Traktorn i skogen

Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

63 inlägg 35205 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#147915 Skall göra en helhjärtad tråd för Valtra A-serien hur jag har tänkt, samt hur andra tänker få till allt vad behövs för att böka runt i skogen med kärra efter.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#147917
Bild


Bild


Bild


Bild


Nu är det justering, samt klura ut hur fasen man skall få till slangdragningen vettigt! just nu är det skit igen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Midgård  
#147919 Ser fram emot inlägg i denna tråd. Har själv en ny A82à med skogshytt och är i färd med att köpa huggarvagn (strl c:a 9 ton). Har för mycket annat att ägna min tid åt så det blir nog att beställa vagn med bakrutekil i samma paket (det verkar inte vara något problem med detta). Har fått offerter från 3 olika vagnleverantörer och de offerterna inkluderar, 9 tons huggarvagn, bakrutekil, 2 spaks manuellt hydraulpaket och kran med 6,2m räckvidd. Allt färdigt monterat och anslutet till traktorn. Stor spridning på offerterna kan jag säga även om vi enbart håller oss till rena svenskbyggen. Med baltbyggen blir spridningen naturligvis ännu större.

Användarvisningsbild

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147935 Högintressant tråd, det mesta går ju att överföra till potenta traktorer.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

fredden  
#147938
Slurfi skrev:Högintressant tråd, det mesta går ju att överföra till potenta traktorer.



Lite nyfiken vad anser du vara potenta traktorer?

Mvh Fredrik

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147972 Behöver du verkligen fråga det? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

totte  
#147978 fredden har bara ett inlägg hittills, annars hade han nog inte behövt det :mrgreen: Välkommen fredden! Slurfi gillar det som är blått, på flera olika sätt. T ex New Holland.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147983 Ahh de missade jag, välkommen hit!

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Hamstr  
#147986
totte skrev:fredden har bara ett inlägg hittills, annars hade han nog inte behövt det :mrgreen: Välkommen fredden! Slurfi gillar det som är blått, på flera olika sätt. T ex New Holland.
Valtror finns i blått också :grin:

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

macke  
#147992 Det hjälper inte ,då hade valtran varit bätrre i och med att Mf är röd :D

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Hamstr  
#148001 😡 :lol:

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Midgård  
#148026 En bekannt till mig med en Valtra 800 har just köpt en Mohedakärra med K35 kran. Han har bara arrangerat spakpaketet genom att ha bakrutan i vent.läge och bara hänga på paketet med rutan öppen och med ett stöd för ventilpaketet ner mot tryckstångsfästet. Dock de modernare traktorhytterna har ju så stora glasytor att det måste bli väldigt varmt därinne sommarhalvåret. Är glad att jag valde till AC på nya traktorn men det förutsätter ju också att man sätter in en bakrutekil så man kan ha stängt om sig både vinter och sommartid.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#148033 Kilen på mitt ekipage kommer att vara på hyllan på sommaren, man ser ju nada med den där (:

skall försöka få hit alla förbättringar jag hittar på till ekipaget, den bästa förbättringen skulle vara en ny kärra! och en sån som har stabilitet så man slipper kasta ner benen hela tiden!

Orsk till denna tråd var att den andra som rubriken inte riktigt stämde på mera...

viewtopic.php?f=8&t=9932

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

Midgård  
#148039 Jag kilen kan skymma lite rakt ner. Ett bot för detta skulle kunna vara att skicka efter en 7" display med backkamera från Dealextreme i Hong Kong. Skärmen är en dator med Windows Mobile som operativsysem och har även en känslig GPS inbyggd. Kommunikation mellan kamera och skärm sker trådlöst. Med skärmen som har laddbart batteri följer laddutrustning för både 230C vx och 12V=. Hela paketet med hållare mm kostar inkl färgkamera med belysnng 850 Skr inkl flygfrakt. Jag hade dock lite otur så tull och moms tillkom = 303 Skr. Har testat grejerna hemma och allt fungerar, återstår att montera på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Valtra Axx i skogen, stol, kil, spakar..

jonko  
#148047
Midgård skrev:Jag kilen kan skymma lite rakt ner. Ett bot för detta skulle kunna vara att skicka efter en 7" display med backkamera från Dealextreme i Hong Kong. Skärmen är en dator med Windows Mobile som operativsysem och har även en känslig GPS inbyggd. Kommunikation mellan kamera och skärm sker trådlöst. Med skärmen som har laddbart batteri följer laddutrustning för både 230C vx och 12V=. Hela paketet med hållare mm kostar inkl färgkamera med belysnng 850 Skr inkl flygfrakt. Jag hade dock lite otur så tull och moms tillkom = 303 Skr. Har testat grejerna hemma och allt fungerar, återstår att montera på traktorn.


Verkar lite overkill, jämfört med de 3 skruvar den sitter med... :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).