Skotare

Här var det blött

62 inlägg 25705 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
masterchief  
#14448 Man upplever väldig ryckighet som entrepenör, ta bara Gudrun och Per som alternativ, då skulle vi jobba dag och natt för att sedan stå kanske månadsvis när det var upparbetat och industin var full med virke, lätt att driva ett ekonomiskt lönande företag då :roll:
Vädret har tendens at styra likadant med, men man förstår markägarna fullt ut med, synd bara att man inte kan klona sig och maskinerna när det är fruset och torrt.
Tur man har egen fastighet att köra på när man inte är välkommen någon annanstans 😈

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14468
Ingvar skrev:Ja, titta! nu blev det genast bättre.. :D


Gott att det fixade sig.

Fortsätter i "klet-tråden" med en liknande:


   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14469 Förstår skogsägarna fullt ut jag också,har själv skog. Men det är som sagt ett större och större bekymmer med denhär väderleken.
Som tur är kan vi gå på korsnäs (Bergviks) egna skog när de e som värst.
Slutar väl med att alla lär åka runt i sånahär:

Ny svensk skotare! (Timberjan 522)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14619
Engstrand skrev:Det låter ju lätt att bara skylla på entreprenören. Men det är inte så himla lätt alla gånger med dessa vädersvängningar.
Som slutet på förr förra veckan hade vi fryset och fint när vi avverkade en trakt,inte alls lågmark,men basvägarna ska det ju gå ut ex. antal lass på ett och samma ställe.
Sen kommer skotaren en vecka efter,som förra veckan. Då slår vädret om under ett dygn,sen regnar det typ konstant efter en vecka.
Där sitter man då som entreprenör lite i klistret,du har massa avverkat virke ligger som ska ut.
Samma problem blir det med vägarna. Okey,ligger hygget ut med vägen är går det väl an att stå på "insidan" och lasta av. Men det är endå sinksammare,du får åka längre sträcka än om du kunde lasta av åt båda håll. Sen om man kör blandade lass blir det ett jäkla farande fram och tillbaka.
Ska man låta virket ligga? Javisst,det vore ju den allra bästa lösningen. Men man riskerar attt det snöar över om de blir kallt och kommer nederbörd innan det fått frysa någon dag. Sen ska entreprenören ligga ute med pengar som man inte får in på virke som ligger oskotat. Vilket känns lite tungt att han ska stå för kostnaden för att vädret är som det är.
Bara några funderingar från "vår sida". Nu är det inte jag själv som äger maskinerna,utan är bara anställd. Har ju dock rätt bra insikt till hur saker och ting går till.


"Över herrens väderlek råder ingen!".

Men visst hänger det mycket på maskinlaget hur man "planerar upp" körningen om allt ska klaffa så bra som möjligt.
Har man tex 500 m3fub klenvirke "utbläddrat" på backen i 3 dm snö och SMHI hotar med 20 cm nysnö bara över natten så fortsätter man ju givetvis inte att hugga, utan koncentrerar istället resurserna på att "skota ut".
De flesta gör väl så, men visst finns det undantag.
Sedan kan man ju "risa" skotarvägen eller varför inte använda sk "markskonare" istället för att köra upp krondiken så att leran plöjer under hasplåten?.
Dessutom tar ju maskinerna mindre stryk av att slippa "gyttjebadandet", så det borde ju även ligga lite i maskinägarens intresse att basvägen tillreds efter bästa förmåga?.
Tyvärr så bidrar nog den pressade marknaden att både vi skogsägare och maskinlagen är de som drar det kortaste strå´t här när kubiken ska ut från skogen.
Frågan är bara,,, skulle en förbättrad lönsamhet på maskinsidan även ge en förbättring i skogsbruket?,,,tex när det gäller just detta med körskador och kvarlämnat virke?.

Användarvisningsbild

Re: Här var det blött

Skogshuggarn  
#14621
Admin@skogsforum skrev:Nytt från YouTube:



Visst kör han "Apologize" där han sitter och "plöjer" i skotarn?.

Passande låtval!,,,,:wink:


Avatar Fallback

Re: Här var det blött

smaland  
#14627
Skogshuggarn skrev:
Admin@skogsforum skrev:Nytt från YouTube:


Visst kör han "Apologize" där han sitter och "plöjer" i skotarn?.

Passande låtval!,,,,:wink:


He he!!! Klockrent!!!

Användarvisningsbild
masterchief  
#14652 Haha, hur kunde man missa det när man såg videon :lol:

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14808
Skogshuggarn skrev:
Engstrand skrev:Det låter ju lätt att bara skylla på entreprenören. Men det är inte så himla lätt alla gånger med dessa vädersvängningar.
Som slutet på förr förra veckan hade vi fryset och fint när vi avverkade en trakt,inte alls lågmark,men basvägarna ska det ju gå ut ex. antal lass på ett och samma ställe.
Sen kommer skotaren en vecka efter,som förra veckan. Då slår vädret om under ett dygn,sen regnar det typ konstant efter en vecka.
Där sitter man då som entreprenör lite i klistret,du har massa avverkat virke ligger som ska ut.
Samma problem blir det med vägarna. Okey,ligger hygget ut med vägen är går det väl an att stå på "insidan" och lasta av. Men det är endå sinksammare,du får åka längre sträcka än om du kunde lasta av åt båda håll. Sen om man kör blandade lass blir det ett jäkla farande fram och tillbaka.
Ska man låta virket ligga? Javisst,det vore ju den allra bästa lösningen. Men man riskerar attt det snöar över om de blir kallt och kommer nederbörd innan det fått frysa någon dag. Sen ska entreprenören ligga ute med pengar som man inte får in på virke som ligger oskotat. Vilket känns lite tungt att han ska stå för kostnaden för att vädret är som det är.
Bara några funderingar från "vår sida". Nu är det inte jag själv som äger maskinerna,utan är bara anställd. Har ju dock rätt bra insikt till hur saker och ting går till.


