Före och efter jobbet

Skogsmaskins-tillverkanas egna modeller !!

4 inlägg 6990 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmaskins-tillverkanas egna modeller !!

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14344 Här visas några foton på olika Skogsmaskinstillverkares egna modeller.

OBS! Vill förtydliga att fotona kommer ifrån försäljningsbrochyrer !!

Skogsmaskinstillverkarna hade "egna" modeller som dom byggde för att se hur funktionerna fungerade. I dom flesta fall var dom gjorda i trä och frigolit.

Dessa foton kommer ifrån en försäljningsbroschyr på LOKOMO 961S ifrån 1977.
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Här är även en Lokomo 929 (928) i modellform !!!!
Bild


Maskinen i narturlig storlek :-)
Bild



Ska även leta upp bild på en ÖSA 250 skotare i modellform, finns med i någon Ösa systemtidning !!

Är det någon som har egna bilder eller sett några sådana här modeller, så hade det varit roligt att få reda på mer !!

Tänk om man hade kunnat få tag i sådana här "prototyp-modeller", vilken dröm..........

Jag köper mer än gärna sådana här modeller, om någon vet om någon.......



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14630 Lite fler modeller:

Kockums 82-54 Tvågreppsskördare (början av 80-talet)
Bild


Vid lite eftertanke kom jag på att även en modell av 81-11 Fällare-Läggare har visats på bild i en informationsbroschyr om Kockums (1983). Här är den modellen:
Bild


Man kan inte mer än undra var dessa praktexemplar har tagit vägen ???? Inte kan väl någon "sova gott om natten" efter att ev. ha kastat sådana här modeller ??


En bild på två modeller gjorda i år Lunnare och en Fällare-Läggare(Tigercat modeller):

Bild

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14632 Kockums 81-11 har jag med på någon film härhemma.
En "skojig" lite sak som väl var tänkt som "beståndsgående gallringsskördare".
Tyvärr så försvann den väl rätt fort eftersom det krävdes 3 maskiner för att hålla igång gallringen.

Fällare läggare - processor med typ "Botsmarksaggregatet" och skotaren.

Tror knappast att det fanns någon ekonomi i dem redan på den tiden de tillverkades?, men det är ju en intressant del i maskinutvecklingen som tagit oss dit vi är idag.

Iden med klippaggregatet verkar dock ha fått en "omstart" tack vare alla eftersatt gallringar och biobränslesvängen.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24555 Fina bilder :!: :!: :!: :!: :!:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).