Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Griplastare terri 1020

14 inlägg 8664 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Griplastare terri 1020

Torsten  
#147169 Vad heter kranen som sitter orginal på terri 1020 eller finns det någon annan som passar bra.



   TS
Avatar Fallback

Re: Griplastare terri 1020

lasseman79  
#147244 Orginal kranen är en Farmi betekning vet jag inte. Inte att rekomendera eftersom den inte har något
riktigt vridhus utan en hydralkolv med länkage.Tror inte Farmi finns längre som krantillverkare därimot
finns märket Farma det är alltså inte samma tillverkare.
Ska du köpa ny kran så har de flesta krantillverkare små kranar i lagom storlek däribland Farma.

Användarvisningsbild

Re: Griplastare terri 1020

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147261 Är Farmi samma som Normet? Jag renoverade en sådan nyligen o satte den på en liten boggikärra. Den var rejält sönderkörd men vridhuset som du nämner var faktiskt det enda som var helt. Verkade vara en stabil konstruktion som är enkel. Nackdelen är väl kolven som sticker ut en bit framåt. Funktionen var det heller inget fel på tyckte jag. Jag har dock inte kört den i skogen då det inte är min.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Griplastare terri 1020

lasseman79  
#147266
Magnus M skrev:Är Farmi samma som Normet? Jag renoverade en sådan nyligen o satte den på en liten boggikärra. Den var rejält sönderkörd men vridhuset som du nämner var faktiskt det enda som var helt. Verkade vara en stabil konstruktion som är enkel. Nackdelen är väl kolven som sticker ut en bit framåt. Funktionen var det heller inget fel på tyckte jag. Jag har dock inte kört den i skogen då det inte är min.

Magnus M


Ingen aning om Farmi och Normet är samma men håller med dig om att kostruktionen verkar hållbar. Men och ett stort men Farmi kranen på min terri blir snabbt glapp i bussningarna
i länkaget för kolven och man har bara 95 grader sväng åt höger och 85 grader vänster
Vilket faktisk är rätt irriterande när man plockar virke i skogen då man måste flytta maskinen
mycket oftare för att nå virket än med en kran med lite bättre vridrörelse.Sen är ju farmi kranen i kortaste laget men det är väl kanske alla kranar :lol:

Användarvisningsbild

Re: Griplastare terri 1020

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147297 Ok, jag tror det är samma o att företaget som gjorde dom bytte namn/ägare nån gång.
Att vridningsvinkeln va lite dålig märkte jag men det är ju inget som stör en när man kör lite på garageplan :smile: . Jag ska låna kärran av han frami vinter o då lär man ju märka sånt.

Åter till ämnet kanske :wink: . Ibland ser man nån Terri med en kran utan detta vridhus. Hade dom nyare en annan kran eller är det såna som bytts ut?

Mellan vilka år tillverkades Terri 1020?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Griplastare terri 1020

sveakatten  
#147421 Blev nyfiken på konstruktionen av vridhuset, kan någon ta en bild på detta och lägga in eller sända till mig direkt? Har byggt en kran med utgångspunkt från en gammal med ett runt vridhus(liten lastbil?) och den fungerar inte så bra, så skulle gärna ta emot tipps för att få en annan svängning.

Användarvisningsbild

Re: Griplastare terri 1020

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147425 Hittade ett par bilder från den jag gjorde iordning. Kranstolpen står på den stora tappen. Det sitter 2 bronsbussningar där. Den lösa länkarmen sitter fäst i den lilla tappen i botten på kranstolpen. Kolven ska sitta i den utstickande U-balken som är delvis avskuren på bilden, kopplad till hålet i länkaget. Du får gärna fråga om det är nåt oklart.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Griplastare terri 1020

sveakatten  
#147436 Ok då tror jag jag förstår, då kan man alltså få ca 180grader med hjälp av U-et.
Min ser ju ut som en tallrik i botten så det borde inte vara nåt problem att tillverka något liknande.
Tack för bilderna.
Jan

Avatar Fallback

Re: Griplastare terri 1020

jijohans  
#147936 Noen som har montert f.eks. Farma 3,8m på sin Terri henger? Vurderer dette da den kranen jeg har er litt slarkete, spesielt i i sving leddet...

Avatar Fallback

Re: Griplastare terri 1020

Torsten  
#164042
DSC00192.JPG
DSC00193.JPG
Jag har funderingar på att bygga egen griplastarkran till terrin har någon några ritningar till detta. Jag har byggt om en skogisvagn och satt på vanliga boggiaxlar på den här är bilderna på terrin

   TS
Avatar Fallback

Re: Griplastare terri 1020

ord bind  
#164989 jag har funderat på en lösning med en kedja och ett drev sätts om kranen.
två cylindrar som drar kedjan. en på varje sida i ett u.
kran stolpen stående på drag balken med kolvarna bakåt under grinden för att få
plats med det långa slag som krävs för stor vridngsvinkel. övre lagring kombinerad
med grind och stötta framåt.

Avatar Fallback

Re: Griplastare terri 1020

Torsten  
#184335 Jag har fått tag i en kran till terrin det är normetkranen men lyftkolven och kolven till stickan och stödbenscylindern på ena sidan fattas. Också ventilpaketet. vet någon vilken typ av kolvar det är till detta. Längd och slaglängd och dimension. ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
Senast redigerad av Torsten sön 26 aug 2012, 13:53, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Griplastare terri 1020

halvproffs  
#184354
ord bind skrev:jag har funderat på en lösning med en kedja och ett drev sätts om kranen.
två cylindrar som drar kedjan. en på varje sida i ett u.
kran stolpen stående på drag balken med kolvarna bakåt under grinden för att få
plats med det långa slag som krävs för stor vridngsvinkel. övre lagring kombinerad
med grind och stötta framåt.

Nokka har/haft den lösningen på mindre kranar. En cylinder med kolv i bägge ändarna som med hjälp an en mycket kraftig kedja drar runt stolpen.

Användarvisningsbild

Re: Griplastare terri 1020

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184361 Hultins i Malå hadde på Simmson-kranarna en kraftig kedja som drogs av två hydraulkolvar.
Den svängde bra, kanske ca 300°.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).