Små skogsmaskiner och övriga maskiner

stickvägs fritt med minilunnaren oxen

54 inlägg 31340 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

jan larsson  
#145745 har gjort det o inte avskräcker det inte. små maskiner har definitivt sin plats, för efterfrågan finns.
en del backar för kostnaden o en del ser skönheten i skonsamt behandlad skog o tar kostnaden för det o räknar med att ta igen det som vinst framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Skogshuggarn  
#145766
Anders_S skrev:Titta på tuben och du kommer mest troligt bli avskräckt.


Din åsikt är naturligtvis av intresse Anders_S,,, men det vore samtidigt trevligt om du kunde preciserar lite närmare exakt "vad" det är som avskräcker?

Är det kapacitet/framkomlighet/konstruktion/pris/annat?.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145887 Det ska jag göra när jag kommer hem ifrån min semester, just nu surfar jag på telefonen...

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145889
jan larsson skrev:har gjort det o inte avskräcker det inte. små maskiner har definitivt sin plats, för efterfrågan finns.
en del backar för kostnaden o en del ser skönheten i skonsamt behandlad skog o tar kostnaden för det o räknar med att ta igen det som vinst framöver.


Känner igen hur du tänker, det finns andra värden som visar sig längre fram. Men har du funderat över alternativet fyrhjuling med band? Vill inte övertyga dig eller så, utan mer undrar hur du resonerat mellan dessa två alternativ.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

ryared  
#145893 Hur har banden funkat för dig,inga knäckta drivaxlar eller så, jag menar det blir ju ganska mycket extra belastning. Hur tror det funkar om man har en driven vagn kan man köra med enbart driften eller tar det stopp?

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

jan larsson  
#145894 nej egentligen inte,då det blir en del tuffa tag o den inte ifrån början är anpassad för skogen så tror jag mer på en enklare uppbyggd maskin anpassad för skogen.när det gäller hållbarhet, livslängd, service o underhållskostnad.
men beg. verkar svårt att hitta.så jag får väll utvidga alternativen.

   TS
Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

axwell  
#145902
Uvskogen skrev:Känner igen hur du tänker, det finns andra värden som visar sig längre fram. Men har du funderat över alternativet fyrhjuling med band? Vill inte övertyga dig eller så, utan mer undrar hur du resonerat mellan dessa två alternativ.


ATV-maskinerna har blivit fantastiskt bekväma för föraren, men håller verkligen den automatiska transmission som nästan alla ATV har idag?

Har sett en Honda med manuell växellåda men med sämre markfrigång än min personbil (168 mm) som inte är någon SUV.
Finns det fler ATV med vettig framkomlighet och möjlighet att växla själv.

Nu har mitt ekipage (Yanmar minitraktor -86,med frontlastare, grävagg.,hydraul. snöblad och div vagnar bla. griplastare) fått ett fel, en 1/4" hydraulslang hade börjat läcka olja pga. skavning. Ca 100 kr gick reparationen på.

Uvskogen, vad svarar du på Ryareds fråga, håller verkligen fyrhjulingarna för skogsbrukets påfrestningar, speciellt med bandsats?

Vill du ha stickvägsfritt, fundera på minitraktor, mer allsidig maskin finns nog inte !

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145909
ryared skrev:Hur har banden funkat för dig,inga knäckta drivaxlar eller så, jag menar det blir ju ganska mycket extra belastning. Hur tror det funkar om man har en driven vagn kan man köra med enbart driften eller tar det stopp?


Nej inga problem alls med sånt. Hade problem med utgående splines på axeln från motorn på förra maskin., men det hävdade Artic var ett fabrikationsfel.
Enligt Tatouu så är banden nedväxlade så det inte ska ge extra slitage. Det stämmer så tillvida att man åker utan problem på högväxeln i skogen, även på barmark. Så lågväxeln har blivit en superlåg, vilket faktiskt är väldigt bra när man kör fram i besvärlig terräng. MEd andra ord, jag tror inte det blir någon extra belastning i och med nedväxlingen.

Det går bra att köra hela ekipaget framåt/bakåt med enbart vagnsdriften. Men lika lätt som när hjulen är på går det ju inte. Men det är ju inte så konstigt.

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145911
axwell skrev:
Vill du ha stickvägsfritt, fundera på minitraktor, mer allsidig maskin finns nog inte !


