Skogsröjning

Häftig Röjare

13 inlägg 8101 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Häftig Röjare

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14647 Ett alternativ till röjsågen kanske!! :)

http://www.youtube.com/watch?v=fPAprMgmWNQ&NR=1


Magnus M



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14649 Det var ju en maskin som förstår sig på det här med stamval :lol:

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14651 Hej,
Denna maskin skulle kunna vara en storebror till den italienska maskinen som SkogForsk testat stråkröjning med nu ett tag.

Problem med stenar verkade de inte ha i videon, det tror jag var en av frågeställningarna hos SkogForsk.

http://www.skogsaktuellt.se/?p=1980&nyhetID=8869

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14689 Idealisk för en idrottsförening som skall göra ett motionsspår, i övrigt tycker jag det är slöseri med material.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14694 Om man blir lite sen med röjningen, kan ju en sådan vara bra att ha. Se rätt cool ut, man skulle få de flesta att väja om man kom med en sådan på vägen.

Användarvisningsbild

Framtida rågångsmaskin?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14834 Synd att dagens RTK-GPS är så seg i skogen. Förhoppningsvis blir det betydligt bättre med den saken i framtiden när GLONASS, Galileo, Beidou mfl. är utbygt ochRTK- GPS-mottagarna får en klart förbättrad beräkningskapacitet. :D

Tänk er själva en sådan här röjmaskin med en riktig bra RTK-GPS-mottagare och en äkta maskinstyrning. Bara att ladda in koordinaterna för gränshörnen och dyl. för att sedan fräsa upp en rejäl rågång exakt där ägogränsen går! Komplettera sedan röjmaskinen med en automatisk stolputsättning, som sätter stolpar vart 20:e meter :D

Tja, runt 2020 är detta senario inte alls någon omöjlighet!
/Niklas

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14844 med ditt senario så kommer alla gamla gränsstenar spm funnits i flerahundra år var totalt bortrensade..

Användarvisningsbild
masterchief  
#14846 Sedan inte minst så är det gränstenarna och inte lantmäteriets fastighetskarta som är gällande gränsmarkering 8)

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14849
masterchief skrev:Sedan inte minst så är det gränstenarna och inte lantmäteriets fastighetskarta som är gällande gränsmarkering 8)


Jag vet men lantmäteriet har funderingar på att mäta in alla gränser gamla genom nya förrättningar, så att stenarnas position kommer in i deras databaser.

/Niklas

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16532 Lantmäterierts kator är helt hopplösa där hemma... Vi skulle gå ut en gräns med grannens fastighet och våran nu efter grudrun och deras kator slog ju över 50 meter fel.. Tur farsan hade den gammla fastigheteskartan och en kompassen.. Sen fanns det vissa gammla stolpar kvar som var halvt sönder rutnade som lantmäteriets kator missade totalt...
GUD Tack för kompassen.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#16783 sett sådana maskiner förr i gammla hollywood filmer.

dok brukar det vara människort som springer framför och inte några träd.

hur som helst verkade effektiv och skoj

//Martin

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16798
masterchief skrev:Sedan inte minst så är det gränstenarna och inte lantmäteriets fastighetskarta som är gällande gränsmarkering 8)


Rätta mig om jag har fel;
Varje fastighet har en förrättningsakt med en förrättningskarta. Dessa förvaras hos inskrivningsmyndigheten. Av denna karta framgår vilka gränser som bestämts av lantmätare vid fastighetsförrättningen. Gränsernas brytpunkter befästes vanligtvis i fält genom att lantmätaren lät lägga upp stenrösen. Det är dessa stenrösen som utvisar förrättningskartans gränshörn och brytpunkter som är de verkligt lagliga markeringarna.

Ibland har det tillkommit fler stenrösen för att förtäta gränsmarkeringarna. Dessa skall dock inte förvexlas med lagliga rösen som lades upp vid förrättningen. Markägarens egna rösen har inte större värde än trädbleckor, gärdsgårdar, taggtråd eller plastband.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16847 Hyrde in en liknande traktordriven i somras. Bra om man vill göra åker av ett hygge.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).