Skördare

STORT aggregat.

52 inlägg 18866 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

Threeve  
#146605 I och med att det är dubbla pumpar i ponssen så äter inte agget kraft, så därför känns ponssen starkare än den kanske är.

Användarvisningsbild

Re: STORT aggregat.

Thunborg  
#146683
Threeve skrev:I och med att det är dubbla pumpar i ponssen så äter inte agget kraft, så därför känns ponssen starkare än den kanske är.



Det är väl dubbla pumpar på alla större slutavverkare , 590´n vet jag med betämdhet att den har dubbla , till och med 4 st ;)

Användarvisningsbild

Re: STORT aggregat.

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146702 thunborg - har inte Ecologen minst 5 pumpar????


(den 5e är väl alltid på verkstan, i väntan på byte typ vid varje 1000h service... )


Sorry, kunde inte låta bli... :)

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

snubblaren  
#146709

Vilken är bäst om man bortser ifrån att den ena är kraftigare?

Användarvisningsbild

Re: STORT aggregat.

Thunborg  
#146722
kalhygge skrev:thunborg - har inte Ecologen minst 5 pumpar????


(den 5e är väl alltid på verkstan, i väntan på byte typ vid varje 1000h service... )


Sorry, kunde inte låta bli... :)


ha ha .... japp !!

Användarvisningsbild

Re: STORT aggregat.

finskpinne  
#146750
snubblaren skrev:

Vilken är bäst om man bortser ifrån att den ena är kraftigare?


Man kan väl inte säga att den ena är bättre än den andra, dom hör väl hem i olika sorters jobb bara. Parallelkranen är väl lite smidigare i gallring än glidbomskranen. Men på slutavverkning så väljer iaf jag glidbomskranen, den har en låg tyngdpunkt vilket gör maskinen väldigt stabil och jag tycker att den har en väldigt kraftig sväng. Att den är låg gör det väldigt lätt att jobba under ellinjer dessutom(jag vet att man inte ska göra det egentligen men i verkligheten går det inte att undvika :grin:).

Den är dessutom väldigt smidig när man ska transportera maskinen, den blir låg och kort när man viker ihop den. Parallelkranen är ju så jäkla lång. Vi här i Finland flyttar nästa enbart maskinerna med 3 eller 4 axlade lastbilar så då spelar längden och höjden en stor roll. Är väl förståss mindre viktigt för er svenskar eftersom ni använder er av alla möjliga Dunder och långa trailers.

Alla har ju möjligheten att välja den som dom själva vill ha. Smaken är som baken, hårig och delad!! :lol:

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

JD 2006  
#146759 Ja det är väldigt speciellt med Bomkranen när man ska sträcka ut det yttersta, geometrin i kranen blir ju helt annan motför en parallelkran.
En annan fördel med bomkranen är när man ska ta högstubbar eller om man ska hugga ett träd en bit upp för säkerhets skull, så finns ju lyftkraften kvar även på högre lyfthöjder.

Men men det var ju som sagt som den håriga och delade :))

Användarvisningsbild

Re: STORT aggregat.

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146903
Thunborg skrev:
Threeve skrev:I och med att det är dubbla pumpar i ponssen så äter inte agget kraft, så därför känns ponssen starkare än den kanske är.



Det är väl dubbla pumpar på alla större slutavverkare , 590´n vet jag med betämdhet att den har dubbla , till och med 4 st ;)


Är väl bara Ecolog och Ponsse Ergo /Bear som har dubbla pumpar , övriga ligger hopplöst efter 😈

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

snubblaren  
#146908
JD 2006 skrev:Ja det är väldigt speciellt med Bomkranen när man ska sträcka ut det yttersta, geometrin i kranen blir ju helt annan motför en parallelkran.
En annan fördel med bomkranen är när man ska ta högstubbar eller om man ska hugga ett träd en bit upp för säkerhets skull, så finns ju lyftkraften kvar även på högre lyfthöjder.

Men men det var ju som sagt som den håriga och delade :))

Finns det någon nackdel med dem då?

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

JD 2006  
#146913
snubblaren skrev:
JD 2006 skrev:Ja det är väldigt speciellt med Bomkranen när man ska sträcka ut det yttersta, geometrin i kranen blir ju helt annan motför en parallelkran.
En annan fördel med bomkranen är när man ska ta högstubbar eller om man ska hugga ett träd en bit upp för säkerhets skull, så finns ju lyftkraften kvar även på högre lyfthöjder.

Men men det var ju som sagt som den håriga och delade :))

Finns det någon nackdel med dem då?


Nja det vet i fanken om det finns det :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

andan  
#146918 För en novis när det gäller skördare så hade det varit roligt med lite bilder på STORA aggregat, eller en film kanske?

Användarvisningsbild

Re: STORT aggregat.

Fredrik Reuter  
#146921 Hej,
Kolla: http://www.skogsmaskinerna.se/skordarag ... -max-12000

Video längst ner.

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

snubblaren  
#146924 Sicken långsam såg eller känns bara trädena små?

Användarvisningsbild

Re: STORT aggregat.

Fredrik Reuter  
#146929 Kolla specifikationen för aggregatet på sajten ovan så ser du att träden är relativt stora... :wink:

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

snubblaren  
#146931 Är mitt ögonmått dåligt för jag tycker det känns som de är runt 50cm i diameter?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).