Sågverk (mindre)

Solosåg M8

40 inlägg 34952 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Solosåg M8

StenG  
#146399 Jag ska de närmaste åren renovera ladugård, magasin och ett mindre uthus. Tänkte köpa en Solosåg M5 för att såga upp vindfällen och några barkborregranar. Såg då att det fanns en ny M8. Är M8 värt de extra tusenlapparna?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8

laggar  
#146449 Jag tycker nog att du ska välja M8:an före M5:an om din budget tillåter det. Det räcker med att titta på hur höjdinställningen på stockhyllorna fungerar för att inse att du kommer att spara tid och bekymmer med M8:an. Du har dessutom mycket fler tillbehör att välja på till M8:an.

Jag kör själv en M7 (köpt begaganad) med E5000 elsåg och är väldigt nöjd med den. :mrgreen:

M8:an är för övrigt en uppgradering av M7:an.

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

StenG  
#146450 Jag använde en Solosåg från Härnösand i början på 90-talet. Lätt och smidig, men ranglig. Att få upp tyngre stock var svårt. Timmertrappan på M8 ser ut som en bra idé, likaså höjning och låsen vid postning. Det blir nog motorsåg för min del, till att börja med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

Midgård  
#146497 Jag köpte en ny M7 för ett par år sedan och är väldigt nöjd med den. Jag köpte den från början utrustad med elmotordrift och elmatning. Som nämns ovan har M7 (och M8) fasta snäpplägen 1/8 och 1/4 tums för intällning av brädtjocklek. Jag har ingen stocktrappa till min M7 utan lyfter tunga stockar på plats med traktorns vajerkran (försiktighet är på sin plats här). Jag har sågat upp granstockar med bröshöjdsdiameter kring 55 cm med 40cm svärdet. Man får då kompletteringssåga igenom med en motorsåg i den grova stockänden där sågverkssvärdet inte räcker igenom, men funkar gör det.

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

skogshasse  
#146570 jag har sågat med solosåg m5 och bamsesågen och av dom två så föredrar jag bamsesågen för den är rejälare stadigare och den höjer alla stockhyllor samtidigt med en vev i dag så sågar jag med en wood-mizer lt40 diesel om du vill ha en svärdsåg så ring till bamsesågen och beställ en film och jämför hasse

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

StenG  
#146745 Bamse ser klart rejälare ut. Men fann inget pris på hemsidan.
De närmaste åren kommer jag att såga rätt lite. Blir nu främst kort stock för att reparera magasin och lagård. Sidoutbytet läggs okantat omlott på tak till en bod.
Jag får en del vindfällen och funderar på såga i terrängen för att underlätta transporten.
Det lutar åt en M8 med motorsåg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8

Bax  
#146757 Jag känner fler som byggt ett (avancerat) såghus till sin solosåg, eller Bamsesåg, än jag känner som sågar direkt i skogen.
Jag tror du hamnar där till slut också :wink:

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

skogshasse  
#146779
StenG skrev:Bamse ser klart rejälare ut. Men fann inget pris på hemsidan.
De närmaste åren kommer jag att såga rätt lite. Blir nu främst kort stock för att reparera magasin och lagård. Sidoutbytet läggs okantat omlott på tak till en bod.
Jag får en del vindfällen och funderar på såga i terrängen för att underlätta transporten.
Det lutar åt en M8 med motorsåg.

hej på er alla om du ställer upp sågen i skogen så blir slutresultatet skit för den håller inte måtten och det är lika för båda sågarna sågen måste så i rak linje åt alla håll för står den snett så sågar den också snett när jag sågade med bamsesågen eller solosågen så fick man väga in sågen noggrant för att virket skulle hålla måtten

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

Midgård  
#146788 Det är riktigt att för att det sågade virket ska hålla måtten måsste sågverket ställas upp riktigt och stadigt. Själv har jag en 2x6 tums bräda tvärs under vardera stöttparet på sågverket och väger av uppställningen med vattenpass. Det funkar bra förutsatt att markunderlaget är någorlunda stadigt.

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

StenG  
#146828 Tack för alla goda erfarenheter. Måtten på virket ska bli bra så jag får försöka ta hem stockarna. Håller just på att välja 4-hjuling och skogsvagn. Ärvde skog i november förra året och köpte samtidigt till skog. Ska försöka få hem vindfällen från hygget och barkborregran. Sågar själv för att hålla nere kostnader för underhåll av byggnader, samt för att byta tjänster med grannar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

Midgård  
#146839 Infogar en bild på vårt första "testlass" med M7án.

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146871 Vi har en m5'a med elsåg sedan kanske 10 år. Såklart ska man ha elsåg så man slipper avgaser och att ha den puttrande på tomgång hela tiden. Att såga i skogen är nåt som nån försäljare hittat på. Bygg ett rejält såghus med stockhylla så att det bara är att rulla in stocken. Vi har sågat mycket med våran och vi är väl nöjda men skulle investeringen gjorts idag skulle det blivit en bamsesåg,,,,

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

StenG  
#146878 Är det någon skillnad i pris på Bamse och Solo med likartad utrustning?
Hur är det slitage och reservdelar, någon skillnad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146914 Vi har ett Jonsereds med elmotor. Vad jag inte tycker om Solosågen är att stocken
måste upp mot himlavalvet.
Bättre att ha stocken så nära marken som möjligt.
Plankorna är lättare än en stock
My two cents

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8

StenG  
#146943 Det här blir ju svårare och svårare. Tittade på Lennartsfors sågverk. Räls på backen och man drar sågen över stocken. Slipper som sagt lyfta upp stocken.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).