Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Åkmotor?

18 inlägg 8350 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

skogsjan695xl  
#147457
kalhygge skrev:Hm, låt mej se, tror Timberjack hade powershift/hydrostat på 1210B typ 1995, sen försvann det nog..

Har Cat 554 / 574 nått liknanade kanske - men det e bara en gissning..


powershift satt på cat skotarna, satt ända sen skogsjan tiden, vet inte hur tidigt det kom dock, det satt på -98 år modell iaf.

Ponsse har/hade väll nått sånt dom också eller? körde en wisent -04a som hade en knapp där man kunde välja 1-2-kanske även 3.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

rocky  
#147514 Rottne har så man kan växla mellan 1&2 under färd. 3an måste man stå stilla.

Avatar Fallback

Re: Åkmotor?

glasshultarn  
#148043 Gremon har "powershift" till hög/låg, alltså en växellåda som kan växlas under moment uttag. (Bör växlas med lite känsla även om det går att göra under fult moment uttag). Converter står väl egentligen för torque-converter (moment-omvandlare) och syftar nog på själva pump-delen (pump-hjul, led-skena, turbinhjul), men en sådan måste alltid ha en växellåda av powershift typ efter som det inte går att frikoppla, och man måste alltså kunna växla under moment-överföring.
Rottne har så man kan växla mellan 1&2 under färd. 3an måste man stå stilla.

Jag har fått för mig att det enbart är elektroniskt hastighetsområde på dom två första, och sista är mekanisk hög??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).