Föryngring

Föryngringsgallring i mossmark

7 inlägg 4810 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Föryngringsgallring i mossmark

ÅsaNisse  
#145775 Jag har lite skog i mossmark som börjar bli avverkningfärdig. Det är blandning av tall och gran och granen kommer fint under tallarna bitvis. Nu har jag tänkt att ta ned de största träden och låta de mindre stå på tillväxt, men det blir luckigt och då är min fråga : hur många stammar bör man lämna för att få ned ljus till granarna alternativt ska man tro att tallen trivs bättre om det blir utgallrat. Jag vill inte kalhugga för jag tror det bör stå kvar en hel del skog för att inte orsaka att det blir för blött i framtiden.
Hur gör jag så det blir bäst????? :?:
Sen är det en annan fråga hur man får virket till torra land, men det får vi lösa sedan. :???:



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Föryngringsgallring i mossmark

Mäki  
#145793 Skulle vara bra med lite bilder eller mera info om hur det ser ut fören man uttalar sig men det som slog mig var om det inte går att stödplantera i luckorna, eller hur stora är granarna som du tänker lämna?

Tallen kan du säkert gallra ned kraftigt men dom kommer inte att ha någon stor tillväxt om dom är gamla men dom suger mycket vatten.

Lösningen på bärgningen av virket heter VINTER om det skulle råka bli en bra sån med djup tjäle.

Avatar Fallback

Re: Föryngringsgallring i mossmark

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145872
ÅsaNisse skrev:Hur gör jag så det blir bäst????? :?:
:
Utan dikning är nog ditt tänkta förslag det helt rätta.
Du skall fundera vad som behövs för att det skall växa på området.
Har du kunskap så tar du beslut på följande (om inte får du prova och göra erfarenheter).

Det som avgör växten är för mycket eller för lite av följande:
Ljus
Värme
Vatten
Näring

Ljus. Brukar räcka på dessa marker.
Värme. Se upp för frostproblem. Ha inte för tätt med buskar i botten som skuggar och hindrar värme att nå marken för rimlig förmultning.
Vatten. Självklart det största problemet i ditt område. Men "plattkronetallar" har oftast gjort sitt.
Näring. Räkna vanligtvis med begränsat näringsförhållande. Brukar vara ytlig näring p.g.a. vattenöverskott.

Du undrade om hur tätt du skall ha stammarna/buskarna. Se till att övre skiktet producerar volym. Öppna bara i det för att skapa kontinuerlig uppväxt underifrån.
Har du en utvecklingsbar planta/buske på 2.5 - 3 m avstånd bör det vara OK. (Det går inte att ha planteringsförband för då växer det för dåligt per stam.)

Avatar Fallback

Re: Föryngringsgallring i mossmark

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145883 Plattkronad tall kan dra iväg om man dikar/gödslar. Har sett flera exempel på det. Ser nästan ut som att man planterat en ny tall på toppen av plattkronan.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsgallring i mossmark

halvproffs  
#145901 Har lite erfarenhet av skog på torvmark. Dikade en myr på tidigt 80-tal, några år senare när det torkat upp lite så högg jag bort skräpet och sparade dom finaste myrtallarna och dom har växt mycket bra + att det blivit föryngring med gran, björk och al.
Halva området återförde jag aska på och det växte bäst där.

Ett annat område som varit myr men utdikad sen 40-talet högg jag bort dom flesta tall o björkarna på 80-talet och där har jag nu en mycket fin återväxt av gran.

Avatar Fallback

Re: Föryngringsgallring i mossmark

ÅsaNisse  
#145920 Det där med dikning är inte aktuellt för jag gränsar mot en nationalpark
så det får bli att jobba med naturens villkor. Därav att jag vill gallra. En del tall och gran är väl fullvuxen med diameter på 60cm i brösthöjd och sen kommer smågran och björk under. Vad jag är rädd för om man öppnar för mycket är att det bara blir ett röjjobb med en massa sly, men ändå att man måste få plats till återväxten. Mitt problem är ocks att där de största tallarna står finns inte mycket under mer än blåbärsris, så där får väl några tallar stå kvar och dricka efter bästa förmåga, men hur tätt/glest?
Bärgningen kan komma att ske med ett hemmabygge på 8 alt 10 hjul med hydrostatdrift som ska gå uppe på riset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Föryngringsgallring i mossmark

Mäki  
#145951 Om det är så stora tallar så har dom ett stort rotsystem också vilket kräver växtplats.
Det kommer inte att växa upp några plantor på flera meter runt dom träna så det kräver ett glest bestånd om det skall komma upp några plantor.
50-150 träd/ha är fröträds ställning men du kanske kan gå upp till 300-400st/ha.
Slipper du på våren att trampa runt lite i mossen med ex. traktorn så kan det räka som markberedning och fröna tar sig mycket bättre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).