Skotare

Skotnings tips&tricks

54 inlägg 225605 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

dexter  
#144220 [quote="Mäki"]Det går inte att städa efter varje lass men någon gång under dagen och efter avslutat arbetspass borde alla förare orka gå och sparka bort större kvistar och bitar.

Det är direkt livsfarligt om det sticker ut en stock på vägbanan det får aldrig ske.

Sedan borde bilister också ta hänsyn till att det är en arbetsplats dom kör förbi och då torde dom ha översände om det ligger skräp på vägbanan samt köra saktare[/quote

De är ämda sättet att få bilister å sakta ner..

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

Valmet6400  
#147079 De mesta börjar bli sagt och skrivet men en sak som jag vill påpeka är kranhastigheten, det är inte med en snabb kran som man inte kan hantera man kör ut mycket virke. Inte vinner man något i tid att ha en snabb kran om man måste parera varje gång för att man missar högen. Detta är något som nybörjare och framförallt ynglingar gör fel när de vill visa sig på styva linan och visa seniorerna att de också kan.
Att se på när andra kör kan också ge tips, både hur göra och icke göra, så har jag iaf. lärt mig mycket.
Och räkna aldrig lassen de gör bara att man stressar. Stress=man kör sönder
Enda produktionshöjande tips jag kommer på såhär på rak arm förutom de tidigare nämnda är att lyssna på ljudböcker, ibland är de så spännande att man inte vill åka hem :)

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

sikketNamn  
#160609 En fin välta är ju självklart, ett bra knep för att spara tid är att prata med några virkesåkare och fråga vad dom tycker är viktigast. jämndraget virke är inte så viktigt som många tycker. de är klart att de irriterar ögat när de inte är jämt, men huvudsaken är att virket ligger rakt i traven o inte "om varann".

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173162 Mitt tips är att ställa in kranen så att den går precis som man vill. Det blir inte bra om kranen går för fort, inte bra om man får sitta och vänta på kranen heller.

Användarvisningsbild
Hoggar  
#186221
RMskog skrev:Många saker är ju vad man tycker om personligen också, men man ska aldrig vara rädd för att pröva på nya saker, man kan ju inte förlora något på de tycker man inte om det är det ju bara att konstatera att det inte var något för mig o sen skita i att göra så!

en sak jag gillar är att inte låsa stolen när jag skotar, mal slipper att vrida så mycket på huvet/kroppen + att det ta upp lite stotar o så också! det ända är om det är brant o så så måste man låsa den annars får man sitte o hålla emot hela tiden.






kanske inte så hälsosamt mot benen att hela tiden sitta och hålla fast stolen men testa och lås fasten stolen i lite olika lägen (skulle verkligen ha haft en JD e-serie)

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186291 Jag slutade låsa stolen när jag skotar runt 03-04 tror jag och jag fattar nu inte varför jag låste den öht tidigare.

Så jäkla mkt skönare att själv kunna parera och svänga stolen för att kompensera marken. Blir nästan som att ha medsvängande hytt och det sparar nacken som fasen, tycker jag iaf.

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

skogsjan695xl  
#186300
ICE skrev:Jag slutade låsa stolen när jag skotar runt 03-04 tror jag och jag fattar nu inte varför jag låste den öht tidigare.

Så jäkla mkt skönare att själv kunna parera och svänga stolen för att kompensera marken. Blir nästan som att ha medsvängande hytt och det sparar nacken som fasen, tycker jag iaf.



Körde också så när jag körde skotare. Väldigt skönt faktiskt om inte det var alldeles för besvärlig terräng.

Sen för att få till vältor med m.m så är det A och O att högarna ligger bra i skogen så som skotarförare ingår det att gnälla på dåliga högar.

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

Anders Hansson  
#248005 Bra tips alla! En sak som jag brukar göra vid slutavverkning och som spar mycket tid är att åka mellan slagen, utnyttja kranens räckvidd och lasta från två slag samtidigt. Går tokfort att få lass! Problemet är att skördaren inte kan lägga rötveden på "fel" sida om man vill göra det här. Inget att tänka på om det är blött heller. Men på rätt ställe spar man mycket åkande.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

Blivande snickare  
#248008
Anders Hansson skrev:Bra tips alla! En sak som jag brukar göra vid slutavverkning och som spar mycket tid är att åka mellan slagen, utnyttja kranens räckvidd och lasta från två slag samtidigt. Går tokfort att få lass! Problemet är att skördaren inte kan lägga rötveden på "fel" sida om man vill göra det här. Inget att tänka på om det är blött heller. Men på rätt ställe spar man mycket åkande.

Det borde ju minska spårbildningen å åxå att inte hela tiden köra i samma spår :smile: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).