Traktorn i skogen

Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

63 inlägg 35191 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

fredden  
#148053 Tack, ja då vet jag det till nästa gång iaf :)

Orsaken till frågan är att jag ibland sitter och smådrömmer lite om att köpa ett fint skogsekipage en dag och då är det kul att veta vad folk anser är bra saker liksom.

Mvh Fredrik

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148055 Nog kan det vara fint med lite smart placerade kameror osv, fundera på bara
elektroniken blir billigare och bättre hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Midgård  
#148090 Kameran jag skaffat var egentligen inte avsedd att kompensera för det kilen skymmer utan för att testa då det var så billigt. Kameran är så liten c:a 2x3 cm, och som sagt trådlös överföring till displayen så man kan sätta kameran var som helst, bak för att titta er på vägsladden, fram för att hålla koll framför lastaren eller något annat. Då dessutom displayen (som egentligen är en dator med pekskärm) har WinCe och inbyggd GPS har jag nu lagt in mina skogsbruksplaner med alla beståndskartor så jag kan hela tiden se på skärmen i vilken beståndsdel jag befinner mig. Via Blue Tooth bör man också kunna ansluta skärmen till mob-telefonen och då har man också internet om man så vill i samma apparat.
För andra som jag vet frågat efter bakrutekilen till traktorer kan jag nämna att den prisindikation jag fått från Lantmännen för en kil till Valtra A82 är c:a 2000 kr. Frågan är då om det lönar sig att tillverka själv?

Användarvisningsbild

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148098 Cirka 2 papp brukar bli 4 papp.
Men man ska ju inte förringa glädjen över det egna slöjdandets värde heller.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#148112
Midgård skrev:För andra som jag vet frågat efter bakrutekilen till traktorer kan jag nämna att den prisindikation jag fått från Lantmännen för en kil till Valtra A82 är c:a 2000 kr. Frågan är då om det lönar sig att tillverka själv?


Orsaken till att jag fila ihop en egen var den enkla att lantmännen hade blivit av med sin leverantör av kil med den modell som jag har kopierat, istället så började öhlmstad smide tillverka åt dom, och den hade ett annorlunda utseende som gick mycket längre ner osv. samt en prislapp på ca 4000kr…

Jag skulle gärna köpt en… men jag hittade inte vad jag ville ha. Kanske dom har börjat tillverka igen?

Citerar från lantmännen
” Hej Jonny! Nu har jag fått svar. Tidigare köpte vi kilar från Anders Skördare, men de har upphört med tillverkningen. Vi hoppas att Ölmstad Smide ska starta tillverkning och väntar på en provkil från dem. Vi kan återkomma till dig när leverantörsproblemet är löst.”

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#148113 Försökte oxo få fram något via licens Valtran "MF".
http://www.ksplat.se/?x=varaprojekt&u=traktorer
Det blev inget...


Ölmstads länk:
http://www.olmstadsmide.se/Traktor.htm

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Paul  
#148200
ag kilen kan skymma lite rakt ner. Ett bot för detta skulle kunna vara att skicka efter en 7" display med backkamera från Dealextreme i Hong Kong. Skärmen är en dator med Windows Mobile som operativsysem och har även en känslig GPS inbyggd. Kommunikation mellan kamera och skärm sker trådlöst. Med skärmen som har laddbart batteri följer laddutrustning för både 230C vx och 12V=. Hela paketet med hållare mm kostar inkl färgkamera med belysnng 850 Skr inkl flygfrakt. Jag hade dock lite otur så tull och moms tillkom = 303 Skr. Har testat grejerna hemma och allt fungerar, återstår att montera på traktorn.


Eller så kan man göra kilen av aluminium/stål profiler och makrolon plast.
Den kanske är lite slarvigt byggd, men ni fattar hur jag menar iaf.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

volvo_buster  
#148202
jonko skrev:
Bild


Bild


Bild


Bild


Nu är det justering, samt klura ut hur fasen man skall få till slangdragningen vettigt! just nu är det skit igen...



Trevligt!!!
Vart handla du spakarna??
Funderar på att bygga om vårat till liknande ditt..

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#148281 Spakarna satt färdigt på från föregående ägare,
Köpte vagnen som renoveringsobjekt, hel och icke sprucken, men jäkligt risig, jag tror inte föregående ägare visste vad fettspruta var! Eller, han visste inte vad det var! Och om han visste så hade han ingen lust att använda den!

kika:
http://www.weimer.se/shop/

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Gäddviken  
#151293 skall försöka få hit alla förbättringar jag hittar på till ekipaget, den bästa förbättringen skulle vara en ny kärra! och en sån som har stabilitet så man slipper kasta ner benen hela tiden!

