Skogsröjning

Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

46 inlägg 21625 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

bodaedet  
#143346 Har testa den, och blev inte övertygad. Även i rätt bestånd så tittar skogsägare på stubbhöjden, är inte kul att gå igenom ett bestånd med stubbar i midje höjd. Tyckte heller inte att det var lättare att gå med den, testade iofs inte mera än en vecka, sen gav jag upp och tog gamla bettan istället.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

skogshasse  
#143348 hej på er är det någon som har provat att gå en dag och bara kvista för man når högt upp och nästa dag så går man med motorsågen och tar reda på det man kvista dagen före till ved det måste spara ryggen väldigt mycket tror jag skulle vilja prova det man kan ju dela jobbet hur man vill en timme röjsåg sen en timme motorsåg eller som man vill mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

peter399  
#147028 Kan inte fatta att folk har neg kritik om kedjeröjsågen. I mina ögon är den TOTALT överlägsen en konventionell röjsåg. Har tre röjsågar, bla en ny 480 men skulle aldrig tänka tanken att välja en vanlig röjsåg istället för kedjeröjaren i skogsröjning.

Här är en del läsvärt från folk som faktiiskt har provat en längre stund istället för som många här som har kört röjsåg i 15år, testar ngt helt nytt i en halvtimme och fattar inte hur den funkar och byter tillbaka:

http://www.varuhuset.se/res/SkogTradgar ... ortage.pdf
http://viewer.zmags.com/publication/453 ... 53348e3/24
http://www.husqvarna.com/se/homeowner/n ... ande-test/
http://www.husqvarna.com/se/homeowner/n ... ingrojsag/

I rätt bestånd röjer du alltså dubbelt så snabbt med kedjeröjaren enligt testerna plus
att kedjeröjaren kan göra så ofantligt mycket mer än en vanlig röjsåg. Kapa klykor, kapa sprötkvistar, kapa horisontellt, kapa vertikalt (aldrig att du behöver ta i ett träd med händerna), kapa grovt, kapa högt, kapa lågt, kapa nära dig, kapa långt bort, större räckvidd, skaftet och svärdet är helt rakt, bara att sticka under en liggande stam om det behövs.. Absolut största fördelen är att du kan jobba 3-dimensionellt i hela "rummet" istället för en klinga som sitter på ett konstant avstånd och som bara kan såga horisontellt. Har aldrig stensågat kedjan. Lättare att fila i skruvstäd, bara att dela stången, ergonomin går inte att jämföra, du sparar höfter knän och rygg. Du rör dig mycket snabbare. Den drar extremt lite soppa. Du kan röja dig fram (grenar), Du kan såga grenar utmed bilväg + säkert 50 andra saker du inte kan göra med klingsågen.

För mig är som sagt valet VÄLDIGT enkelt. Och det vore väl ganska konstigt om röjsågen som sett likadan ut i 20-30 år? inte skulle ersättas av ngt bättre. För mig så har kedjeröjaren helt revolutionerat röjningen. Svaret på rubriken är att allt som inte är möjligt med en vanlig röjsåg är möjligt med kedjeröjaren vilket ter sig ganska självklart om man funderar en stund..
Senast redigerad av peter399 tis 22 nov 2011, 16:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147035 Jag köpte en av de första som kom hit(AC) och har kört en del, men så odelat positiv som peter399 är jag inte. Har aldrig vart nära ett bestånd där det skulle gå dubbelt så fort. Lövröjer nu ett tallbestånd med knähöga asp- och rönnbuskar(älgbete). Här skulle kedjesågen vara en ren pina.

Jag ser den som ett komplement. Har använt den en del på vintern när man går på snöskor o röjer.
Förkvista ved tror jag inte är någon hit alls.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147042 Jag vill inte ha 1 meters höga stubbar i skogen, snacka om lövuppslag!
Inbilla er inte att stubbarna dör, det kommer att bli som kvastar som står i skogen.
Jag bruka toppa sälg och rönn för betning och inte dör de stubbarna!
Till stamkvistning av frodvuxna tallar kanske den duger

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

peter399  
#147043 Jag tar i regel ca 20cm höga stubbar vid röjning med kedjeröjaren, alltså samma eller marginellt högre än med klinga. Varför skulle man ta meterhöga stubbar ????

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147045
peter399 skrev:Jag tar i regel ca 20cm höga stubbar vid röjning med kedjeröjaren, alltså samma eller marginellt högre än med klinga. Varför skulle man ta meterhöga stubbar ????

Bilderna du länkade till visade det och i reklamen så visas det.
Inga 20cm stubbar, blir inte dom som spjut med kedjeröjaren

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

peter399  
#147048 20cm höga stubbar med kedjeröjaren blir inte mer spjut än vad en någorlunda långväxt person får med dagens röjsågar med kort riggrör. Vid underröjning före gallring får man se upp lite, det är allt enligt mitt tycke.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Pensionär  
#147233
peter399 skrev:Jag tar i regel ca 20cm höga stubbar vid röjning med kedjeröjaren, alltså samma eller marginellt högre än med klinga. Varför skulle man ta meterhöga stubbar ????


Vad menar du med marginellt då? 15 cm?
Inte blir de några 20 cm stubbar med klingan när man kan använda den som den ska.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

peter399  
#147311 Säg så här då. Det är inga problem att ta 0cm höga stubbar med kedjeröjaren heller, eller ännu bättre, det går att kapa 5cm under mossan/jorden med kedjeröjaren. Försök trycka ner en DIA225 klinga där då. Den vill jag se som med en vanlig röjsåg ligger stadigt på max 5cm stubbar. Stubbar tillräckligt låga för efterföljande maskin och förhindrande av lövuppslag är inga problem ens för mig som är 188cm och har 13" svärd på röjaren, sen blir det ännu bättre om man skulle vara kortare och köra 15".
Skogsbranschen verkar vara Sveriges mest konservativa bransch. Konstigt att ni inte kör med timmersvans och röjkniv fortfarande.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Pensionär  
#147347 [quote="peter399"]Säg så här då. Det är inga problem att ta 0cm höga stubbar med kedjeröjaren heller, eller ännu bättre, det går att kapa 5cm under mossan/jorden med kedjeröjaren. Försök trycka ner en DIA225 klinga där då.

Varför ska man överhuvudtaget försöka de?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

halvproffs  
#147366 Skulle jag kapa 5cm under mossan/jorden så fick jag ofelbart fila vad det än sitter därnere på röret. Jag säger som Nisse; Det är ett bra komplement till klingsågen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

Robertberg  
#147387 Först klagas det på att man inte kan ta korta stubbar med kedjeröjsågen.
Sedan finns det ingen förståelse för att man skulle vilja ta korta stubbar.

:roll:

Problemet är väl att det inte på ett rimligt sätt går att göra låga raka snitt, utan punkteringsspjut bli resultatet.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147398 Märkligt att dom inte vinklar svärdet lite,så man skulle kunna göra plana låga stubbar. Borde kunna va ganska bra om det är eftersatt,man bör väll kunna kapa sönder så man får ner förröjstammar på backen lättare med en sån såg?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsågen, är det möjligt att....

MNskog  
#147418 Om man ska röja effektivt med en vanlig klingsåg måste man luta klingan för att rikta fällningen av stammarna.
Det gör att stubbarna blir sneda och sällan under 10cm även med klingsågen.
Så i praktiken tror jag att skillnaderna mellan sågtyperna inte är så stora.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).