Små skogsmaskiner och övriga maskiner

vilken olja i convertern asj parka 1254

5 inlägg 5650 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken olja i convertern asj parka 1254

veteranmopers  
#130443 ja som rubriken säjer En VOLVO ASJ PARKA 1254
har blivit med lastmaskin modell ä
har bytt alla andra oljor och konvertern behöver fyllas på men tänkte byta där med.
men vilken sort och ur mycket?
tacksam för svar då jag ingen instruktions bok har
häls Thomas



   TS
Avatar Fallback

Re: vilken olja i convertern asj parka 1254

neubond  
#130672 Jag känner inte till den modellen, men det brukar vara ATF olja i turbinen, den är rödaktig till färgen. Kolla om det finns utvändigt filter att byta, eller något att rengöra. Vissa gamla lastare har ett filter i botten om man tar av en platta. Det finns en mätsticka eller nivåplugg för att se oljenivån. Fyll tills det rinner ut genom nivåpluggen. Starta och kör en kort stund och kolla igen.

Avatar Fallback

Re: vilken olja i convertern asj parka 1254

gammal parca 1254  
#143752 Var fyller man på oljan. hur kollar man niån hittar ingen sticka eller liknade

Avatar Fallback

Re: vilken olja i convertern asj parka 1254

parca1254  
#146940 Jag har själv en Parca 1254 i skapligt bra skick och kan bara säga att det är en underbart stabil maskin om man kan leva med vändradien :)

Har själv haft lite problem med hydraultrycket till växellådan och letat runt lite. Om du tittar till vänster om förarstolen så har du en lucka (som är vinklad) som du kan lyfta upp, där under hittar du ett påfyllningsrör med en propp i (en stor insexnyckel behövs för att öppna den) dock har jag inte hittat stickan men skall imorgon dyka ner under maskin för att se var fasiken nivåpluggen kan tänkas gömma sig om det är en sådan där är....

Hoppas det kanhjälpa lite, det är iaf underbart att se att fler gjutjärnsmonster brummar omkring :=)

Avatar Fallback

Re: vilken olja i convertern asj parka 1254

gammal parca 1254  
#202969 Vilken olja ska man fylla på med i växellådan? Den drar jätte dåligt nu

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).