Skördare

STORT aggregat.

52 inlägg 18758 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146468
wrytter skrev:
sliparn skrev:
sjohult skrev:hej. jo 941.an skulle klara av det fast då får du ha den kortare kranen. 370:it som sitter på 941:an väger ju en bit över 1700 kg.


Eco Log 590D lyfter nog mera än 941.an




Har inte H:20in ännu värre kran?


Rottne H20 är väl bara lång och tung,t.o.m minsta eco-log skördaren 550D har större lyftkraft.

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

sjohult  
#146493 har inte eco log problem med att sina kranar inte håller? Det går ett par eco log 590 som går här runt jönköping å dom får dom ligga å svetsa på vet jag.

Användarvisningsbild

Re: STORT aggregat.

finskpinne  
#146498 Ponsses C6 kran har faktiskt 310 kNm lyftkraft... Den är dessutom 10 meter lång. Det som uppgavs tidigare i tråden var parallellkranens lyftkraft, den är betydligt svagare än glidbomskranen!! Och Ponsses glidbomskranar är väldigt hållbara...

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

snubblaren  
#146506 Vad skiljer krantyperna åt?

Användarvisningsbild

Re: STORT aggregat.

finskpinne  
#146508 C6 glidbomskran: http://www.ponsse.com/svenska/produkter/kranar/C6.php

C55 parallellkran: http://www.ponsse.com/svenska/produkter ... nd_C33.php

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

JD 2006  
#146516 Ja bomkranen på ponssen är ju väldigt kraftig...eco-logs kranar ser ju ut att vara konstruerade som en grävmaskinsarm ungefär, därav den bättre lyftkraften mot t.ex. 1470 med vikarmskran.

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

granlien  
#146517
Lill Junior skrev:Glömde tydligen Rottne H20, den har dock bara 200 kn i lyftkraft.
Finns 11 meteers kran till Tigercaten, då lyfter den 271 kn...


H20 krana heter RK200, men løfter 254 kn brutto* med 10m kran
Senast redigerad av granlien lör 19 nov 2011, 21:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146556 det är skilnad på nett0 och brutto lyft kraft tänk på de...

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

Tosca  
#146559 De maskiner som nog skulle klara av lite grövre skog görs ju inte längre, rottnes och ösas tvågreppare sväljer ju ganska grova stockar.
Fast rottnes tvågreppare kapar inte mer än 600 den heller ser jag.
Får revidera den igen, 700 klarar fällhuvudet.
Ännu en ändring, ösas broschyrer anger 560 som maxdiameter.

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146564
Tosca skrev:De maskiner som nog skulle klara av lite grövre skog görs ju inte längre, rottnes och ösas tvågreppare sväljer ju ganska grova stockar.
Fast rottnes tvågreppare kapar inte mer än 600 den heller ser jag.
Får revidera den igen, 700 klarar fällhuvudet.
Ännu en ändring, ösas broschyrer anger 560 som maxdiameter.


Eco-Log 590D med Logmax 7000 kan man få med ett rotsnittskap på 90cm och matarvalsöppning 71cm

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

Tosca  
#146568
sliparn skrev:Eco-Log 590D med Logmax 7000 kan man få med ett rotsnittskap på 90cm och matarvalsöppning 71cm

Tittade på det och får nog rätta dig, sågsvärdet anges till max 90 cm och rotsnittsdia max 75 cm.

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

Lobacken  
#146569
finskpinne skrev:Ponsses C6 kran har faktiskt 310 kNm lyftkraft... Den är dessutom 10 meter lång. Det som uppgavs tidigare i tråden var parallellkranens lyftkraft, den är betydligt svagare än glidbomskranen!!


Där vill jag inte riktigt hålla med, kör med c55 kran som man på full arm (11m) kan lyfta kubik träd utan större problem. c6'an som vi var iväg och provkörde när vi skulle beställa ny maskinen hade ju på full längd (torn lutat och utskjut fullt ute) problem med och lyfta aggregatet. Visst, maskin som vi provade var ny. Kanske inte rätta trycken på den, men det var något jag reagerade på iaf med tanke på att den skall vara starkare än c55. Så för oss vart det en c55 igen

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146571
Tosca skrev:
sliparn skrev:Eco-Log 590D med Logmax 7000 kan man få med ett rotsnittskap på 90cm och matarvalsöppning 71cm

Tittade på det och får nog rätta dig, sågsvärdet anges till max 90 cm och rotsnittsdia max 75 cm.


Sågenhet
Max rotsnittsdiam. std/alt
75/80/82/90 cm

Så står det på produktbladet för logmax 7000C,men jag kan ha fel

Användarvisningsbild

Re: STORT aggregat.

finskpinne  
#146572
Lobacken skrev:
finskpinne skrev:Ponsses C6 kran har faktiskt 310 kNm lyftkraft... Den är dessutom 10 meter lång. Det som uppgavs tidigare i tråden var parallellkranens lyftkraft, den är betydligt svagare än glidbomskranen!!


Där vill jag inte riktigt hålla med, kör med c55 kran som man på full arm (11m) kan lyfta kubik träd utan större problem. c6'an som vi var iväg och provkörde när vi skulle beställa ny maskinen hade ju på full längd (torn lutat och utskjut fullt ute) problem med och lyfta aggregatet. Visst, maskin som vi provade var ny. Kanske inte rätta trycken på den, men det var något jag reagerade på iaf med tanke på att den skall vara starkare än c55. Så för oss vart det en c55 igen


Det är väl lite en teknikfråga det där med hur man ska använda den. När man har pelaren så långt fram som det går så hamnar ju bommens lyftcylindrar lite i dödläge så då kan man inte lyfta genom att lyfta bommen utan man måste dra pelaren mot sig i stället, men eftersom pelaren nästan går i horisontellt läge när man använder den sista halvmetern av räckvidden så lyfts ju aggregatet uppåt när man drar pelaren mot sig. Men det är något som man blir van vid med tiden. Men ända ut till 9,5 meter så är nog glidbomskranen helt brutal när det gäller lyftkraft...

Avatar Fallback

Re: STORT aggregat.

Tosca  
#146573 Tittar du i pdf-n på logmax 7000c så står det:
"Sågsvärd / Max rotsnittsdiameter
upp till 90 cm / upp till 75 cm"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).