Före och efter jobbet

Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

22 inlägg 12760 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

axwell  
#147168 Åter igen har dessa "naturvårdare" missbrukat sin förmåga att komma ut i media med oriktiga beskrivningar.

http://www.expressen.se/nyheter/1.26303 ... var-falskt



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

hawk  
#147197 Två felaktiga värden i rapporten. Det är i sig illa men det skulle vara synd om det förtog slutsatsen. Läs rapporten och inse att fisken innehåller en hel massa skit som vi med vår livsstil strör ut i naturen.

Användarvisningsbild

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

totte  
#147210 Det är just där en viktig poäng finns, hur man någonsin skall få till ett meningsfullt arbete mot miljöförstöring och naturskövling, när de som påstår sig företräda detta så oerhört ofta visar sig vara ganska oseriösa, eller i varje fall slarviga och okunniga. Det är inte första och troligen tyvärr inte sista gången som miljörörelsens företrädare gör bort sig.

Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

hawk  
#147353 Många värdeladdade ord där till de som arbetar för att påvisa skiten i maten som jag och du äter

...någonsin..
...påstår sig företräda...
...oerhört ofta...
...ganska oseriösa...
...slarviga och okunniga...

Tyvärr är det sällan som det omdömet ges de som lite oförsiktigt och oförargligt :roll: råka spilla lite av den där skiten i naturen.

När jag gick i hemkunskapen fick jag lära mig att fisk innehöll bra med proteiner och olika sorters fetter. Tack vare att undervisningen gått framåt får nu mina barn lära sig att fisken även innehåller: kadmium, alkylfenoletoxilater, alkylfenoler, bisfenoler, fenoler, dioxiner, furaner, dioxinlika polyklorerade bifenyletrar, PCB, polybromerade difenyletrar, ftalater, växtskyddsmedel, perfluorerade kemikalier, kvicksilver och DDT. :cry:

Synd, rökt sik som är så gott...

Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

mannen  
#147355 Jag tycker det är väldigt ofta som man hör de värdeladdade orden användas mot de som du säger råkat spilla ut saker. Föreningen i artikeln är enligt mig väldigt duktiga på det och det är där problemet ligger.
Går man ut och slår på bongotrummorna så att det hörs över hela djungeln så måste man vara väldigt noggrann med att allt man säger verkligen stämmer. Tydligen så har det inte varit så och när man missar på gränsvärdena med så pass mycket som de gjort så förtar det faktiskt slutsatsen.

Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

hawk  
#147356 Ligger inte problemet i att fisken är full i skit?

Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

mannen  
#147359 I artikeln står det att naturskyddsföreningen använt fel gränsvärde för DDT. Gränsvärdet är 1200 mikrogram/kilo men de utgick från 24 mikrogram/kilo.
Det anser jag är ett stort problem!

Naturskyddsföreningen sa att fisk i Vättern hade värden som var fyra gånger högre än gränsvärdet. Alltså hade fisken ca 96 mikrogram/kilo DDT och det är mindre än en tolfte del av det egentliga gränsvärdet.
Håller du med mig när jag säger att det är en väldigt stor felräkning? Som jag ser det så verkar inte DDT värdena i fisken vara ett problem.

Användarvisningsbild

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

totte  
#147376 Ja, jag använde en hel hög med värdeladdade ord, jag tar inte tillbaka ett enda av dom, och av följande anledning:

Jag är mycket oroad av att fisken och det mesta annat också innehåller en fruktansvärd mängd kemikalier och elände, vars effekter vi ofta inte har en aning om. Just därför är det så betänkligt att de som arbetar mot detta är vårdlösa med fakta.

Vi skulle verkligen behöva tunga motkrafter mot den miljöförstöring som ständigt pågår, men slarviga undersökningar och usel faktakontroll gör att de vi har misskrediterar sig själva och sänker sin trovärdighet katastrofalt.

Så visst: Problemet är att fisken är full i skit, även om det inte var lika mycket som påstods i just detta fall. Men vem duger att göra något åt det?

Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

hawk  
#147384 Mannen:

Livsmedelsverket rekommenderar barn, kvinnor i barnafödande ålder, ammande och gravida att äta fisk från Vättern MAX 2-3 ggr/år.

Du, mannen, kan lugnt äta fisken 1 gång/vecka.

Men det är kanske inte ett stort problem? Klart man kan äta korv istället. Den är säkert helt ok...

Som sagt, felaktigheter är illa, men tack vare engagerade naturmuppar uppmärksammas sådant som är värre. Ingen röjer väl med hormoslyr längre?

Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

hawk  
#147385 Totte:
Det finns inga tunga motkrafter mot miljöförstöringen. SNF utgörs av en medlemsorganisation. Finansieras av bidrag och medlemsavgifter. Miljöförstöringsskandaler jorden runt uppmärksammas och bearbetas främst av engagerade/drabbade individer och grupper med mycket små finansiella resurser.

Ska vi lasta på dessa det ansvar som rimligen borde tillfalla tillverkare/producent?

Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

hawk  
#147386 Tror förresten att du råkade skriva fel:

totte skrev:Jag är mycket oroad av att fisken och det mesta annat också innehåller en fruktansvärd mängd kemikalier och elände, vars effekter vi ofta inte har en aning om. Just därför är det så betänkligt att de som arbetar mot detta är vårdlösa med fakta.


Du menade väl:
totte skrev:Jag är mycket oroad av att fisken och det mesta annat också innehåller en fruktansvärd mängd kemikalier och elände, vars effekter vi ofta inte har en aning om. Just därför är det så betänkligt att de som arbetar med detta är vårdlösa med fakta.

Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

mannen  
#147391
hawk skrev:Mannen:

Livsmedelsverket rekommenderar barn, kvinnor i barnafödande ålder, ammande och gravida att äta fisk från Vättern MAX 2-3 ggr/år.

Du, mannen, kan lugnt äta fisken 1 gång/vecka.

Men det är kanske inte ett stort problem? Klart man kan äta korv istället. Den är säkert helt ok...

Som sagt, felaktigheter är illa, men tack vare engagerade naturmuppar uppmärksammas sådant som är värre. Ingen röjer väl med hormoslyr längre?


Jag tror att det handlar om ett missförstånd här. Jag tycker bara att det är åt helsike att de fått DDT gränsvärdena fel och du tänker på flera olika sorters gifter i fisken.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... d-om-fisk/

I länken ovan så står det att rekommendationerna du nämner gäller dioxiner, PCB:er och kvicksilver.
Det är naturligtvis åt helsike att det är så mycket gift i fisken att vissa rekommenderas att bara äta viss fisk så sällan som 2-3 gånger om året, det säger jag ingenting om. Men som sagt så var det de felaktiga uppgifterna om DDT jag reagerade på.

Det är bra att folk engagerar sig för att försöka ordna till det. Men som Totte säger så skjuter de sig själva i foten.
Vet man att de missat i en sak så börjar man fundera på vad mer de missat i andra rapporter.

Användarvisningsbild

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

totte  
#147413
Det finns inga tunga motkrafter mot miljöförstöringen. SNF utgörs av en medlemsorganisation. Finansieras av bidrag och medlemsavgifter. Miljöförstöringsskandaler jorden runt uppmärksammas och bearbetas främst av engagerade/drabbade individer och grupper med mycket små finansiella resurser.

Ska vi lasta på dessa det ansvar som rimligen borde tillfalla tillverkare/producent?


Nej det skall vi definitivt inte göra, det har jag heller aldrig påstått. Jag vet mycket väl att miljörörelsen arbetar under mycket knappa förhållanden och har mycket lite att sätta emot starka finansiella intressen. Och jag vet mycket väl att de ofta gör ett viktigt och bra jobb.

Jag har inte heller påstått att vi har några tunga motkrafter mot miljöförstöring. Jag skrev att vi behöver sådana. Det vore bra om du faktiskt läste ordentligt vad andra skriver innan du tillskriver dem åsikter som inte ens framförts.

Och därför är det illa att när vad vi ändå har, t ex SNF, gör ett uruselt jobb, därför att det endast leder till att miljörörelsen ytterligare försvagas. Att klandra den för att den gjort ett undermåligt jobb betyder alltså inte att man förkastar miljövård. En stark och kompetent miljörörelse skulle behövas. Det anser jag att vi inte har idag och det är beklagligt.

Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

åberg  
#147435 Efter att ha funderat och börjat skriva ett inlägg i den här diskussionen kom jag fram till att totte och hawk redan skrivit min åsikt.

Tillägg: Så för att spara lite tid för alla som läser kastade jag min text.

Avatar Fallback

Re: Ropa på vargen: Livsfarlig fisk

axwell  
#147463
åberg skrev:Tillägg: Så för att spara lite tid för alla som läser kastade jag min text


Eftersom Totte argumenterar så briljant och dessutom är klarsynt så skulle inte jag heller ha något att tillföra.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).