Traktorn i skogen

Slagkraftaggregat på större jordbrukare

12 inlägg 5015 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slagkraftaggregat på större jordbrukare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145652 Är det nån här inne som har erfarenhet av buskröjning med slagkraft kättingslaga lr. liknande? Sidomonterad kran,pump på kraftuttaget osv.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

Robertberg  
#145654 På ett annat maskinforum finns det en kille som har tre-fyra john deere och kör med.

Slagkraft gör de bästa aggregaten.

Användarvisningsbild

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145655 Okej,har hört att JD ska passa bäst jag med. Eftersom de är byggd på en och samma ram.
Dock har ju slagkraft nåt färdigt paket med ram på vissa traktormodeller.
Funderingen är lite hur pass de står om man hänger på en 8-9 meters kran. Och hur stor traktor som krävs. Även bränsleförbrukningen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

Robertberg  
#145656 Jag har ingen aning om vilken traktor som är bäst, men han har iaf valt det märket.
Man får ha motvikter på andra sidan, annars blir det nog lite vingligt..

Vad har du tänkt för körning?
Den jag refererar till slår gräs i dekeskanter.

Användarvisningsbild

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145657 Mestadels skogsbilväg med 3 årigt sly.(vägarna körs i cykler på 3 år)..Körs idag med en cat 550 skördare och 170 kättingslaga...

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

torpöbo  
#145692 Måste slänga in en fråga, hur tycker du att caten funkar med slagan?? Har funderat mycket på att bygga exakt denna applikation men med avsikten att röja beten.
Hur har du löst hydrauliken för att slippa varmgång?

Användarvisningsbild

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145782 Är min bror som äger maskinen. Inga konstigheter med hydrauliken. Har satt en vippa på disan som du aktiverar slagan med bara. Sen är den omkopplad så du har 4wd på högväxeln.
Inte vart några problem med varmgång än så länge,och den går ca. 600 h /år med slagan. Dock börjar väl basmaskinen bli rätt mör,närmar sig väl 25 000 timmarstrecket.
Därför jag har lite funderingar på nåt annat. Inte för att skördaren går dåligt,finns ju olja så de blir över o räcker till. Men en jordbrukare kan man ju göra lite andra saker med åxå. Skördaren är lagom att knalla på med slagan istället för att ha aggregatet på.
Köra vägar funkar ju kanon med slagan "stel" monterad. Men när man sveper hade det suttit fint att kunna vrida den,typ rotortilt lr. liknande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

torpöbo  
#145794 Du menar att du har kopplat slagan på trycken som i vanliga fall är till aggregatet?? Hur går det då med mottrycket som pumpen behöver för att inte vinkla ut för mycket??

Jag trodde alltid dom gick med konstant 4x4 men att man ställer hur mycket den ska dra på varje axel med ratten till höger snett bakom stolen.

varför vill du ha en rototilt? kommer man åt bättre runt stenar o föremål?

Användarvisningsbild

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146907 De är ju byggd så att när du lägger i högväxel går all olja till bakjulen. Så de blir bakhjulsdrivna.
Det är kopplat så slagan går på hjulmatning funktionen Sen är magneten avlyft för högtrycket.
Om du har rotortilt lr. dyligt kan du ju snurra den vid svepkörning. Dock finns det ju en modell med öppningar åt båda håll för svepkörning..

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

torpöbo  
#146942 Den var ny att ta ena hjulpumpen till slagen! Inga problem med driften i tuff terräng??

Användarvisningsbild

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147053 Tror du missuppfattade mig där! Det är så på alla skogsjan/cat/eco-log.. Enkel lösning för att få en högre växel. Alla olja går till 2 hjul istället för 4. Där för dom e lite spännande när man flyttar o sträcker ut kranen framåt. Kan bli nån liten rivare o tid o otid! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Slagkraftaggregat på större jordbrukare

torpöbo  
#147071 Jag känner att jag kapat tråden så det räcker med saker som ej hör till ämnet så jag startade en ny tråd där vi kan diskutera vidare skogsmaskiner med kättingslaga på följande länk. viewtopic.php?f=104&t=12076

Bad moderatorn att flytta med de trådar som ej rör slagkraft på jordbrukstraktor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).