Bioenergi

Mecanil XG220

9 inlägg 5797 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mecanil XG220

Duccen  
#147588 Halloj! Såg att Mecanil har släppt en klipp/såg. Väger inget och kräver väldigt lite flöde/tryck. Är det någon som testat denna än?





   TS
Användarvisningsbild

Re: Mecanil XG220

Kse  
#147597 Kollade in den och snackade med försäljaren på Nolia.
Ska man ha aggregatet på skotare så tycker jag att det här verkar vara ett av dom vettigaste.
Går att lasta med och har både såg ,klipp och ackumulering.
Gripen går dessutom att få i 3 varianter, vanlig, risgrip eller"A-grip" som på filmen.
Dessutom så var priset helt ok.
Däremot så tror jag inte deras trådlösa fjärrstyrning funkar så bra i snö och kyla men det är ju ett tillval och man spar dessutom 37000:- om man väljer att dra en kabel.
Vikt: 380 kg med ac 330 kg utan.
Arbetstryck: 180-220 bar
Flöde: 40-60 liter/min
Kapdiameter: Max 450 mm
Klippdiameter: Max 200 mm

Avatar Fallback

Re: Mecanil XG220

Duccen  
#147636 Mmm, inne på samma spår. Kör själv med kabel idag,har satt dit vanliga stick kontakter (som på en förlänhnings sladd) så att de glider isär om en gren skulle fastna istället för att kabeln går av eller sliter sönder el-dosan. Hur såg priset ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mecanil XG220

Kse  
#147671 Fick ett "mässpris" på 237000 exl moms.
Kör du med XG220?

Avatar Fallback

Re: Mecanil XG220

Duccen  
#147787 Nej, jag har ett Kesla aggregat idag, behöver ström till 6-2 ventilen på det. Men är sugen på ett klipp/såg aggregat. Har lite för mycket kraft i maskinen för keslan, och vill kunna ta träd på 25-30cm utan att riskera att knäcka aggregatet. Blir stora påfrestningar med fast kniv. Har kollat lite på Bio Jack 300 också.
Blir nog något begagnat, finns ju ganska många på blocket. Verkar intre vara många som får ekonomi med såna här prylar, fattar inte det riktigt. Jag kör med en 8 tons grävare och det snurrar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mecanil XG220

Energiskördare  
#156551 Jag har kört med ett sånt här klipp aggregat i 4 år. Köpte från början ett mecanil 250 (med grip och klipp) (det första mecanil aggregatet i sverige för övrigt) som jag hade på en skotare, men det funkade dåligt. Så jag satte dit en såg under klippen, ventilpaket och el för skördare och en pelare mellan akumelering och tilten. Och satte aggregatet på en skördare då funkade det perfekt.

Så nu har jag kört på heltid med det i fyra år.
Mecanils återförsäljare var och kollade och fotade vårat aggregat för tre år sedan. Så nu har mecanil kommit med en kopia på mitt aggregat.
Men nu har jag vidarutvecklat och byggt om aggregatet en bra bit till, Bland annat en helt annan akumelering och aggregatet styrs via Dasa 4.

Så vi får väl se hur Mecanils aggregat ser ut om tre år?

Användarvisningsbild

Re: Mecanil XG220

Kse  
#156576 Intressant, lägg gärna upp en bild på ditt aggregat.

Avatar Fallback

Re: Mecanil XG220

kia  
#156643 HEJ du pratar om att du kikat på bio jack 300 menar du den fasta för grävare ?vore kul att få se den hålla ett träd på 300mm .kör själv hummer`n funkar kanon på både 4,5 o 8,5 tonnarn.

Avatar Fallback

Re: Mecanil XG220

Duccen  
#156714 Halloj! Jo det är väl den grävmaskins mod som är aktuell nu, annars bygger jag om en vanlig 300 så att den passar. Gjorde det på det aggregatet jag har idag. Då fanns det inga med grind fäste utan bara för rotator. Finns inte det mn vill ha får man bygga:)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).