Avverkning (slutavverkning)

Liten slutavverkning, hugga själv?

7 inlägg 5452 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liten slutavverkning, hugga själv?

minken  
#147052 Anlitar ni skördare eller hugger ni manuellt vid ca +-1hektar???
Det är gran,och en del är för stora för skördaren(tror jag) 280cm i omkrets
Om man tar in en skördare blir det något över i plånboken? Vid en så liten areal.
Mvh Stefan



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: slutavverkning

Nolltax AB  
#147114 En hektar hugger jag manuellt. Sågar virke av det grova å ved av det andra.

Avatar Fallback

Re: slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147127 En hundratusen bör du få över. Lejer du in skördaren själv så kan du fälla de grövsta själv i förväg och kapa en eller i värsta fall två stock. Säljer du som uppdrag så har du inget för att bjuda till extra själv.

Avatar Fallback

Re: slutavverkning

axwell  
#147139 Den här frågan dyker upp här då och då.
Entreprenörer med skördare och skotare har nästan alltid samma uppfattning; lej in oss.
Om du skall avverka själv bör få avgöras av ditt intresse, kunnande, utrustning, fysiska förutsättningar och tillgång till den tid som krävs.
"Väder och vind" påverkar mer än man tror hur lång tid det tar när det görs manuellt.
Räkna därför med en hel vinter, allt beroende på tillgång arbetstimmar och antal personer.

Själv tvekade jag inte en sekund inför en liknande avverkning som innehöll många grova granar på upptill 130 år.

Användarvisningsbild

Re: slutavverkning

minken  
#147208 Tack för svaren.
För nog bli som Nolltax skriver.
//Stefan

   TS
Avatar Fallback

Re: slutavverkning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147219 Finns ju inget att förlora på att ta in anbud på skogen. Då kan du se prisskillnaden mot att hugga själv o sälja på leverans.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: slutavverkning

minken  
#147361 Tack Nisse.
Det skall jag tänka på
//Stefan

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).