Motorsåg och handhållet

Välja olja till motorsågsbensin

69 inlägg 58710 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

awes  
#148023
viktor meck skrev:stihl's motomix är ochså bra. den säljer vi :wink:


Det är säkert mycket som är bra, men vad är literpriset på Stihls soppa?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

viktor meck  
#148309 ska kolla det imån :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148558
viktor meck skrev:stihl's motomix är ochså bra. den säljer vi :wink:

'
ja den är helt ok! tyvärr luktar den "fan"!! :smile: själv kör jag numera på aspen 4-takt racing + triboron 1 % funkar klockrent!

körde tidigare på "vanlig" aspen 4-takt + triboron! funkade också superbra! ingen lukt eller rök! men det är mer "morr" i aspen racing! helt klart!

har ni inte kört på triboron tidigare i sågen så kör igenom en dunk med 2% först! ...men jag tror inte det behövs egentligen! :smile:

Användarvisningsbild

Vilken olja till motorsågen/röjsågen?

traktorz  
#154836Delsyntet eller helsyntet?
(För att blanda i vanlig 95 oktan till de gamla sågarna eller Alkylat till de nyare dito.)

Ref:

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Elfving  
#154869
Huggarn skrev:
viktor meck skrev:stihl's motomix är ochså bra. den säljer vi :wink:

'
ja den är helt ok! tyvärr luktar den "fan"!! :smile: själv kör jag numera på aspen 4-takt racing + triboron 1 % funkar klockrent!

körde tidigare på "vanlig" aspen 4-takt + triboron! funkade också superbra! ingen lukt eller rök! men det är mer "morr" i aspen racing! helt klart!

har ni inte kört på triboron tidigare i sågen så kör igenom en dunk med 2% först! ...men jag tror inte det behövs egentligen! :smile:

Detta Triboron 2-takt verkar ganska omdebatterat angående huruvida det faktiskt håller vad som lovas, googlade lite på det. Vissa påstår att förbrukningen minskar radikalt och vissa inlägg känns väldigt uppe i det blå.

Men om man kunde slippa "elaka" avgaser så skulle jag nog kunna tänka mig att testa det för motorsåg trots ett högt pris.
Vore kul att höra dina synpunkter, är det så tekniskt överlägset som vissa vill mena? Är det prisvärt (googlade fram 248 Kr för 0,5 liter)? Får man verkligen högre effekt och mindre förbrukning?
Egentligen är det minskad lukt som är min största orsak till nyfikenhet, förbrukningen är i af en kostnad som man kan hantera.

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

totte  
#154873
Delsyntet eller helsyntet?
(För att blanda i vanlig 95 oktan till de gamla sågarna eller Alkylat till de nyare dito.)


Jag väljer alltid helsyntet. Delsyntet kan vara vad som helst från nästan bara mineralolja med en liten skvätt syntet i. Merkostnaden per liter bensin är försumbar och du är säker på att du har den bästa oljan.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154879 Själv har jag alltid använt syntetisk Castrololja, tidigare hette den TTS nu har den bytt namn.....RS kanske...har båd´ luktat och funkat bra för mig.

Är nog oftast hugget som stucket så länge det är en syntetolja av välkänt fabrikat.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

lars11  
#155637 Har kört på Amsoil ett tag samt mobil racing 2t samt tro det eller ej, biltema snöskoterolja FD/EGD. Kolla efter ratingen, det är viktigare än halv eller fullsyntet, för mc, bla bla.

JASO FD eller ISO EGD är de högsta klassningarna för landbaserade 2-taktare.

TC-W3 är för utombordare och båtar.

Länkar ett dokument: http://dl.dropbox.com/u/17595732/2%20stroke%20oil%20specs.pdf

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155643 Motortyp är viktigt o hålla koll på vattenkyld eller luftkyld.
Om den sen går på vatten land eller flyger är inte så intressant, bara det är för motorn rätt olja.

En olja för luftkylda ska tåla mer temp växlingar.

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

traktorz  
#155656 Tack för rekommendationen att studera klassningen av oljorna samt till vilken motortyp.

Kollade på de oljeflaskor vi har på garagehyllan:
• Statoil 2-T Way Snomobile Semi Synth (API TC, JASO FC, ISO EGD)
• Q8 2T Sprint delsyntet (JASO FC, ISO EGD, TC++)
Swedol tar 49kr + moms för 1 liter och 170 kr + moms för 4 liter
• Texaco Motex 2T-X (API TC, JASO FC/FD, ISO-L-EGD, TISI)
Närmaste verkstaden tar 170 kr + moms för 4 liter

Texaco Motex har här högst klassning (JASO FC/FD), så vi kommer nog att fortsätta med denna olja till de motor-/röj-sågar som vi kör med 95 oktan. Till några av de nyare sågarna har vi hittills kört färdig- och egen-blandad alkylatbensin, så här funderar jag på att välja den dyrare helsyntetiska 2T-oljan i fortsättningen. På t.ex. Jula kostar en liter helsyntetisk 199 kronor för 2-T Mobil Racing!

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

axwell  
#155665
traktorz skrev:funderar jag på att välja den dyrare helsyntetiska 2T-oljan i fortsättningen. På t.ex. Jula kostar en liter helsyntetisk 199 kronor för 2-T Mobil Racing!


Tror inte att denna ESSO-olja(exxon) är bättre än denna olja för 80 kr/l.
Klassad efter det strängare jaso fd.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... lja-36972/

Användarvisningsbild

Helsyntetisk 2T-olja billigt hos Biltema

traktorz  
#155710
axwell skrev:
traktorz skrev:funderar jag på att välja den dyrare helsyntetiska 2T-oljan i fortsättningen. På t.ex. Jula kostar en liter helsyntetisk 199 kronor för 2-T Mobil Racing!


Tror inte att denna ESSO-olja(exxon) är bättre än denna olja för 80 kr/l.
Klassad efter det strängare jaso fd.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... lja-36972/


-Och ännu billigare ~70kr/l blir det med 4l-förpackningen! Helt klart det bästa tipset. Tack! Det får bli ett stopp hos Biltema vid första bästa tillfälle!

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

stegmaster  
#155767 Har dratt på mig en hög 2 taktare under åren (Mopper, crossare, såger, röjsåger), och använder samma bensin typ och olja til alla dessa, 98 oktan och valvoline synpower (full syntetisk).
Blir er jäkla rot om man ska ha en rad olika bensin/olja, har nog med att hitta rett % til dom olika redskap/fordon ( 2% i såger/röjsåger, 3%crossare, och 4% til veteranmoppen). :wink:

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

awes  
#155791 Blev av OKQ8-stationen rekommenderad att blanda deras 2T-olja Speed Bio TT i deras 4T akylatbensin (på pump). När man läser produkt- och säkerhetsblad känns den mycket "trevligare" än icke-BIO.

http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe ... eId@100989
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe ... eId@100989

Klassningen är i alla fall JASO FD samt ISO-EGD!
Finns det något skäl (förutom kostnad) att inte använda BIO-olja?

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

mattiasc  
#155903 Intressant debatt dett.... Tänk på att det inte är bra att gå från "egenblandning" till aspen eller liknande...
Därimot från aspen till "egenblandning" är inga problem. Som jag har ffått förklarat så är "typ aspen" så "ren" att den löser upp avlagringar av sot mm i sågen så den kan skära.

//Mattias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).