Gallring

Frågor om gallring

23 inlägg 11339 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frågor om gallring

mackan_92  
#145830 Hej alla! Ny här på forumet och undrar om det är många som gallrar i sina skogar eller är det mer slut avverkning nu i dessa årstider?

Och sen vad tycker ni om att starta ett eget företag med just gallring i spets? Hade man kunnat leva på det eller är det bara ett helg jobb?

Jätte tacksam för svar. Man har lite smått beslut ångest om hur man ska göra.

Markus



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Frågor om gallring

masterchief  
#145852 De flesta skogsägare vill ha lite inkomster under skogens väg till slutavverkning, därför gallrar de ca 2-3ggr under en omloppstid.
Gallring är det jobb som kräver mest tid om man jämför slutavverkning och gallring.
Dels för att det är fler stammar som ska hantaras och en klen stam tar inte värst mycket kortare tid en en grov stam att upparbeta, dels så måste man köra över samma yta 2-3ggr på en omloppstid jämfört med gallring.
Därav större utbud på gallringsposter.
För mig som kör hel biten, så är förhållandet 90% gallring och 10% slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

mackan_92  
#145853 Tack för svaret. :-) hur tror ni valmet 901 (1994) klarar sig i gallring? Funderar på att köpa en sån nämligen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145855 Maskintypen är utmärkt. Fast -94 är gammalt. Tänk på att du måste kunna köra och kunna gallra om någon markägare ska ta in dig mer än en gång.

Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

mackan_92  
#145856 Jo det är ju gammalt men är det inte bättre att köpa en lite billigare maskin i början? Eller vad tycker ni? Sen vad ska man ta i timmen? Normal gallring. Är 650 kr timmen lagom eller är jag helt ute och cyklar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145857 Det är billigt men det enda som är intressant för kunden är kostnaden per kubikmeter och det biologiska resultatet. Har du egen skog att träna på eller har du kört som anställd?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om gallring

masterchief  
#145858 Risken är att om du köper så gammalt är att du får skruva mer än du kör.
900kr i timmen anser jag du ska ta, naturligtvis får du till en början väga in kostnad/fub så inte avverkningspriset skenar iväg tills du blivit varm i kläderna.
Du måste väga in i priset att du kostar 300kr i timmen, och delar, sågkedjor o svärd samt diesel är inga småposter på en skördare.
Jag skulle iallafall ta en maskin från en bit in på 2000talet pga utvecklingen gjorde stormsteg vad gäller mätsystem i slutet av 90talet...

Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

mackan_92  
#145859 Jag har kört där hemma i ca 5 år nu. Den maskin vi har är en smv 21 så det går ju inte alls att jämföra. Men vad ska man leta efter för maskin? Och har ni kontakt med skogsbolag eller ni har era kunder? Men dagens maskiner mäter de kubikmeterna man kör eller hur räknar ni ut det? Innan, efter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om gallring

masterchief  
#145868 Jag kör 98% åt bolag, blir jämnare körning på så sätt.
Jag skulle leta efter en maskin som har relativt mycket år men få timmar, dvs en maskin som gått enkelskift.
Gärna där ägaren själv kört.
En förare/maskin borgar förhoppningsvis att maskinet smorts o skötts enligt rekomendationerna.
Bifogar lite bilder av hur du får det redovisat i en modern skördardator.
Finns dock mer att visa om du är intresserad 8)

Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

mackan_92  
#145869 Okej men ringer man till bolagen och säger att man kör i gallring och så kontaktar dem en om det kommer in ett sånt jobb i ens trakt där man bor?

Men den 901 jag hittat är ny renoverad och fixas för bara några timmar sen. Den har även maxi dator men vet inte om det är något?

Ja skicka gärna så mycket du kan tacksam för det :-)

Vad räknas fub för?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om gallring

masterchief  
#146012 Man tar kontakt med ett bolag, diskuterar volymer och pris för körning.
Sedan får man efter en provperiod i regel ett kontrakt där man kommit överens om både en volym de och du binder dig till att köra till ett överenskommet pris som varierar med medelstam etc.
I regel är det dock ackordskörning hos bolag om det inte är extremobjekt.
Fub står för fast under bark och är det måttsätt massaved och idag ofta timmer mäts in med vid industri.

Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

mackan_92  
#146021 Tack för svaren :-) får se om man vågar att gå hela vägen med :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146031
Skogsola skrev:Det är billigt men det enda som är intressant för kunden är kostnaden per kubikmeter och det biologiska resultatet. Har du egen skog att träna på eller har du kört som anställd?
Detta inläggets uttryck om biologin tycker jag har kommit bort i resonemanget.
Kunskap om gallringsuttag, trädslagsfördelning, urval, stickvägsupptagning, planering, anpassning vid bärighet och väderlek etc.
Till detta kommer rapportering (som masterchief visade) och kvalitetssäkring om du kör åt bolag som bara administrerar.

Avatar Fallback

Re: Frågor om gallring

New holland patu  
#146035
masterchief skrev:Man tar kontakt med ett bolag, diskuterar volymer och pris för körning.
Sedan får man efter en provperiod i regel ett kontrakt där man kommit överens om både en volym de och du binder dig till att köra till ett överenskommet pris som varierar med medelstam etc.
I regel är det dock ackordskörning hos bolag om det inte är extremobjekt.
Fub står för fast under bark och är det måttsätt massaved och idag ofta timmer mäts in med vid industri.


Hur mäts timmret in i fub vid industrin?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om gallring

masterchief  
#146039 Travmätning som börjar bli på tapeten bla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).