Bioenergi

Tallolja ger biodiesel

31 inlägg 16329 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

Engelthon  
#145498 Jag ställer mig ändå positiv till DME. Men problemen är många då investeringen måste göras till den större delen på industrin och dessa kostnader är stora mot det man får ut.

En förgasningsanläggning kostar mellan 3-5 Miljarder att bygga och det är vid varje fabrik. Ett helt nytt massa bruk kostar ca: 6 Miljarder att bygga så det är otroliga summor vi pratar om.

Ett annat problem är att många massa tillverkare har investerat i nya sodapannor redan för att få ner sina utsläpp. Detta medför i dag att man inte kan motivera en förgasningsanläggning på dessa bruk.

Nu fins det några som står inför ett pannbyte och där skulle det bara intressant om ex Preem går in med pengar i investeringen. Först ut är Piteå. Nu utreds Domsjö och Husum skulle klart vara intressant framöver för deras panna är behov av att bytas. Alla andra större bruken har gjort investeringar i nya sodapannor så jag tror det kommer bli svårt att motivera en investering i denna klassen. Men man ersätter endå inte pannan utan man måste gjöra en efterförbränning för att utvinna svavlet ur luten efter förgasningen men det är en annan historia.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).