Vedmaskiner, flishuggar

Vilken Vedklyv skall jag köpa?

31 inlägg 24484 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

totte  
#145664 Jo, det är lite paradoxalt, där nere det där det inte finns mycket skog så behövs de värsta klyvarna, i resten av landet där det är mycket skog så kan man klara sig med måttliga don. I den del av landet där man mest kör björk och barrved så stämmer det att Faxen tar allt. Har ännu inte kört fast min i en bit och då har jag haft en del riktigt ful björk.

Håller med om vad du säger om ask, har eldat lite sånt när jag bodde i Blekinge, finns inte mycket bättre.

herjman skrev:
totte skrev:
herjman skrev:Har faxe, den klarar inte allt. 50+cm ask stockar med kvist i fastnar ofta så man får slå bort kubben med klyvyxan.
Men för er som klyver mindre diametrar funkar den bra.


Men då pratar vi om extremt svårkluvna saker, skall man få nåt som tar det så får man gå upp rejält i prisklass. Om man inte regelmässigt klyver grov ask, alm, m fl riktigt svårkluvna grejor så åker det med. Sen skall sägas att det är ofta lite bökigt när det är grövre än 30-40, men det gäller nog alla klyvar i storleksklassen. När kniven inte når upp till med än sådär halva diametern så kan det vilja vända sig dumt ibland.


Den sydskånska förbannelsen... Allt är övergrovt här känns det som.. Sällan jag klyver nått under 30cm i diameter.

Däremot vill jag framhålla asken som ett fantastiskt trädslag att elda med! Ger värme som ek och torkar som asp.

Trejon
Avatar Fallback

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

axwell  
#145700
totte skrev: Faxen tar allt. Har ännu inte kört fast min i en bit och då har jag haft en del riktigt ful björk.


Ingen relevant värdemätare, mitt felköp Kellfri 777 har heller aldrig bangat för det lagts upp på bordet, därmed inte sagt att den rekommenderas.

Användarvisningsbild

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

totte  
#145711 Nänä, det är ju inte nåt mätvärde direkt, bara en indikation på att den har kraft så det räcker för i stort sett all ved utom grovt kvistigt ädellöv. I övrigt så tycks dock flertalet Faxe-ägare var nöjda med såväl prestanda som kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

herjman  
#145878 En sak jag stör mig på med faxen förutom tvåhandsfattningen är att bordet veden hamnar på är för litet, och kör man grovt går bulten av förr eller senare.

Ett tips dock, köp till 4 klyvs kniven! Den behövs på allt över 20 cm. Sparar ett klyvmoment.

Avatar Fallback

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145885 Vad är det för fel på tvåhandsfattningen?

Avatar Fallback

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

axwell  
#145898
bengt.a skrev:Vad är det för fel på tvåhandsfattningen?


Är det tillåtet att sälja något annat?

Jag har för mig att Faxes verkade vara ovanligt enkel att modifiera till "enhands".
CE-märkt och uppfyller kraven, den som ändrar står risken, tillverkaren anses ha tagit sitt ansvar.

Användarvisningsbild

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

totte  
#145961 Den är rätt enkel att modda ja, nästan lika enkel som det sen är att knäppa fingrarna av sig, det är alltså inte meningen att man skall vara och rota i veden med ena handen medan man kör med den andra. Alla som har två spakar som dras parallellt är lika enkla att modda, en pinne på tvären mellan spakarna bara. Som axwell säger, det är inte tillåtet att sälja nåt annat än tvåhandsmanövrering numera.

Håller med om fyrklyvskniven, den behövs. Jag har moddat min vad den gäller, för klyvning av spisved. Original sitter den för högt om man bara skall köra klenare ved, den placeringen är för pannved.

Användarvisningsbild

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

stegmaster  
#146009 Inte konstigt att det får vara 2 handbetjening när man ser "Horror movie" som dette. :shock:
Verkar ju som han har tur som inte tapper sin arm, endast i detta korta videoklippet.
Verkar som det 0 handsbetjening.
Visst går det snabbt, men hur lenge kan man ha tur om man gör så här???
Kolla spesielt den ene killen vid ca 0.40 sek inn i filmen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8-BTfCCXSS8[/youtube]

Avatar Fallback

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

kröll  
#149401 Faxes modellen är Canon bra
Svetsade själv ihop en efter deras modell .Den blev Canon bra skall bara fixa till automatisk återgång , men visst skulle ha gjort det nu i ett par års tid heeeeeeeeeee .Men den har kostat mej 2000 kr med allt .Så bygg själv vet ja

Avatar Fallback

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

husqvarnaxp  
#149499 faxes klyvar , har även testat och använt oskarklyven , funkar bra för mig
klyver i regel aldrig längre än 40 cm

Avatar Fallback

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

elis  
#149543 Har en Faxe ram med fast svetsad klyvkniv som jag kompletterat med fasta sidoknivar för att få ner antalet "omtag". Möjligheten att klyva smart saknas i stort sett helt på alla köpklyvar, endast Bergabo-klyven hade höj/sänkbart 4-klyvstål. Med faxen år man ta om åtskilliga ggr i onödan och "en riktig klyvkniv" ligger högt på attgöralistan.
Så högt upp som möjligt under klyvkniven har jag svetsat en 4 mm plåt som sticker ut ca 700 mm framåt och åt sidorna. Tack vare den plåten kan jag hantera riktiga bamseträn utan att behöva ned på marken en enda gång. Ingen klyv är bra utan en dylik plåt, det s k uppsamlingbordet på faxeklyven sitter för lågt och är för litet.

Tycker jag 8)

Användarvisningsbild

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

totte  
#149574 Som Faxeägare håller jag med Elis helt, uppsamlingsbordet är inte bra. Jag har en gammal gräsklipparkåpa som jag kompletterat med plåtar som sticker snett up åt sidorna, det funkar bra för mig, har sällan en bit på marken. Och det stämmer att Faxe, som de flesta i prisklassen inte har justerbar kniv, jag har fixat en variant på det själv.

Användarvisningsbild

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

herjman  
#150694 Håller med om att uppsamlingdbordet är ett skämt. Funderar på att bocka till ett som är större åt alla håll och har höre sarger.
Får nog förstärka under då med L profiler eller ha ett stödben.

Originalbulten som håller uppsamlingsbordet tappade skruvskallen efter att man kört för mkt grovt

Avatar Fallback

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

Fredrik Kämpe  
#151495 Din konstruktion Totte var mycket fin. Har själv en Faxe 700 tycker den fungerar hyfsat bra. Det är smidigt att den inte går ända tillbaks när man klyver kortare ved. Den kunde varit lite starkare men det tycker man väll alltid. 4 klyven är ett måste om man ska köpa en Faxe. Man sparar mycket tid på det. Klöv tidigare med traktor drift men klyvningen blir betydligt trevligare med en el hydraulisk klyv. har byggt på ett drag på klyven och köpte en släp dragare från biltema ( http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och ... are-41326/ ) så den blir betydligt lättare att flytta in och ut då uppsamlingsplåten är lite jobbig om man ska flytta den 200 meter..

Användarvisningsbild

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151513 Kör med en Vimmerbyklyv.

http://www.fagerstromsmaskin.se/produkt ... by-klyven/

Vi har en tidig modell så den ser inte ut som de nya.
Kan inte säga så mycket om kvaliteten än, våran år bara ca 25 år.
Ingen här som har en sån?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).