Uppvärmning

auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

50 inlägg 48147 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90532 Hur stor nytta har man av att ha någon form av automatiskt reglersystem på shuntventilen när man eldar med ved?
Hur fungerar det igentligen,när man tex börjar elda med kalla tankar,skickar den all värme ut i huset då för att få upp värmen och sen när man nått upp i önskad temp,så börjar den ladda ack.tankarna?
Borde ju vara ganska bra för att få till effektiv eldning och jämnare tempratur och minskat behov av eldning isf?
tänker mej system tex danfoss ECL 110 eller liknande är det bra eller vad ska man ha?



   TS
Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Fredrik Reuter  
#90535 Hej,
Jag tycker man har mycket stor nytta av automatisk shuntreglering.
Jag använder Automix 20 med fyrvägsshunt och är helnöjd. På automixen kan man ställa max/min temperatur på utgående vatten till elementen. När man har kallt inne och eldar har jag märkt att det är bra att ställa ner maxtempen lite (tror jag har ~60 grader), på detta sätt jämnar man ut puckeln som annars blir när den ska börja reglera ner och sparar energi.

Jag vet inte hur mycket min automatiska reglering har sparat mig, men jag gissar det är mycket.
Utan shunt och gammal panna låg jag tidigare på +35m3 i förbrukning per år. Med nya pannan och auto-shunt så har jag klarat mig på strax under 20 kubik, troligtvis något över 20 kubik denna vargavinter.

Min shunt sitter på teknik ackumulatortanken så pannan laddar både ack-tankarna och elementen i början av eldningen.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Knekten  
#90642
jönsson84 skrev:Hur stor nytta har man av att ha någon form av automatiskt reglersystem på shuntventilen när man eldar med ved?
Borde ju vara ganska bra för att få till effektiv eldning och jämnare tempratur och minskat behov av eldning isf?
tänker mej system tex danfoss ECL 110 eller liknande är det bra eller vad ska man ha?
En Cbj termomatik med innomhus givare kör ja med.Bara att ställa vilken innomhus temp man vill ha så shuntar den inte ut hetare vatten en va huset för tillfället behöver.Fungerat felfritt i 4år nu.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

templar  
#90689 Har en automix 20 med inomhusgivare, fungerar otroligt bra, har testat att köra utan, och det är stor skillnad.
Gjorde så jag kunde elda varannan dag istället för varje dag på vinterhalvåret.

Det beror på vad huset behöver men den laddar alltid via 1:a tanken.
Så fort huset fått sitt stänger ju shunten och då blir det till tankarna resten.
Du behöver aldrig mer ägna en tanke åt shuntning om du skaffar reglering.
Fungerar klockrent.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90909 Intressant att höra lite erfarenheter=).
Hur mycket kostar automix 20 ca templar?

Någon mer som har någon uppfattning om hur mycket ved/eldningstid man kan spara om man sätter det på en befintlig/äldre panna?
Fast problemet i mitt fall är nog att pannan skulle vara 10Kw större för att slippa elda så mycket(många inlägg/mycket tid/dag).
Några andra ideer om hur man kan öka verkningsgrad/minska eldningstid på en befintlig panna utan att det kostar en förmögenhet?
Tackar för svaren än så länge=).

   TS
Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Knekten  
#90946 Ja tror det spar mycket ved med shuntautomatik,en granne shuntar ständigt ut 60/70C på elementen.4 skotarlass ved gör han av med på året.Mens vi klarar oss på 2,trots vi har en gammal överförbränningspanna,o eldar med.

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90965 Shuntautomatik= väldigt bra! Vi har en alldeles ny anläggning med rumsgivare (ThermOmatic). Väldigt enkelt och mycket besparande på varmvatten i tankarna.

Med andra ord, shuntautomatik med rumsgivare inget att tveka över alls! :smile:

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90975 En shuntatuomatik sparar ingenting, om man har fungerande termostater på elementen. Energin som går år är skillnaden i temperatur in/ut multiplicerat med flödet. Hög temperatur och lågt flöde, ger samma energi som låg temperatur och högt flöde.

