Skogsröjning

Lätt röjsåg

42 inlägg 33601 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

grop  
#145450 Jag är klen i grovleken och behövde också en lätt såg trodde jag! Jag började min röjning med farsan gamla såg från början av 80-talet med en lika gammal sele. Efter 4 timmar med den var man sängliggandes till nästa dag. Så till slut så köpte jag mej en egen HVA 545 men en fin sele.
Med den kunde/kan jag hålla på hela dagarna. En dag körde jag 12 timmar i sträck med enbart ett avbrott för att få i sej lite lunch. Tog ingen rast alls förutom tankningarna av bränsle i sågen och vatten i mej själv.
Med musik i lurarna och sågen i hand går jag i trans! Det blir en drog att får röja i sina egna marker!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145461
grop skrev:Med den kunde/kan jag hålla på hela dagarna. En dag körde jag 12 timmar i sträck med enbart ett avbrott för att få i sej lite lunch. Tog ingen rast alls förutom tankningarna av bränsle i sågen och vatten i mej själv.
Med musik i lurarna och sågen i hand går jag i trans! Det blir en drog att får röja i sina egna marker!

Lite så känns det faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

ruth  
#147076 Jag köpte en HV 345 med XT-sele och jag har varit ute och röjt i skogen och det har gått bra. Jag trodde inte det skulle vara så roligt som det var! Sågen känns inte för tung heller.

Jag skulle behöva lära mig fila, men kursen som hålls i vår kostar 5500kr vilket inte känns rimligt för mig som är hobbyröjare, så jag vet inte hur jag ska göra.

Tack alla ni som svarat och gett mig tips i tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147135 Låter ju fint det.
Känner du nån som jobbat/jobbar i skogen så är de säkert jätteglada att få visa hur man filar.

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147273 Har letat lite men hittar inte så mycket bra, men denna länken visar lite i alla fall.
Tycker du skall skaffa en sån filmall som är med på bilderna.

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=9668

Står nog lite i instruktionsboken om filning med...

Sidan 13 - 14 finns det lite i denna PDF

http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO ... 220-10.pdf

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

ruth  
#147343 Tack för länkarna. Jag såg att de hade en sån filmall på husqvarnabutiken för 200kr, men då jag inte vet hur jag ska använda den så köpte jag den inte. Sen trodde jag de skulle ha någon billigare på jula, men där hittade jag ingen.

Jag har mailat studieförbundet vuxenskolan och jag är intresserad av att gå en röjkurs och ifall de får ihop fler intresserade kan de dra igång en kurs där jag bor. Jag såg på deras hemsida att de på andra orter har röjkurser för mellan 1200kr -3000kr och det är ju ett helt ok pris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

jannee  
#152843 Jag är den glade "månskensbonden"
Började själv med en Rs 45 (Jonsered) för 25 år sedan, efter ett haveri bytte jag upp mig till en Rs 55, har nu haft den i över 20 år inga större fel, ja selen var ju förstås skit men Huskvarnas är ok. Köpte nyligen en 555 fxt är t.o.m. vassare än Rs 55 var som ny.
Tilläggas bör att jag röjer endast 30 dagar/år.
Bättre att köpa en "värsting" betalar sig i långa loppet.
A och o är dock filningen, tog för mig flera år innan jag lärt mig det något så när.
Husgvarnas och Jonsered (liknande maskiner) fördel är selen och den stora tanken.
Vikten märker man inte mycket av med rätt inställd sele.

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Olav  
#154875 Grattis!! Du har köpt en bra såg!! 345fx/t är den bästa röjsåg jag haft....eller har...
Jag köpte faktiskt min sjätte röjsåg för en dryg vecka sedan en Husqvarna 545fx/t men den har jag ännu sågat så lite med så jags ka inte uttala mig... De vet jag att 345:an är en bra såg.... bättre än 355fx/t som jag även röjer med ibland, men den jävlas rätt ofta. 345fx/t har nog varit en riktig kompis under de 3 åren jag haft den.

Stihl sågar har jag inte haft själv men prövar dem lite....
Orsaken till att jag inte kör med stihl är att här där jag bor är stihlservicen minst sagt en luddighistoria, + att jag tycker de känns lite udda att röja med... men det är säkert en vanesak.

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

svampbob  
#467058 Jag ser att det är ett tag sedan det var aktvitet i den här tråden så bäst att komma med ett inlägg :smile:

Jag tänker att framöver då och då få med mig sambon ut i röjskogen och då behöver hon en lämplig röjsåg och sele. Hon är liten och slank och jag är lite orolig för att hon inte ska orka dra igång röjsågen. Jag får nog gå ut och prova det med henne på någon befintlig såg.

Vad är i dagsläget bästa alternativet för en kvinna?

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

anersimyra  
#467059 Jag känner några kvinnor i varierande storlek och styrka, de kör HVA 545 som är väldigt lättdragen. Men jag är övertygad om att sthils motsvarande är lika lättdragna som HVA.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

jannee  
#467061 Du kan lätt kolla det hemma.
Klarar hon dra igång gräsklipparen drar hon också igång vilken såg som helst :grin:
För övrigt startar en HVA senast på 3:e draget (kall) om du pumpat något slag på blåsan.

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

axwell  
#467067
svampbob skrev:Jag tänker att framöver då och då få med mig sambon ut i röjskogen och då behöver hon en lämplig röjsåg och sele. Hon är liten och slank och jag är lite orolig för att hon inte ska orka dra igång röjsågen. Jag får nog gå ut och prova det med henne på någon befintlig såg.

Vad är i dagsläget bästa alternativet för en kvinna?


Stihl har ju några modeller med "gummibandskänsla", mycket enkel att starta även i selen efter varmkörning.
Min Stihl410 är oändligt mycket lättare att dra igång än Husq. kedjeröjare, både som kall/varm och sele/mark.

@JensSkoog räknar jag med som medhållare. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lätt röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467075
axwell skrev:
svampbob skrev:Jag tänker att framöver då och då få med mig sambon ut i röjskogen och då behöver hon en lämplig röjsåg och sele. Hon är liten och slank och jag är lite orolig för att hon inte ska orka dra igång röjsågen. Jag får nog gå ut och prova det med henne på någon befintlig såg.

Vad är i dagsläget bästa alternativet för en kvinna?


Stihl har ju några modeller med "gummibandskänsla", mycket enkel att starta även i selen efter varmkörning.
Min Stihl410 är oändligt mycket lättare att dra igång än Husq. kedjeröjare, både som kall/varm och sele/mark.

@JensSkoog räknar jag med som medhållare. :mrgreen:

Jo, men kedjeröjaren (HVA 535 FBx) har ju tyvärr ingen kärringstart.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

jannee  
#467078 Det en liten späd kvinna inte har i råstyrka har hon oftast sjufalt igen på sin teknik.
Har lärt mig flera knep av flinka kvinnliga kollegor :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lätt röjsåg

Palakangas  
#467080
jannee skrev:Det en liten späd kvinna inte har i råstyrka har hon oftast sjufalt igen på sin teknik.
Har lärt mig flera knep av flinka kvinnliga kollegor :mrgreen:

Är hos därtill finska fastän liten och späd kan hon slå oss alla så vi stå där med förvåningens finger i häpnadens mun, eller hur det var.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).