Bioenergi

Kesla 18/19G energiklipp

9 inlägg 20496 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kesla 18/19G energiklipp

Crisse  
#145776 Någon här som kör med en sådan här? omdömen?
Klipper den 18cm rakt av utan att man måste "jucka" av träden
Samt hur är funktionen, håller man in gripen tills den är sluten sedan tiltar den el?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla 18/19G energiklipp

ÅsaNisse  
#145779 Klipp vad du kan, men börja för guds skull inte "jucka" för då är det stor risk att du kröker knven. Lyckas du inte första gången blir det knivigt att få loss den och ta nytt tag från ett annat håll.
Jag har dålig erfarenhet av klippverktyg med fasta knivar. det är bättre att ta ett fast tag med gripen och sedan klippa med rörlig kniv. Då går det att göra omtag och klippa grövre än vad som egentligen är avsett.

Avatar Fallback

Re: Kesla 18/19G energiklipp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145788
Crisse skrev:Någon här som kör med en sådan här? omdömen?
Klipper den 18cm rakt av utan att man måste "jucka" av träden
Samt hur är funktionen, håller man in gripen tills den är sluten sedan tiltar den el?


Jag har en Nisula 150 klipp som ska klara 15cm.
Viktigt är att din traktor verkligen ger det maxtryck som klippen är godkänd för.
Visst har jag provat att klippa upp till 20cm med Nisulan.
En framgångsrik metod är att nypa åt runt trädet så att du kan fälla trädet
rakt ifrån dig.
Metoden är då att om det inte går att klippa rakt av
så tryck till lite med kranen och kläm lite till, då brukar de flesta
träden falla utan att skada klipp eller kran.
Jag har inte haft problem med att kniven fastnat.
Det har hänt att jag bara kommer åt från sidan och inte
lyckats att klippa direkt utan istället lossat på trycket lite
vridit klippen 30 grader och klippt av trädet.
Så visst går det att klippa träd som är på gränsen
men då tappar man lite tempo.

Avatar Fallback

Re: Kesla 18/19G energiklipp

plutten  
#145809 Har kört med 19G nu i 2 år. Hade tidigare en Nisula 150, Fördelen med Kesla är att du själv väljer när du vill att det skall tilta. Genom att samtidigt ta och klämma ihop gripen och svänga rotatorn så får du det att tilta. På så vis kan du plocka ut stammar stående och sätta ner dem där du vill. Med Nisula har du inte den möjligheten, där tiltar det automatiskt. Grövre träd skall man ta i ena sidan av gripen, kniven är formad så att dom grövre träden skall tas i ena sidan. Då när du kniper ihop så klipper det från två håll samtidigt och du får lättare av dom grövre träden. Kanske du har märkt att nu finns också 19GX. Med den kan man genom att lossa en sprint vika bort kniven under lastning och lossning.

Avatar Fallback

Re: Kesla 18/19G energiklipp

Crisse  
#145814 Tack för svaren!
Den där GX har jag inte sett, bilder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kesla 18/19G energiklipp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145819
Crisse skrev:Tack för svaren!
Den där GX har jag inte sett, bilder?


Bild
http://www.annonsborsen.se/search/image ... dexImage=0

Under förutsättning att konstruktionen håller
så verkar det vara en smart lösning med fällbar kniv.

Avatar Fallback

Re: Kesla 18/19G energiklipp

Duccen  
#147589 Har kört ca 2000 flisade m3 med en 18G på min grävmaskin. Byggde om den med ett grind S45 fäste så att den passade i rotortilten samt satte dit egen hydraulik (6-2 ventil) så att jag kunde nyttja rotortiltens grip funktion. Har gjort åt ett gäng knivar, och det är lätt hänt att man böjer griparna. Blir ju lite andra tag när den är fast monterad ist för i en rotor. Saknar Ackumelering. Väldigt sugen på Mecanils nya Kipp/såg!

Användarvisningsbild

Re: Kesla 18/19G energiklipp

ananders  
#461002
plutten skrev:Har kört med 19G nu i 2 år. Hade tidigare en Nisula 150, Fördelen med Kesla är att du själv väljer när du vill att det skall tilta. Genom att samtidigt ta och klämma ihop gripen och svänga rotatorn så får du det att tilta. På så vis kan du plocka ut stammar stående och sätta ner dem där du vill. Med Nisula har du inte den möjligheten, där tiltar det automatiskt. Grövre träd skall man ta i ena sidan av gripen, kniven är formad så att dom grövre träden skall tas i ena sidan. Då när du kniper ihop så klipper det från två håll samtidigt och du får lättare av dom grövre träden. Kanske du har märkt att nu finns också 19GX. Med den kan man genom att lossa en sprint vika bort kniven under lastning och lossning.


Hej @plutten.
Jag funderar på att skaffa en klipp till min skogskran och på Elmia blev jag mest intresserad av KESLAS 19GX då man på ett enkelt sätt kan fälla undan kniven. Såg att det var två par hydrualslangar som skulle kopplas. Behövs det dras extra slangar eller kopplas det ena paret till gripfunktionen och det andra paret kopplas ihop med rotatorn för att få till tiltfunktionen du beskriver ovan?

Avatar Fallback

Re: Kesla 18/19G energiklipp

plutten  
#461035 Inga extra kopplingar behövs. Den monteras såsom du själv misstänkte. Har du inte en Kesla kran kan du få pröva dig fram eftersom kopplingsschemat som följer med utgår från Keslas kranar. Men den fungerar på andra kranar också. Hade själv en Cranab fc53dt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).