Motorsåg och handhållet

Kedjeslipmaskin

114 inlägg 78945 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

vedhandlaren  
#145811 den tar både maskinkedjor och till motorsåg

man hänger på kedjan och ställer in hur mycket den ska ta på tanden. sen är den ficx färdig efter ett tag.

när jag byrer på processorn så tar jag svär och kedja till slipen. hänger på kedjan på slipen och startar, drar en repa på svärdet. tar en slpiad kedja och går igen.

när slipen är färdig stänger den av sig själv och kedjan är färdig till nästa byte

kosta runt 18000kr i dag tror jag

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

jd6630  
#145818 jisses va smidigt,slippa stå där me slöa kedjor i massor, tycker dom blir ente riktigt skarpa när man hänger upp såget i skruvstycket o filar till dom. fast 18 lessna lax e ju en hel sedel bunt. kankse billigare o lämna in dom på slipning. men ja ska ta upp de me tomten när ja träffar han

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

vedhandlaren  
#145820
jd6630 skrev:jisses va smidigt,slippa stå där me slöa kedjor i massor, tycker dom blir ente riktigt skarpa när man hänger upp såget i skruvstycket o filar till dom. fast 18 lessna lax e ju en hel sedel bunt. kankse billigare o lämna in dom på slipning. men ja ska ta upp de me tomten när ja träffar han


för det första så slipar di inte varja tand lika om du slipat för hand. och då får du inte rätt avverkning när du sågar vilket gör att du ökar slitaget på svärd och kedja

jag märkte jätte stor skilnad på sågningen på processorn.

räknar du sen på vad det kostar att lämna på slipning, körning och dyligt,

lämnar du på slipning så slipar dom garanterat bort mer på tanden än om du själv slipar. vilket betycde att det går åt mer kedja som dom sen känar pengar på att sälja

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

jd6630  
#145823 sant!!! dom får lite olika allihop, av nån outgrundlig anledning. sen e vissa tänder så hårt härdade att filen knappt biter på. kör just nu med oregon kedjor o vissa e fan hopplösa o fila upp
lämnar dom till en i tomelilla o där e ja ändå 2-3 gånger om dan så kör kostnaden kanske e fel o räkna in så,sen tar han 30kr för o slipa en kedja, så brukar hänga undan ett gäng o ta me, sen gäller de bara o komma ihåg o hämta dom me ,för annars ringer han efter nån vecka o efterlyser ägaren
går mycke kedjor till vedmaskinen nu, o dom lämnade ja in o fick slipade, stor skillnad än o stå me en hand fil

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

ryared  
#145827 Du har inte funderat på den här, den är ju lite billigare vet dock ej om den är lika bra?

http://www.logosol.se/toolbox/kedjesliprobot/

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Robertberg  
#145829 Äh, kör man kedjan två gånger så blir det nog nästan lika bra slipat.

(2 x 7250 = 14,5', jämför med 18' )

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#145836
ryared skrev:Du har inte funderat på den här, den är ju lite billigare vet dock ej om den är lika bra?

http://www.logosol.se/toolbox/kedjesliprobot/

JD har vel .404 kedja til Kisa`n
Då funkar det inte med denna, den tar inte dessa kedjor.
Då får man upp i Grindomatic v12, som jag ochså er rett nöjd med.
Funkar bra på både motorsag(.325) och til vedmaskinen(.404)

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

jd6630  
#145844 tack för den infon... då får ja väl glömma den julklappen o önska nåt annat. tradet läge o ha en dyr slip för o slipa motorsågs kedjor.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

ryared  
#145876
stegmaster skrev:
ryared skrev:Du har inte funderat på den här, den är ju lite billigare vet dock ej om den är lika bra?

http://www.logosol.se/toolbox/kedjesliprobot/

JD har vel .404 kedja til Kisa`n
Då funkar det inte med denna, den tar inte dessa kedjor.
Då får man upp i Grindomatic v12, som jag ochså er rett nöjd med.
Funkar bra på både motorsag(.325) och til vedmaskinen(.404)


Vet du om grindomaticen kör alla typer av kedjor även 3/8

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

vedhandlaren  
#145966
ryared skrev:
stegmaster skrev:
ryared skrev:Du har inte funderat på den här, den är ju lite billigare vet dock ej om den är lika bra?

http://www.logosol.se/toolbox/kedjesliprobot/

JD har vel .404 kedja til Kisa`n
Då funkar det inte med denna, den tar inte dessa kedjor.
Då får man upp i Grindomatic v12, som jag ochså er rett nöjd med.
Funkar bra på både motorsag(.325) och til vedmaskinen(.404)


Vet du om grindomaticen kör alla typer av kedjor även 3/8



ja den tar 3/8. är också jätte nöjd med min, mycket nogran maskin.

ha dessutom två hastigheter, har du tex kört i spik eller sen så kan du köra på lägsta hastigheten och slipa bort skadan. ska du göra en normal slipning på en skend kedja så kör du på högsta hastigheten.


passpå när du köper en billigare manuel kedjeslip.
den 'r inte lika nogrant utformad. köpte en på swedol som inte var helt hundra. den slipar inte lika mycket på höger och vänster sida vilket genererat till sämre avverkning.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

ryared  
#145996 Va inne på grindomatics hemsida den såg ju riktigt fin ut vad kostar en sådan?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#146004
ryared skrev:Va inne på grindomatics hemsida den såg ju riktigt fin ut vad kostar en sådan?

Jag fikk betala 12.500kr (NOK)+mva, vil jag minnas för 3 år sedan. (Grindomatic v12).

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

vedhandlaren  
#146084
stegmaster skrev:
ryared skrev:Va inne på grindomatics hemsida den såg ju riktigt fin ut vad kostar en sådan?

Jag fikk betala 12.500kr (NOK)+mva, vil jag minnas för 3 år sedan. (Grindomatic v12).

jag har förmig att jag betala 15500sek plus moms i sommras, det var precis innan prishöjningen
sen till kommer trafo.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Cruiser_no1  
#146089 var det med räkneverk och sånt med i det priset?

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

vedhandlaren  
#146095 det är bara för slipen, grindomatik.

trafon gick på ca 1400sek

det som gör att maskinen stanna är en lite klämma som man sätter på kedjan som sedan slår från maskinen när sista länken är slipad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).