Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ponsse easy control!

17 inlägg 12983 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse easy control!

Knegarn  
#144791 Jag har kört en nästintil ny ponsse ergo med h7 agg. i en vecka nu ungefär. Jag började direkt använda sekvenskörningen!
Den har vanliga minispakar så jag tyckte att det var lite långt till knapparna på paletterna när man kör utan sekvenskörning. Men då till frågan, finns det nån annan i hela världen som använder det? det funkar ju väldigt bra när man väl vant sig, dom 2 första dagarna blev man dock mest irriterad.
Det funkar ju likt valmets sekvens som jag kört förut men dock aningen sämre vid ursläpp och tiltupp.
Sekvensen går såhär ungefär: vippa upp= agg öppna tilt upp, när man är framme vid träd trycker man vippa ned= agg stäng. vippa upp= sakta matning bakåt (bra när man vill baka mot roten lite innan sågning) vippa ner= fällkapning och tlit ner. sen om man har inställt huvudträslag så trycker man vippa ned så går apteringen igång. är man missnöjd med vald längd så funkar vippa upp som minus i längderna. när man är nöjd så trycker man vippa ned och kapning sker samt aptering slår igång igen. vill man avbryta matning trycker man bara ned en gång och aptering stannar, samt fortsätter vid nästa tryckning neråt. när sista massabiten är kapad så håller man bara vippa upp nån sekund och agg öppnar samt tiltar upp.
En sak som jag inte gillar är att den vägrar öppna och tilta upp om man int apterat till minidia, vilket gör att man måste öppna manuellt på öppnaknappen ifall det börjar slira vid 7-8 cm.
men i övrigt är det helt toppen, jag kör nog 80% av träden helt utan andra knapptryckningar än höger tumme. :)

Ni som kör en nyare ponsse med opti 4.7 borde envisas o lära er, första dan blir man galen men sen vill man absolut inte byta tillbaka.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Ponsse easy control!

bård  
#144814 Hei,har en beaver med h6 aggr.
Har kjørt litt med sekvensstyringen på klenere bestander,jeg har også vanlige minispaker og da må jeg holde ned en egen shift knapp mens jeg mater med gripen når det trengs.
På litt klenere skog syns jeg det fungerer godt,men på større og grovkvistete skog synes jeg ikke det er så bra.
Kjører mest gallring så der er sekvensen bra, men med mere tid vil jeg nok kjøre mere grovt med sekvens også

Användarvisningsbild

Re: Ponsse easy control!

Knegarn  
#144828 Shift knappen har jag inte ens vetat om! det låter ju toppen. den borde man ha på en liten fotpedal! :) Heter den shift i menyn när man ska placera den på paletten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse easy control!

Valmet921  
#144855 Kör en 3mån gammal beaver med h53.

Har bara provat easy control litegrann på hyggen just nu och trivdes väldigt bra med det.
Problemet vi bägge förare hittils tyckt är att i perfekt skog funkar den utmärkt men blir det nåt problem med nåt större och kvistigt träd så den bryter "sekvensen" så blir det problem.
Shift knappen visste jag inte heller om.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse easy control!

Cruiser_no1  
#144868 Jag fick den senaste programuppdatering på 1270in för nån månad sen och då sa johan "serviceteknikern" att det fanns sekvenstyrning i programmet, och nu har jag med testat med det i två veckor. Och det är ju kanon, man sorterar virket mycket snabbare när man håller redigt i spakarna när man kapar och flyttar sig lite snabbare.
Men jag kan bara köra sekvens när jag ska arbeta upp trädet. Jag vet inte om man kan backa modul och sånt med det. Nån mer som kan detta på JDs nya modeller?

Avatar Fallback

Re: Ponsse easy control!

bård  
#144889 Shift knappen finner du i menyen for knappinstillingene.
Jeg har lagt den på venstre kranspak/paletter ,en knapp som er nær minispaken så jeg kan trykke den ned samtidlig som jeg holder i minispaken.
Det fungerer kanon når man gjør det slik, man kan kjøre matingen i begge retningene prograsivt med gripen :grin:

Avatar Fallback

Re: Ponsse easy control!

Lobacken  
#146478 Du gillar systemet iaf? Själv väntar vi på våran 8w bear med det nya systemet och dom nya minispakarna i. Bara den kommer ifrå grannlannet :) ska bli roligt och prova. Har kört valmets sekvensstyrning på en 911.4 och tyckte om det.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse easy control!

Knegarn  
#146503 OM jag gillar systemet!! sen fleksnes tipsa om shiftknappen är det ju helt otänkbart att köra med normala systemet :) Alla som har en nyare ponnse rekomderas starkt att lära sig systemet. ja och även jd och valmet förståss.
ni som kör ponsse rekomderars ha såginställningarna i easycontrollpanelen på 5 (det finns en inställning 0-5 där) då kvitterar ni sågningarna med en snabb tryckning neråt på vippan, kör man med autokap så ligger stocken oftast i rishopen innan man hinner reagera! (ni som kör jd o valmet kan ju gärna köra autokap för där tar det ju sin lilla tid att hitta kapfönster och starta såg mm) .. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse easy control!

finskpinne  
#146504 Haha... Ja sir att den röda färgen sakta men säkert håller på att försvinna från Knegarn!!! Verkar gå mer och mer mot en gulare nyans!!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Ponsse easy control!

Lobacken  
#150973
Knegarn skrev:En sak som jag inte gillar är att den vägrar öppna och tilta upp om man int apterat till minidia, vilket gör att man måste öppna manuellt på öppnaknappen ifall det börjar slira vid 7-8 cm.


Det med att den inte öppnar när man är "färdig" höll ja på och få spunk på idag ;) 2 dagen med sekvens körningen. kanon förutom det problemet du oxå nämner

Användarvisningsbild

Re: Ponsse easy control!

finskpinne  
#150974 Tragiskt att höra att Ponsse inte ännu heller har lyckats konstruera ett aggregat som klara av att mata ut till minidia!! ~x( :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ponsse easy control!

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150984 vårat h53 gör då de :)

Användarvisningsbild

Re: Ponsse easy control!

finskpinne  
#150986 Kul att höra att någon gillar H53. Jag använder mitt som tyngd på lastpallen så att ingen skall stjäla lastpallen som ligger på gården bakom garaget!! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ponsse easy control!

anttis  
#151329 ponsse är not easy control

Användarvisningsbild

Re: Ponsse easy control!

Mäki  
#229785 Jag har provkört en Ponsse Beaver med H53 aggregat i dag och
instruktören som var ut så satte igång både Easy Control och Z-fuktionen på
flerträdshanteringen och jävlar vad trevlig maskin att köra :grin:

Okej det blev lite tårta på tårta med båda funktionerna men när man väl lär sig var alla
knappar sitter så tror jag det kommer att bli kanon.
Jag har bara kört några timmar ännu så. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).