Skotare

Förarkompetensbevis!

40 inlägg 12610 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14548
Bonden/Ramnäs skrev:
knaggen skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
knaggen skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
knaggen skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
knaggen skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
knaggen skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:
knaggen skrev:det är en viss skillnad att jobba åt vägverket och det var säkert med lastbil eller traktor.


lastbil :) men satt och grävde i sommras och inte behövde jag ngt förarbevis om ngn skadade sig behövde bah va omringat område :?

vad jag vet så behöver man ett c kort till lastbil vad har förarbevis med det att göra?
sen det med inhängnat område då räknas det som industriområde och då är det andra regler som gäller då jobbar man med egen personal och så länge man jobbar med egen personal och området är avspärrat så behövs inget förarbevis.


tyvärr att jag rättar dej men inhängnat område kan t.ex vara en häst hage :o

sorry ponken men det är inte inhängnat område enlig arbetsmiljölagen minst 2 meter högt staket skall det vara för att inte obehöriga skall komma in



det var vad dom sa till min far när han ringde in och hörde om det :o sen även gatuchefen på örebro komun sa att det bah behövde vara avspärrningsband:o

var det åt komunen du utförde jobbet åt eller åt någon annan var du anställd av ett företag att utföra jobbet åt.



företag inte åt komunen:P

hade du skadat någon eller det hade hänt en olycka så hade företaget åkt dit



nej kollade upp det med och det var bara om man tog betalt för utfört arbete. om man istället säger att man tkr det är kul och tar svarta pengar så är det ingen som tar skada;)

ännu värre



nej eftersom om man kör gratis gäller alla försäkringar och så för då klassas det som utbildning;)

hur skall du nu ha det först så körde du svart sen körde du gratis och kör du gratis så gäller ingen försäkring du måste vara anställd av företaget som utför jobbet.
är du anställd av företaget så kan man få en utbildning där i genom men då måste det vara en van förare med som utbildnings ledare.
men sen tillkommer den teoretiska utbildningen också man kan i dag inte få ut ett förarbevis på bara pratisk utbildning.

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#17946 Hej,
Åter till grundfrågan.
I senaste numret av Skogen finns lite mer info ang förarkompetensbevis för skotare. Litet axplock för den som vill ha lite info:

Testet, som föreslås förläggas i skogsbruksskolornas försorg, kan komma att kosta mellan 5.000 - 10.000:-
Ett inledande teoretiskt prov som bl a föreslås innehålla; skogsskötsel, drivning, kartförståelse och datahantering. Inom skogsskötsel kommer ämnen som föryngring, avverkning, röjning, natur- och kulturminnen, arbetsmiljö och säkerhet. Traktdirektiv för 4 olika bestånd ska utformas.

I det praktiska provet föreslås en uppkörning i gallring med halvt lass och medelsvår terräng. Halvlasset ska fyllas till fullt lass under en viss tid och ev skador odyl bedöms. Sedan ska lasset av i en välta och kranhantering, upplägg och positionering bedöms. Kran, virke och grip får ej ta i stakarna. Tio stockar ska sedan kvalitetsbedömas.

Skogforsk har gjort tester med tre förare.
En erfaren skotarförare som klarade provet galant på 23 min körtid.
En skogsbrukselev som underkändes efter 37 min körtid.
En skogsmästarelev som underkändes i de flesta momenten efter 64 min körtid.

Vad tycker ni?

   TS
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17959 Som skogsägare så vill jag ha folk i skogen som kan sina saker.
Dock inte någon rallykalle. Tycker att det där med tidtagning ska
bort, man borde kunna bilda sig en uppfattning ang. lämpligheten
på föraren ändå.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17979
Röjkvist skrev:Som skogsägare så vill jag ha folk i skogen som kan sina saker.
Dock inte någon rallykalle. Tycker att det där med tidtagning ska
bort, man borde kunna bilda sig en uppfattning ang. lämpligheten
på föraren ändå.

tidtagning eller ej men en van maskinförae klara ju att gör momenten rätt under tidspress en ovan klarar antingen inte tiden eller så har han för mycket skador o då rycker han på det.. när dom har tidtagning så blir det ju mer rättvist för alla.. för det spelar ingen roll vem som är kontrolant..

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17992 Det är väl bra med ett förarbevis förvisso. MEN jag blir så jäv--a trött på alla dessa byråkrater Var kommer alla ifrån? Vilken uppfinnings rikedom de har att hitta på sätt att skinna folk på pengar. Vem ska betala, är det gymnasie eleven eller arbetsgivaren som inte har anställt personen ens.
Sedan har vi ju grönt certifikat FSC fyrhjulingar, snöskoter, Eumoppe samt Cykelhjälm jag orkar inte med fler byråkrater. Vart och ett mål är säkert bra men sammantaget alla mål blir mer och mer rena cirkusen
Jag har erfarenhet av liknande med kontroll, tester och sprutkompetens.
Vid koll av hur den situationen kom till så var det ett enda företag (VISAVI) är endast två personers företag.
med goda för att inte säga kärvänliga kontakter med jordbruksverket. som lyckades åstadkomma milijonkostnader för Sveriges bönder. För att inte tala om hur många millisar Visavi har lyckats komma över i konsultarvoden.

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17993 Bra skrivit Famag !!

Jag håller med dig till fullo !!!

Alla dessa byråkrater, i slutändan är det ett fåtal personer/företag som gör miljonvinster på det......
Har vi verkligen så lite att göra i Sverige än att skapa massa lagar/förordningar som ändå inte följs...

Varför göra det mer invecklat än vad det verkligen är........

Tycker fortförande att arbetsgivaren lär märka förarkompetensen inom en kort provanställning.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18041 Vi börjar nu märka att det så kallade tjänste samhället tar form. Alla ska kontrollera alla och vara chefer. Jobba ? Tja det får väl bli pensionärerna det.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18043 denna branchen är ju rätt självrensande gör du dåliga jobb så får du inga jobb heller.. tycker det är rätt onödigt med detta beviset..

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18166
kockums850 skrev:Bra skrivit Famag !!

Jag håller med dig till fullo !!!



Samma här!

Jag kan snart "grusa" med cert, och är egentligen inte emot utbildning, men har man väl "hoppat på tåget", så blir man fort ett offer för en massa "pappersvändare/byråkrater" som letar den minsta orsak att tjäna pengar på fortbildning/lagändringar/giltighetstider och "fan och hans moster".
Som exempel kan jag nämna, att jag har ett cert som jag förnyat 3 ggr (snart 4é) och kursplanen har inte förändrats ett piss på 15 år.
Grejen blir att man "halvsover" sig igenom kursen bara för att få ut en plastbit som säger att man är godkänd.

Bortkastad tid! - bortkastade pengar!, om ni frågar mig,,,,

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18195 hm samma sak som man fick göra när man gick på skogsbruksskola för 20 år sen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).