Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydrovåg SG10 eller SG16

76 inlägg 71746 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydrovåg SG10 eller SG16

patricjonsson  
#145218 Undrar om någon har lite info att dela med sig. Skulle gärna vilja få tag i någon av dessa maskiner oavsett skick.
Hälsningar patric



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#145256 Har själv en SG10. Vad vill du veta?
Har lite info på hemsidan.
http://www.kseab.com/sida6.html
138.JPG

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

totte  
#145258 Har en kompis som har en sån. Han tyckte den var undermotoriserad så han bytte och satte på en V-twin med några hk till, minns inte hur mycket. Möljigt är att hans motor var sliten så det var därför den kändes klen. En nackdel är att stödbenskolvarna är väldigt utsatta. Han fick byta båda kolvstängerna där när han köpt den, tydliga stenskador. Sen gjorde han skydd av stålplåt och satte dit.

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

patricjonsson  
#145321 Hej på Er !

Uppskattar er hjälp . Tack !

Då kan jag utveckla lite varför jag är intresserad.

Jo , dels har jag en hel del småjobb att utföra hemma i trädgården och sedan vill jag helt enkelt bara ha en liten grävare. ( kanske hjälpa grannarna med att planera ut nått lass )
Jobbade för 15 år sedan som rörläggare och körde en 3,5 t i ca 2 år , tyckte det var grymt kul.

Nu när jag tittat runt lite efter mindre grävare så har jag konstaterat att jag inte vill lägga 100-150kkr

Och när jag fick kännedom om Hydrovågen så verkar den så lagom.. Förhållandevis bra räckvidd och styrka , lätt att transportera

Hur är egenskaperna ?
Kul o köra ?
Känslan i spakar hydralik ? ( bra , nja eller totalt värdelös )
Är det en manöver i taget som gäller eller kan man få flyt i körningen ( som erfaren förare )
Kopplar man åbäcket själv eller måste man vara två som tar i så man skiter ner sig ?
Vad kikar dom på på besiktningen ? ( bromsar, belysning och drag anordning , fastlåsning av aggregat nått mer ? )
Kostnader skatt , försäkring , besiktning....


Och när eländet går sönder

Så vad gör man om: ( självklart inte allt på samma gång !! )
"" Finns prylarna att få tag i ""

Hydralpumpen är kass
Drivningen kass
Något reglage trasigt
Nav,hjul bromsar.
Bussningar
hydralkolvar ( verkar finnas till det mesta i.o.f)

Kan tillägga att jag har tillgång till en rejäl verkstad o brukar kunna fixa det mesta !

Hälsningar Patric

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

patricjonsson  
#145323 Glömde en fråga , vad är det för skillnader mellan 10:an o 16:on

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#145346 Idag är det Hultdins som äger och tillverkar grävarna, för dom görs fortfarande.
Alla delar finns att få tag på.

Kul att köra? Absolut, men det är väl alla minigrävare.

Tycker känslan är bra, inge problem att få flyt i körningen.
Har renoverat hela spakstället då det började bli lite glapp, gick väl lös på 1500:- kanske.
Finns ett flytläge till bommen som hjälper till om man är ovan. Då går det inte att trycka ner bommen så att maskinen lyfts. Bra när man är ovan att köra men jag använder det själv ibland även fast man hunnit gräva en hel del med den.

Det dom kikar på i besiktningen är som på ett vanligt släp dvs det du nu nämner och att allt sitter fast som det ska.

Man kopplar lätt på maskinen, när den är i transportläge så kan du skjuta omkring den för hand på plan mark då den är perfekt balanserad.

Kostnaderna är som för ett vanligt släp, dvs nästan inget alls.

SG16 har en större motor, en 16 hk Briggs & Stratton Vanguard Vtvin OHV mot SG10 13 hk Honda GX 390
Även hydraulpumpen är större, 11cc mot 8,5 på SG10
Sg16 har även elstart och är 200 kg tyngre, kranen är den samma men ramen är kanske kraftigare byggd?



Maskinen klarar definitivt av mer än man tror och dom flesta som hyr den blir possitivt överaskade av vad den klarar av
grävning.JPG

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

patricjonsson  
#145371 Grymt bra kse o tack för en bra beskrivning ! Då skulle det passa med en 10a jag har en sådan Honda med elstart som har suttit på ett elverk. Men jag kommer slå till vad som än dyker upp. Verkar tyvärr inte hända allt för ofta. Men det får ta den tid det tar. Mvh patric

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#145376 Kvd och fordonskammaren brukar ju ha nån då och då.
Verkar vara bra sug efter dom iaf, har fått ett flertal mail av folk som vill köpa den när jag har haft uthyres annons på blocket.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

totte  
#145389
Maskinen klarar definitivt av mer än man tror och dom flesta som hyr den blir possitivt överaskade av vad den klarar av


Det kan jag skriva under på! Kompisen var här en gång med sin och grävde och vi har Norrlands styvaste lera tror jag, hård som pannbenet på den fule. Nog tusan grävde han igenom det utan större problem, han använde i o f s den smalare kabelskopan, men ändå.

Kse, var det inte så att den första generationen av dom hade en 10-hästare? Har för mig att det var det som satt på kompisens, innan han bytte motor på den.

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Nolltax AB  
#145415 Min morbror hade med sig en sån däringa ett par gånger, lånade från jobbet sitt.
Irriterad blev jag över drivningen. Hjulen bara spann.
Ingen berättat att kranen gick att vrida bakåt så tyngden hamnade över drivhjulen.....
Sista gången var den nästintill omöjlig att få igång.
Det visade sig att luftfiltret var igensatt plus att idioterna sökt starta med startgas insprutat genom luftfiltret å givetvis baktändning så luftfiltret var halvsmält...
Astma gånger två...
Service är en bra sak göra.
I övrigt grymt bra grävare med tanke på storlek.

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

patricjonsson  
#145431 Antar att det fanns någon spärr ni fick lossa då , eller hur fungerade det med vridningen bakåt ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Nolltax AB  
#145434 Svårt ens beskriva, omöjligt räkna ut.
Öppen ventil vridning höger. Nästintill, asså jag har svårt finna ord.
Fullt skaft i ventil, pendling höger. När stopp anas, skifta ventil till full sväng vänster.
Kolven som drog kranen till höger växlar till att trycka kranen vidare till höger.

Normalt vägrar jag dylika rörelser vad gäller hydraulik. Det sitter i ryggmärgen....

Avatar Fallback

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Nolltax AB  
#145435 Eller, på ren svenska.
Dra åt dig svängspaken.
När kranen vridit sig nittio grader så tryck ifrån dig svängspaken.
Utnyttja rörelseenergin i kranen.

Känns helt fel å låter helt fel men det funkar. I vart fall på vår maskin...

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

totte  
#145440 Stämmer som Nolltax beskriver, det är alltså en fråga om att få lite fart på kranen i svängen så den vänder över 90 grader åt höger sen kan man köra den vidare bakåt.

Användarvisningsbild

Re: Hydrovåg SG10 eller SG16

Kse  
#145455 Ja inte helt lätt att beskriva, har fått göra det över telefon några gånger fast man visat när dom hämtat grävaren. Smyger man för sakta så stannar kranen i dödläge och går varken höger eller vänster. Då måste man knuffa till den för hand så att den kommer i dragläge igen.
Kan lägga upp en bild eller en film som bättre illustrerar det hela när jag sitter vid rätt dator.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).