ATV och UTV i skogen

köpa gammal ATV

14 inlägg 8858 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpa gammal ATV

Henrik Petersen  
#147437 Hej!

Vi har länge kollat efter fyrhjuling till pojken (8år) och hade väl egentlig fastnat vid en Dinli 110cc då vi har en ganska stor åf ganska nära, vi tänkta då köpa en efter vinteren. Men nu dök det upp en gammal Honda fourtrax 125 i rätt kurs och ganska nära, så nu är frågan : är det lönt att köpa en så pass gammal maskin (en 86´) om den är i bra skick eller ska man gå på en ny kines.
PS. vi avtalat tid med honom kl.1600 så ett snapt svar uppskattas.

Henrik



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: köpa gammal ATV

alfred  
#147440 Kör på hondan. Kvalitetsgrejer till skillnad ifrån dinli.

Avatar Fallback

Re: köpa gammal ATV

Henrik Petersen  
#147441 Hej alfred
tak for snabbt svar. Det var väl lite så jag tänkte.

Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa gammal ATV

Blondin 750  
#147449 Hej!

Jag hade absolut satsat på Hondan, även om jag själv kör suzuki, stora välkända märken jobbar med mycket bättre kvalitè och är måna om sitt rykte. Med kinesprylar får man nog vara beredd att slänga skiten om ett par år då det inte finns reservdelar att få tag på, eller att det helt enkelt inte är lönt att laga den.
Om man har lite känsla för kvalitètsskillnader och förstår kopplingen pris-kvalitè så brukar valet bli ganska enkelt. Det brukar oftast bli billigast i längden att välja det lite dyrare alternativet.

Lycka till! :-)

Användarvisningsbild

Re: köpa gammal ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147458
Blondin 750 skrev:Hej!

Med kinesprylar får man nog vara beredd att slänga skiten om ett par år då det inte finns reservdelar att få tag på, eller att det helt enkelt inte är lönt att laga den.


Kommer ihåg när jag var barn. Då sa min pappa och andra vuxna alltid "Det är nåt sånt där skit från Japan" " Håller nåt år", "Köp svenska grejor, det håller". Sen gick det kanske 20 år och numera är det KAizen, Lean, Toyota, Sony etc för hela slanten. Eller varför inte "Köp en Honda, det är kvalitetsgrejor det". Undrar hur långt kineserna har kvar, dröjer det en 5-7 år till tro :???:

Avatar Fallback

Re: köpa gammal ATV

ryared  
#147464 Det känns lite som att japaner är duktiga på att kopiera och utveckla och göra en befintlig produkt. Men det är sällan dom kommer själva med nya innovationer.

Avatar Fallback

Re: köpa gammal ATV

Blondin 750  
#147486 Som en reflektion på både Ryared och Uvskogens inlägg så kan man ju konstatera att kineserna gör samma resa nu som japanerna gjorde på 70-talet, de kopierar först, med blandad framgång, och sen förfinar de hantverket och höjer kvalitèn efter hand varefter konsumenterna på hemmamarknaden blir mer kapitalstarka.
Beträffande japansk kunskap och kvalitè idag så måste man ju säga att deras bilar håller hög klass när det gäller driftsäkerhet, men sen så kanske de inte är så himla upphetsande för övrigt men det är ju en annan sak.

Avatar Fallback

Re: köpa gammal ATV

Henrik Petersen  
#147542 Hej alla

det var snabba ryk här. Pojken och jag var iväg i eftermiddags och kollade på Hondaen, den är rigtig fin for att vare så pass gammal och jag hittade ingen onormal slitage/glapp så det blev affär o med hem på släpvagnen, hoppas det funkar!


Henrik

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa gammal ATV

skog+ terri  
#147546 så hur har den gått är ju den stora fråga

Användarvisningsbild

Re: köpa gammal ATV

Kse  
#147564 Har en bekant som jobbat i Kina ett tag och menar att Kineserna står som fågelholkar om man ifrågarsätter kvaliten på deras billigaste produkter.
Man kan väl inte förvänta sig kvalitet till det priset? Kvalitet kostar blir svaret.

Användarvisningsbild

Re: köpa gammal ATV

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147576 Det finns en del kinesiska företag som är smarta o ser till att just kvaliten är så bra som kunden förväntar sig samtidigt som den billiga arbetskraften ger en skaplig prisfördel.
Alltså ett riktigt bra pris (inte snorbilligt) men ändå vettig kvalite.
Det svåra är att hitta dom företagen. Har en del erfarenhet av detta på mitt jobb men då vi är ett stort företag som har eget folk därborta så är det mycket lättare.
Dom grejer vi köper där nu är riktigt fina till vettiga priser. Det mesta är formsprutningsverktyg men oxå en del producerade prylar.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: köpa gammal ATV

Kse  
#147599 Ja visst finns det olika nivåer av dålig kvalitet.
Kul ändå att höra folk svära över att minifyrhjulingen för 2000 spänn bara höll en vecka, hur dum får man bli?
Har oxå köpt billigt skräp från Kina men då får man ju ta det för vad det är, ibland funkar det bra ibland inte alls.

Avatar Fallback

Re: köpa gammal ATV

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147604 min flicka fick en TMS 50cc av mej, köpte den beggagnad för 2 år sen å då va den 2 år gammal, den startar jämt å går som bara den, den tillåme orkar mej;)... Men har samtidigt hört folk som köpt exakt lika maskin som inte alls har samma pålitlighet, men så äre till ungarna åxå då gör det inte så mkt om den nu inte skulle starta en gång.... värre äre me bruks hjulingen, den kommer att va å förbli kvalitets maskin så länge ja får bestämma;)

Avatar Fallback

Re: köpa gammal ATV

Henrik Petersen  
#394694 Hej
dags for en slutgiltig summering av tråden. Hondaen har mestadels gått som en klocka :grin: . :grin: Det var väl lite forgasere problem i början, fast det var ju skit i bensinen, och så har vi bytt lager i framhjulen, får väl klassas som vanlig slitage detsamma med byte av alla 4 däck (inte konstigt som han kör :lol: .Pojken har börjat köra i en offroad klubb och behövde ????? 4wd. Så en större maskin är inforskaffat och Hondan ligger på blocket. alt i alt får man väl tycka att det var ett bra beslut (fast den "nya" maskinen är kines så vi får väl se).

Henrik

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).