Bra Jonko!
Jag ska försöka bidra till tråden . Jag bytte till en Patu 597 med 8 tons drivkärra innan hade jag en klenare Patu 515 med 7 ton kärra , det var väl driften som hägrade mest.
Men den nya kärran/kranen välter mycket lättare . tom kärra med vagnstyrningen åt lite "fel" håll ligger vagnen på sida direkt. Funderar på om det blir bättre om jag flyttar fram boggien det hade jag på den gamla som dessutom var mycket smidigare o följde traktorn bättre i spår.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151389 Jo de är klart har du en kortare vagn blir den stabilare tom då tyngdpunkten flyttas närmare boggien som är bredare än draget.
De blir en triangel mellan boggie o draget ju längre bak boggien är desto smalare blir triangeln vid kranen, lät de vimsigt?

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151403
Midgård skrev:Jag kilen kan skymma lite rakt ner. Ett bot för detta skulle kunna vara att skicka efter en 7" display med backkamera från Dealextreme i Hong Kong. Skärmen är en dator med Windows Mobile som operativsysem och har även en känslig GPS inbyggd. Kommunikation mellan kamera och skärm sker trådlöst. Med skärmen som har laddbart batteri följer laddutrustning för både 230C vx och 12V=. Hela paketet med hållare mm kostar inkl färgkamera med belysnng 850 Skr inkl flygfrakt. Jag hade dock lite otur så tull och moms tillkom = 303 Skr. Har testat grejerna hemma och allt fungerar, återstår att montera på traktorn.


Hur verkar kvaliten på dom där grejerna? riktigt billigt om det är ok kvalite=). Hur exakt är gps:en? Hur får man i kartor i den och i vilket format?
Lite bilder hade varit fint=)

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Gäddviken  
#151426
gnisten83 skrev:Jo de är klart har du en kortare vagn blir den stabilare tom då tyngdpunkten flyttas närmare boggien som är bredare än draget.
De blir en triangel mellan boggie o draget ju längre bak boggien är desto smalare blir triangeln vid kranen, lät de vimsigt?

Nej då jag förstår precis vad du menar , jag har tänkt i samma banor. Nu har jag dessutom fått en "vetenskaplig" förklaring. Tack

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Midgård  
#151516
jönsson84 skrev:
Midgård skrev:Jag kilen kan skymma lite rakt ner. Ett bot för detta skulle kunna vara att skicka efter en 7" display med backkamera från Dealextreme i Hong Kong. Skärmen är en dator med Windows Mobile som operativsysem och har även en känslig GPS inbyggd. Kommunikation mellan kamera och skärm sker trådlöst. Med skärmen som har laddbart batteri följer laddutrustning för både 230C vx och 12V=. Hela paketet med hållare mm kostar inkl färgkamera med belysnng 850 Skr inkl flygfrakt. Jag hade dock lite otur så tull och moms tillkom = 303 Skr. Har testat grejerna hemma och allt fungerar, återstår att montera på traktorn.


Hur verkar kvaliten på dom där grejerna? riktigt billigt om det är ok kvalite=). Hur exakt är gps:en? Hur får man i kartor i den och i vilket format?
Lite bilder hade varit fint=)


Kvaliten på datorn (skärmen) verkar vara bra så långt jag kan bedöma. Kameran är i plast med 2 st lysdioder som belysning när det är mörkt och det funkar faktiskt. En liten klen bockad plåtbit som är fäst i kameran utgör montagefäste för densamma och verkar i klenaste laget, bör nog placeras hyfsat skyddat. Skärmen verkar hålla bra bildkvalitet, dock är bilden från kameran lite grynig, ingen superskärpa, men det får nog anses OK.
GPSén funkar alldeles utmärkt, faktiskt den känsligaste GPS jag har, och jag har några stycken. Den plockar upp ett betydligt antal sateliter snabbt när jag sitter i inomhus och presenterar en fix snabbare än någon annan av mina GPSér.
Vad gäller kartor: I skärmen/datorn finns en vägnavigationsprogramvara som heter IGO8. Detta program fungerar bra, dock är medföljande kartor för Brasilien och Argentina. Det finns dock kartor för Europa och Amerika att köpa om man inte tankar ner dem fr TPB, där de också finns.
Vad gäller egna kartor såväl köpta kallibrerade eller egna tillverkade så kan man, från PC via USB-kabel (medföljande), installera vilket kartprogram man vill för WinCE och i detta program lägga in kartor. Sjävl har jag ett navigationsprogram för sjön vilket jag nyttjar när jag seglar. Det heter Ozi Explorer. En variant av Ozi Explorer finns för WinCE och detta har jag laddat in i akutell 7" skärm/dator och efter att jag kallibrerat mina kartor för skogsbruksplanen har jag lagt in dessa i skärmen/datorn. Fungerar klockrent har alltid min position visad på skärmen antingen jag befinner mig i skogen med traktorn eller utanför Bornholm på väg till Kiel.
Hör gärna av dig om du behöver mer info eller tips. Här eller via peronligt PM.
Jag har inte monterat grejerna i traktorn ännu men bilder på ingående komponenter finns på Deal Extremes hemsida sök på artikel nr 73758 www.dealextreme.com
Mvh Midgård

