?
Den här bromsarmen måste ju kunna fjädra lite för att man ska kunna lossa bromsen, jag har krokat i en gammal dragfjäder i några länkar av kedjan som sitter i bomsarmen, hur såg det ut från början?
Är det nån som har bilder att dela med sig av med en funktionsduglig Rottnekran, eller kanske rent av nån bruksanvisning så är jag klart intresserad!
Fordson Major/ Rottne Junior/ Gammal fyrhjulstrilla med lösa bankar och fällbara stakar, Husqvarna 238SG, Jonsered Raket 51, Stihl 08-S
"På fyrtitalt så hade jag e gammel Fordson Major -och jag har ju kvar den än! Hä!"