Vedmaskiner, flishuggar

Bonnet-Vedkombi-bigbag

48 inlägg 28533 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14757 Ännu en billig och välutrustad maskin.
Hade jag inte redan köpt en så...
http://www.blocket.se/vi/14583603.htm?ca=12_s

Trejon
Avatar Fallback
Fisketorp  
#14767 Mange ang att hyra ut.

Du har så rätt så folk verkar inte vara rädda om någontingen sålänge det inte är deras egna.

Borde ju iofs dom stå för rep om dom gjort sönder den. (undantag vore väl ifall ex saker går sönder pga slitage och inte idioti)

Grannen har löst det ganska bra. han står för traktor/vedmaskin och är själv med under kapningen han sköter maskinen och dem lastar fram stockarna. tar väl lite extra betalt men då vet han ju att det sköts rätt.

Sedan går det ju välldigt snabbt och effektivt så den extra summan det skulle kosta är det värt för att ha med en kunnig perss extra.

Klart inte alla som har tid att avara för att "barnpassa" folk

//Martin

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#14771 Vad var det för maskin Micke,kollar blocket hela tiden men tycker inte att det har varit något intressant.

   TS
Avatar Fallback
rolf olsson  
#14785 Tjenare Bengt!

En bekant till mig har en Kisa Kubik, komplett vad jag förstod med transportör, stegmatare m.m. att sälja.

Det är ju riktig värtsting maskin, vet ej hur mycket han vill ha för den(sprillans ny vad jag förstod) men tänkte bara tipsa om du är på jakt efter en maskin.
eller om någon annan här inne behöver en vedfabrik:)

hamnar väl på Blocket annars.


Mvh Rolf

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14790 kisa e ju riktigt bra grejer det e därför inte begagnatmarknaden är så stor... skulle jag tro iaf... men om du stöter på en äldre kisa i hyfstat skick och pris så skulle inte jag tveka... en äldre maskin kan du få för runt 40 000 skulle jag tro om inte billigare
Senast redigerad av timberjack810c tor 20 dec 2007, 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#14791 Jag ringer dig i morgon Rolf ang detta intresanta objekt :lol:

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14805 Det var en Hakki Pilke 1/37 med stocklyft och 3 klyvstål för 45.000 + moms.
Stocklyften så riktigt smidig ut, bättre lösning än på pilkemastern.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#14811 Tycker att det är för dyrt med 45 för en maskin som är 4-5 år,när man kan lägga till 10 och få en ny.

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15442 Får du verkligen en Hakki Pilke 1/37 med den utrustningen för 55,000?

Avatar Fallback
jokin  
#15453 Nej det får man inte! En traktordriven 1/37 går på 61800+m stocklyft 9250+m 8)

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#15475 Nja ca tio upp till en ny kanske avrunda lite väl mycket,men dom priserna dom anger i annonser kan man ta med en nypa salt,det räcker att man ringer så har dom dratt av tio tusen!!!!!
Kanske det är bäst att köpa nytt ändå för andrahandsvärdet är väldigt bra.

   TS
Avatar Fallback
jokin  
#15506 jodå det är att så,men jag tänkte bara upplysa om riktpriset :) Själv har jag en gammal Japa 601 :shock:

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15512 Det kan jag iofs hålla med om, så länge ekonomin tillåter. :)
Vissa beggade maskiner tycker jag är smått överprisade, men ibland kommer det ut mer prisvärda maskiner.

Japa 601, vad är det för maskin?

Avatar Fallback
jokin  
#15534 JAPA 601 är ganska lik en hakki 600 el 60 som den heter idag.Nackdelen med 601an är att den inte har något eget hydraulsystem,utan drivs av traktorns h.uttag.Jag har en Dexta som driver kapan,så jag blev tvungen att bygga ett eget hydraulsystem till den,eftersom gamla Fordar har så dåligt flöde.Så nu går klyven lite fortare 😈

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15609 Ok, men det är ju en ok maskin.
Inte lika smärtsam i plånboken heller. :)

Helt rätt, långsam klyv är inte nyttigt för nerverna. :lol:
En fördel med att köra med Dextran måste vara diselförbrukningen?
Själv kör jag med en Boxer, den går nästintill på ångorna. :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).