Knegarn skrev:Hej igen i tråden! Jag kan inte förstå varför du är så låst i att maskinmätningen är så dålig bertilsson? Den är ju oerhört bra! det är kanske betalningsgrunden ni har fel på i sverige?? här har vi ett pris för timmer och ett pris för massaved, det finns även klentimmer i vissa fall där ett tredje pris kan va inblandat.
Din inlevelse är som vanligt stor. Jag kan inte yttra mig om din mätning ens nu. Sänd gärna 500 stamfiler från ordinär slutavverkning. Jag har för flera år sedan erbjudit mig att göra 3 st gratis kontroller för er. En är fortfarande outnyttjad.
Ett pris per m3 och sortiment har jag nyligen förklarat en del om vilka konsekvenser det inneburit.
Knegarn skrev: nåja hursomhelst, idag kontrollmätte jag valmeten 23 massabitar och 17 stockar. stockdelen var ca 1 procent på plus och massadelen lite på minus. hela partiet hamnade iaf. på 0,58 procent plus. mer exakt än så kan det ju aldrig bli med fabriksmätning? Ponssen är om möjligt ännu exaktare o,1 procent vid senaste mätning. Låt oss säga att stora stammar gör att aggregatet dras öppet lite grann och felmäter nån procent, det påverkar ju absolut inte nånting öht eftersom man har kalibrerat lite minus över hela partiet vilket gör att det sstämmer oerhört bra på hela partiet!!
Hjälp oss till en bra mätning i Sverige. Det vore välkommet.
Jag har kommit i kontakt med några riktigt dåliga maskiner, som jag på olika ställen beskrivit. Dessa är för vanliga för mig och jag lär inte stött på samtliga.
En finsk Ponsse, som hade goda vitsord hemmifrån, kom och hjälpte oss efter stormen Per 2007. Ett privat sågverk hade inte tid att ta in virket genom mätstation och behövde dessutom lägga det under vatten. Då skulle skördarmätning godkännas om markägarna fick tillräckliga bevis.
Bifogad fil visar hur kalibreringen blev när föraren
själv valt stammar för kontroll. Vi godkände mätningen i vetskap om att "produktionsskörning" ge något mer volym vilket köparen var införstådd med.
Spridningen på diametern är stor även på dessa bättre träd.
Oundvikligt blir apteringen lidande, vilket jag och andra nämnt här nyligen.Knegarn skrev:DET FINNS ABSOLUT INGET EXKTARE SÄTT ATT MÄTA ÄNN ETT BRA KALIBRERAT AGGREGAT!
När de förutsättningarna finns är vi överens.
Knegarn skrev:Vet du, ibland får man uppfattningen att du är dendär 6 åringen i sandlådan som har bestämt sig för att massey fergusson är bästa traktorn och inget annat går att köra med.
Inte överens.
Knegarn skrev:visst vore beröringsfri mätning väldigt bra och jag hoppas den är nära men det är ingen förutsättning för att få ett säkert system!!
Överens.
Knegarn skrev:Tilläggas bör kanske att vi som entreprenörer får betalt enligt vår lista så chansen att vi skulle ligga för lågt elimineras ju där! Sen finns heller ingen möjlighet att ligga o plusmäta för mycket för det mäts ju även vid sågen, jag kan lova att ingen såg vill betala för mer virke änn dom köpt så det hörs ganska fort i sånna fall.
Denna kontrollen hos förare och köpare är för ofta bristfällig här. Därför sätter köparen stopp för skördarmätning. En mycket viktig anledning mot skördarmätning är att köparna vill göra vinster på nuvarande kultur genom utnyttjande av fördelarna för just industrimätning. (du orsakerna har du nämnt tidigare.)
Knegarn skrev:SE MÖJLIGHETER OCH INTE BARA PROBLEM! gokväll/ Daniel
Problemen måste lösas med bättre möjligheter så länge de är vanliga.
Klicka för större bild