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Midgård  
#151517
Midgård skrev:
jönsson84 skrev:
Midgård skrev:Jag kilen kan skymma lite rakt ner. Ett bot för detta skulle kunna vara att skicka efter en 7" display med backkamera från Dealextreme i Hong Kong. Skärmen är en dator med Windows Mobile som operativsysem och har även en känslig GPS inbyggd. Kommunikation mellan kamera och skärm sker trådlöst. Med skärmen som har laddbart batteri följer laddutrustning för både 230C vx och 12V=. Hela paketet med hållare mm kostar inkl färgkamera med belysnng 850 Skr inkl flygfrakt. Jag hade dock lite otur så tull och moms tillkom = 303 Skr. Har testat grejerna hemma och allt fungerar, återstår att montera på traktorn.


Hur verkar kvaliten på dom där grejerna? riktigt billigt om det är ok kvalite=). Hur exakt är gps:en? Hur får man i kartor i den och i vilket format?
Lite bilder hade varit fint=)


Kvaliten på datorn (skärmen) verkar vara bra så långt jag kan bedöma. Kameran är i plast med 2 st lysdioder som belysning när det är mörkt och det funkar faktiskt. En liten klen bockad plåtbit som är fäst i kameran utgör montagefäste för densamma och verkar i klenaste laget, bör nog placeras hyfsat skyddat. Skärmen verkar hålla bra bildkvalitet, dock är bilden från kameran lite grynig, ingen superskärpa, men det får nog anses OK.
GPSén funkar alldeles utmärkt, faktiskt den känsligaste GPS jag har, och jag har några stycken. Den plockar upp ett betydligt antal sateliter snabbt när jag sitter i inomhus och presenterar en fix snabbare än någon annan av mina GPSér.
Vad gäller kartor: I skärmen/datorn finns en vägnavigationsprogramvara som heter IGO8. Detta program fungerar bra, dock är medföljande kartor för Brasilien och Argentina. Det finns dock kartor för Europa och Amerika att köpa om man inte tankar ner dem fr TPB, där de också finns.
Vad gäller egna kartor såväl köpta kallibrerade eller egna tillverkade så kan man, från PC via USB-kabel (medföljande), installera vilket kartprogram man vill för WinCE och i detta program lägga in kartor. Sjävl har jag ett navigationsprogram för sjön vilket jag nyttjar när jag seglar. Det heter Ozi Explorer. En variant av Ozi Explorer finns för WinCE och detta har jag laddat in i akutell 7" skärm/dator och efter att jag kallibrerat mina kartor för skogsbruksplanen har jag lagt in dessa i skärmen/datorn. Fungerar klockrent har alltid min position visad på skärmen antingen jag befinner mig i skogen med traktorn eller utanför Bornholm på väg till Kiel.
Hör gärna av dig om du behöver mer info eller tips. Här eller via peronligt PM.
Jag har inte monterat grejerna i traktorn ännu men bilder på ingående komponenter finns på Deal Extremes hemsida sök på artikel nr 73758 http://www.dealextreme.com
Mvh Midgård


I programvaran Ozi Explorer kan du ladda in kartor i format som t ex bmp, tiff, jpg mm förutom de sjökortsformat som sjöfartsverket tillämpar om man köper digitala sjökort. JPG-formatet är ju praktiskt då man kan ladda in t ex foton eller kartor man själv scannat och kallibrerat. Funktion för kartkallibrering finns i programvaran Ozi Explorer
Midgård

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).