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90977
Mangan skrev:En shuntatuomatik sparar ingenting, om man har fungerande termostater på elementen. Energin som går år är skillnaden i temperatur in/ut multiplicerat med flödet. Hög temperatur och lågt flöde, ger samma energi som låg temperatur och högt flöde.


Nä kanske det, men för mig är poängen är att shuntautomatik med rumsgivare gör det dels väldigt lätt att hålla en given temperatur och framförallt lätt att natt-sänka, dagsänka under arbetsvecka, och så vidare.

Dessutom är det faktisk väldig bra att kunna sätta en hög temperatur på stigareledning, du får då en snabb värmestegring i huset när du drar på jämfört med låg temp och längre tid=fryser längre.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

templar  
#91185 Tror automixen ligger på 2000-2400kr nånstans.

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91187
Mangan skrev:En shuntatuomatik sparar ingenting, om man har fungerande termostater på elementen. Energin som går år är skillnaden i temperatur in/ut multiplicerat med flödet. Hög temperatur och lågt flöde, ger samma energi som låg temperatur och högt flöde.


Glömde lägga till att jag har alla termostater fullt öppna på alla element (utom i ett rum där jag vill ha det kallare).

Behöver egentligen inga termostater längre. Däremot kan man nog utveckla, som "admin" gjort vid vilken temp man ska ha på vattnet ut. Har märkt att nu på, de så kallade" våren så blir den där skjutsen som hög ut-temp ger
blir lite jobbig då solen samtidigt lyser in. En lägre temp skulle nog gen en långsammare stegring och att givaren hinner med bättre. Men systemet är helt nytt för mig, bara kört i 3 månader så det får väl ta den tid det tar att lära sig.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

mbss  
#147462 Gammal tråd men jag väcker liv i den igen..
I måndags drog vi igång det helt nya vattenburna värmesystemet i kåken, en ny företeelse då jag tidigare bara levt med direktverkande el. Förutom en jäkla massa cirkulationsstopp ideligen p.g.a. luftfickor i bland annat kulverten så fungerar det väl bra, hett som i helvetet blir det inomhus i.a.f de perioder cirkulationen fungerar.

Jag märker ju redan nu efter några dagar att sådan där shuntautomatik med inomhusgivare vore väldigt, väldigt smidigt.
Det + att jag isolerar acctankarna lär ju förbättra vedåtgången för en nybörjare.. :)

Hur installerar man sådan där shuntautomatik? Måste man koppla isär något inne i pannrummet så att man får börja om från ruta 1 med luftningen? Denna vecka har varit tillräckligt belagd med ideliga besök till pannrummet för att få igång cirkulationen, känns inte jättelockande att starta om från början.
Senast redigerad av mbss fre 25 nov 2011, 23:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

mrlynx  
#147549 Nej det är inga ingrepp i rörsystemet utan bara en motor du monterar utanpå shunten som vrider på den.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

skogshasse  
#147555 hej på er jag har en tank på 4,5 kubik som jag värmer upp med en arimax 35 och jag försöker att jobba med ett temperaturdifferans på 40 grader alltså ner till 50 grader upp till 90-95 grader och sen har jag en shuntautomatik på schunten som känner av utetemp och framledningstemp och den är jag mycket nöjd med och besparingen är ca 12-15 procent ved plus att jag har en varm behaglig temperatur inne i huset och aldrig heta element eftersom den styr värmen hela tiden skogshasse

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

ulfgustav  
#147562 Eldar man med ved så anser jag shuntautomatik helt överflödig, att manuell shunta efter utetemperaturen när man besöker pannrummet för vediläggning är tillräckligt.
Principen är ju den att inte släppa fram högre temp på elementen än nödvändigt, och det lär man sig rätt snabbt. Vid den manuella shunten har jag satt anliggnings termometrar på både framledning och retur dessa kostade 29:-/st likadan har jag på ledning i botten på acktanken. med hjälp av dessa enkla ting så ser jag det jag behöver för en lämplig shuntning, dessutom så ser jag på den i botten av tankarna hur mycket de är laddade. Den enda automatik jag har är laddomaten som känner rökgastemp och startar resp stoppar laddpumpen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).