Föryngring

Plantor av hybridasp och -poppel

15 inlägg 16872 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantor av hybridasp och -poppel

torpöbo  
#145318 Vart köper jag plantor / sticklingar av hybridasp och poppel?
Till vilka priser brukar dessa säljas??
Är det svårt att ta sticklingar och sätta själv och i så fall när på året bör det göras??



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

torpöbo  
#145519 Ingen som har någon idé??

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

Chainsaw Charlie  
#145520 Masurbjörk och specialplantor http://www.masurplantor.se/default.asp säljer åtminstone hybridasp för 11 kr plantan. Poppel brukar vara några kronor billigare. Ramlösa plantskola http://www.ramlosaplant.se/ kan troligtvis skaka fram det du vill ha också. Någon av ovanstående bör även veta hur det ligger till med sticklingar.

Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

torpöbo  
#145523 Tack så mycket, jag skickade iväg ett mail till ramlösa plantskola.
Om någon annan har något bra att tillägga så är det bara att tillägga!

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

boksson  
#145532 Vet inte var du håller till i Sverige, men eventuellt Svenska skogsplantor som förslag.

Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

torpöbo  
#145543 Jag håller till i Södra Östergötland i sjönära läge så jag ska försöka odla hybridpoppel eller hybridasp i växtzon 4-5 är tanken. Tanken är att eventuellt försöka odla på en mosse där det idag står granskog, som självdör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

Axl  
#145576 Jag tror svenska skogsplantor har det du söker vet inte om det finns fler som har. Men en mosse är inte rätta stället att sätta dom på, tror det blir svårare att få dom att överleva än granen.

Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

torpöbo  
#145578 Inget som är spikat med mossen men tack för tipset! Jag får maila dom.

Någon som har erfarenhet av odling av hybridasp/ poppel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

Vedproducent  
#145587 Poppel ska gå att göra på samma sätt som salix. Klipp av ett skott på ett par dm och stick ner i jorden. Hybridaspen är lite svårare men gräv av lite rötter och plantera rotbitarna så får du rotskott.

Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

boksson  
#145613 en bra länk, ett examensarbete, allt du vill veta om poppel och mer därtill
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... ex_109.pdf

Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

torpöbo  
#145621 Jag har läst några rapporter, jag är mer på jakt efter erfarenheter från riktiga odlare som har odlat själva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

boagne  
#227142 Sent svar, men Next forest Hässleholm har fortfarande. kostar ca 9.50 plus moms /st för täckrot .50-80 cm

Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

torpöbo  
#227144 Tack! Får bli till nästa år, ska kombinera med egna uppdrivna plantor om jag lyckas med dom. Har någon nån erfarenhet hur man driver egna plantor på ett sätt som fungerar. Prövade ca 300 egenplockade sticklingar som jag tog på våren och förvarade mörkt till jag planterade dem i början på maj.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

Havd  
#325673 Hej! Hur gick det med din poppelplantering, tänkte försöka själv i mindre skala.
Är lite sent ute för att få tag i sticklingar- plantor

Avatar Fallback

Re: Plantor av hybridasp och -poppel

torpöbo  
#325691 Hej! Det gick skitdåligt. Provade att sätta ut, sätta i hink med jordblandad sand och inget tog sig tyvärr och jag gav upp. De i hink blev det blad på som med när jag skulle sätta om dom i mors land så skadade jag troligen rötterna tyvärr o de dock.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).