"Axwell", vi är nog ense om detta sen tidigare. En traktor, stor eller liten är rejälare för skogen än en atv. Men nu var mer min fråga riktad till valet Oxen med band, där jag uppfattade det som att bandens mjukhet på marken var det viktiga. Då är jag intresserad av om han funderat på en atv med just band. Det är alltså jämförelsen mellan dessa två alternativ som jag funderade på. ATV har onekligen en fördel framför OXEN i att den är snabbare och mer flexibel i sin användning än Oxen. Men jag har säkert missat några goda argument för Oxen. :smile:

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

ryared  
#145927 Jag röjer ju en del snö med atv. I början på säsongen så har jag inga kättingar sen ju längre tiden går ju isigare blir det och då får jag sätta på kättingar. Hur funkar banden på is? Jag kan tänka mig att den drar lite mer bensin hur mycket ungefär tror du?

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

ryared  
#145928 En till Uvskogen som jag glömde. Jag fattar nog inte det där du menade med nedväxlat. Om banden gör så att fyrhjulingen blir nedväxlad så blir den ju starkare, då är det väl ändå lättare att dra sönder drivaxlar, etc?

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145938
ryared skrev:En till Uvskogen som jag glömde. Jag fattar nog inte det där du menade med nedväxlat. Om banden gör så att fyrhjulingen blir nedväxlad så blir den ju starkare, då är det väl ändå lättare att dra sönder drivaxlar, etc?


Ja om man tar ut den extra styrkan i att överlasta vagnen massor så kan det nog hända kanske. Men som sagt, alla fabriksgarantier från Artic gäller med Tatouus bandsats på så jag tror nog de har koll på dimensioneringarna. För egen del så har jag säkerhetsmarginal i och med att jag kör som om jag hade hjul på. Dessutom kör jag ganska varligt.
Fast osvuret är bäst, även om jag aldrig hört om någon som dragit sönder en axel på grund av band. Det har jag hört om när de höjer maskinerna för mycket.

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145939
ryared skrev:Jag röjer ju en del snö med atv. I början på säsongen så har jag inga kättingar sen ju längre tiden går ju isigare blir det och då får jag sätta på kättingar. Hur funkar banden på is? Jag kan tänka mig att den drar lite mer bensin hur mycket ungefär tror du?


Banden på is, tja du har väl sett Bambi på julafton. Ungefär så! :lol: Men det finns dubb till dem. (jag plogar med en traktor själv)

Bensin, ja cirka 30% mer. Märker redan att jag tjänar massor på att jag nu skaffat mig släpvagn att köra ut den med till skogen (när inte vagnen är med förstås).

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Skogstomte  
#145940
ryared skrev:Jag röjer ju en del snö med atv. I början på säsongen så har jag inga kättingar sen ju längre tiden går ju isigare blir det och då får jag sätta på kättingar. Hur funkar banden på is? Jag kan tänka mig att den drar lite mer bensin hur mycket ungefär tror du?


Har haft en oxe. Numera Terri 2020. Banden är snarlika, gummiremmar med U-järn. Vid minusgrader packar det sig gärna snö i U-järnen och de blir istället som "isrör". Så länge man kör runt i terrängen går det bra men när vägarna börjar bli polerade så blir det ganska halt. (is mot is i princip).

Oxen i sig är i mitt tycke kraftigt och enkelt byggd. Enda stora problemet vi hade var att vagn och maskin hade var sin banke som levde varsitt egna liv. Detta gjorde att bitarna flyttade sig i längdsled under färd för att sedan smita från stöttan. Jag rekommenderar därför att välja antingen en "riktig" vagn som bär lasset som en vanlig skogsvagn eller bygga om den som är. Då bygger man upp maskinens banke lite och ledar den framåt/bakåt. Sedan fäster man vagnens längda mitt i banken så den kan rotera, "vrida". Fördelen med att bygga om så här är att man får tyngden på samma ställe, rakt på Oxen.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147419 Nu är jag hemma igen och tittat på tuben och måste säga att jag inte kan hitta dom videosekvenser jag hade i åtanke som avskräckande. Verkar som dom har tagits bort. De som finns nu tycker jag får den att framstå i lite bättre dager. Varianten med kranman vagn och kran tror jag dock inte så mycket på. Visst är det trevligt med kran men problemet med den lösningen är att dom får för lite vikt på Oxen vilket gör att den nog inte drar så bra som den skulle kunna. Varianten med virekran får mer vikt på Oxen vilket nog gör att det går att köra större lass med den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).