Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Moipu vs Finnskogsvalsen!?

10 inlägg 5610 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moipu vs Finnskogsvalsen!?

221  
#145208 provkörde en 901 tx med finnskogsvalsen i helgen o blev rätt så imponerad av hur de drog och gjorde inga större skador på virket. kör med mopi nu på 901.3 med 451 och det funkar bra men de verkar väga mer, nån som har bytt från moipu till finnskogsvalsen och är nöjda?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Moipu vs Finnskogsvalsen!?

sjohult  
#145223 tjena nilsson. ja vi gjorde det på våran 901:a nu i höst. Vi hade moipu valsar innan och dom funkade fint. Men du satte vi på finnskogsvalsens valsar och det är ett jäkla drag i dom. Dom drar igenom stammarna riktigt bra. Så jag kan rekomendera dig att köpa finnskogsvalsen. Och dom är mycket bra att ha och göra med uppe på fabriken om det skulle vara några konstigheter.

Användarvisningsbild

Re: Moipu vs Finnskogsvalsen!?

221  
#145317 tjaa.. jaha.. ja funderar på de :) i alla fall testa i 10 dagar som de gör reklam för.. vet du om agregatet känndes lättare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Moipu vs Finnskogsvalsen!?

sjohult  
#145358 nja det vet jag inte riktigt. Men något kg lättare är dom väll har jag för mig. du kan få nummret till han som kör 901:an så kan du få prata med honom vad han tycker ?

Avatar Fallback

Re: Moipu vs Finnskogsvalsen!?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146150 ska man har riktigt btrá drag så är det bara moipu som gäller men på exempelvis lite mindre maskiner funkar nog finnskogsvalsen bra. Fördelen är ju vikten och priset...

Användarvisningsbild

Re: Moipu vs Finnskogsvalsen!?

masterchief  
#146155 På SP561 så skiljer det 75kg till finnskogsvalsens fördel.

Användarvisningsbild

Re: Moipu vs Finnskogsvalsen!?

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146220 Tror de är 43 kg de skiljer på 451:an å de e rätt så mkt på en plutt som 770:in.

Användarvisningsbild

Re: Moipu vs Finnskogsvalsen!?

kjetilroeste  
#146392 Hadde finnskog-fingervalser på gamle 901.3/350. Syns de går bedre enn moipu! Forholdsvis snille med virket, og sentrerer stammen mye bedre i agg enn moipu. Dessuten er de billigere, og lettere! Absolutt å anbefale!

Kjetil

Användarvisningsbild

Re: Moipu vs Finnskogsvalsen!?

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146422 Jag körde ett tag me moipu på 742:an som vi hadde före 451:an å jag ångrar inte att jag valde Finnskogsvalsar.

Användarvisningsbild

Re: Moipu vs Finnskogsvalsen!?

Lill Junior  
#146444 Vi hade generation 3 av finnskogsvalsen på H20/700 förut å när vi bytte till H14/590 så vart de generation 4. Alla på firman säger samma sak, dom nya drar bra men dom gamla drog bättre. Men dom e fortfarande bättre än orginalhjulen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).