"Över herrens väderlek råder ingen!".

Men visst hänger det mycket på maskinlaget hur man "planerar upp" körningen om allt ska klaffa så bra som möjligt.
Har man tex 500 m3fub klenvirke "utbläddrat" på backen i 3 dm snö och SMHI hotar med 20 cm nysnö bara över natten så fortsätter man ju givetvis inte att hugga, utan koncentrerar istället resurserna på att "skota ut".
De flesta gör väl så, men visst finns det undantag.
Sedan kan man ju "risa" skotarvägen eller varför inte använda sk "markskonare" istället för att köra upp krondiken så att leran plöjer under hasplåten?.
Dessutom tar ju maskinerna mindre stryk av att slippa "gyttjebadandet", så det borde ju även ligga lite i maskinägarens intresse att basvägen tillreds efter bästa förmåga?.
Tyvärr så bidrar nog den pressade marknaden att både vi skogsägare och maskinlagen är de som drar det kortaste strå´t här när kubiken ska ut från skogen.
Frågan är bara,,, skulle en förbättrad lönsamhet på maskinsidan även ge en förbättring i skogsbruket?,,,tex när det gäller just detta med körskador och kvarlämnat virke?.


Men vem har råd att bedriva sin versamhet på det viset , skulle du som markägare betala stilleståndskostnaden på skördaren i det exemplett du gav ? Skulle du betala timkostnaden för att ordentligt risa upp en fler hundra meter lång basväg ? Och ja en bättre lönsamhet skulle minska genvägarna för att få ut kubiken så fort som möjligt.

Avatar Fallback
Ponsse Ergo  
#14810 Jag skulle ju tycka att man som skördarförare skulle kunna ta så breda slag som möjligt för att få ordentligt med ris på vägarna och som skotarförare skulle man ju kunna ta med nån grip ris på varje lass på vägen ut för att fylla igen eventuella hål som har slagit upp. Då går det att hålla mkt bra standard på basvägarna så att skotningen blir lättare ock markägaren blir nöjdare utan en massa körskador.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14813
Klargplutte skrev:
Men vem har råd att bedriva sin versamhet på det viset , skulle du som markägare betala stilleståndskostnaden på skördaren i det exemplett du gav ?.


Som jag skrev tidigare,,, det beror mycket hur man planerar upp körningen också.

Här stannar man oftast skördaren om det kommer stora snömängder på kort tid och skotaren "ligger efter", men visst händer det att man lagt ut flera ha skog och skotaren finns inte ens på avverkningsplatsen, utan är och kör ihop på annat ställe
Exakt det scenariot hände förra vintern hos en skiftegranne, och där blev det bitar kvar på hygget.

Sedan är det nog ingen markägare som begär att huggarlaget ska risa basvägen "halvkilometervis" gratis.
De som kör åt Sveaskog har ju som sagt kört igång att testa markskonare på blöta/känsliga områden, och det skulle inte förvåna mig om man tar igen detta på "fördyrad drivningskostnad".
Alltså att man drar av några kronor på m3 priset med hänvisning till skogsägaren.
Att detta kommer maskinägaren till delo får man ju verkligen hoppas.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14814 Markskonare i Sveaskogs tidning "Kubiken" No 3 2007.

www.sveaskog.se/upload/Virke%20&%20Skog ... ubiken.pdf

Edit:

Jag har faktiskt inte läst igenom reportaget riktigt ordentligt föränn nu, men det pekas ju på att även maskinägaren har en del att vinna genom att tillreda basvägen på att bra sätt.
Bla det jag nämnde tidigare om minskat maskinslitage, men det finns nog en hel del bränsle att spara också eftersom maskinen slipper "tugga sig igenom gyttjan".

Därigenom kan man väl säga att båda parter har en del att vinna här (skogsägaren/maskinägaren).

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#17848 Hej,
Fortsätter med ytterligare en sölig video:


   TS
Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#17869 sånt där är jävulst kul som antsälld men se sin egen maskin i sånt där i flera veckor tär både på maskin ägaren och plånboken

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17916
SkotarPiloten skrev:sånt där är jävulst kul som antsälld men se sin egen maskin i sånt där i flera veckor tär både på maskin ägaren och plånboken

om man tycker att sånt här är "jävulst kul " så tycker inte jag att man har i skogen att göra.. när det blir så här så är det ett mislyckande som kan bero på dålig planering av när trakten skulle avverkas eller fel person bakom sparkarna

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17924 Går det i förväg säkert veta att det blir så här, eller kan det se fint och fast ut (även omm an går på marken och tittare), men så blir det bara sörja av alltihopa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).