Motorsåg och handhållet

Hej. Jag heter Jonny.

30 inlägg 10205 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14513 Lite stabilare, lite fler möjligheter o hantersa sågen vid fällning till exempel.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#14516 Det är framför allt trevligt när man fäller med långa svärd 24"-< då blir balansen rätt lidande i sågen och då kommer ett full-wrap till sin rätt tycker jag !!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#14531 Har jag sagt det är tufft oxå :D

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14542 Mange: Ok, det låter ju som nåt att fundera på.
Ska kolla om jag får fatt i en, vore kul att prova.

Nån som har lite bilder, så man kan få en uppfattning om vilka fördelar det har?

Swe#kipp: Kör sällan med så långa svärd iofs, men de få gånger man gör det vore det ju skönt med bättre balans.
Är det tufft måste man ju bara ha det. :D

Användarvisningsbild

Re: Hej. Jag heter Jonny.

Fredrik Reuter  
#356350 Finns Jonny kvar? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Hej. Jag heter Jonny.

totte  
#356380 Hörde Mange igår säga: Åh jag saknar min tresjuttitvåa, så Jonny är nog inte kvar i familjen.

Användarvisningsbild

Re: Hej. Jag heter Jonny.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356391 Tyvärr, den är inte kvar! Jag har fullwrap bågen kvar i förhoppning om att hitta en lämplig 371/372 senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hej. Jag heter Jonny.

Hema  
#356501
Mange skrev:Tyvärr, den är inte kvar! Jag har fullwrap bågen kvar i förhoppning om att hitta en lämplig 371/372 senare.

Jag har fattat det som om att det är de tidiga 372:orna som är intressantas, men nu när du nämnde 371:an, är det even stenven mellan de två?

Användarvisningsbild

Re: Hej. Jag heter Jonny.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356568 Det kan man nog säga, inga stora skillnader som mellan 372 och nyare 372 X-Torq.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hej. Jag heter Jonny.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356690 Ser litt etter ei større sag selv eks vis ei 372 ei brukt ei. Vil tru at ei såpas stor sag er ein del brukt. Er det noke triks for å skilla dei utslitte sagene fra dei som har ein del levetid igjen. Kva brukar de å sjå etter når de skal bedømma ei brukt sag.

Användarvisningsbild

Re: Hej. Jag heter Jonny.

totte  
#356721
can skrev:Er det noke triks for å skilla dei utslitte sagene fra dei som har ein del levetid igjen. Kva brukar de å sjå etter når de skal bedømma ei brukt sag.


Först det allmänna utseendet. Det syns rätt bra på utsidan om sågen är mycket använd. Ren och fin, en massa smuts invändigt och i kylflänsar indikerar dålig skötsel.

Om du kan få skruva bort ljuddämparen så är det bra, där du ser om kolven är repig och om cylindern ser blank och fin ut. Ta loss startapparat, känn på svänghjulet. Skall kännas absolut stadigt radiellt, lite normalt glapp axiellt. Och förstås provkörning, skall starta lätt, kompressionen skall kännas ordentligt i startsnöret.

Jämn och fin tomgång, ingen eller mycket lite ändring av varvtalet om du lägger sågen på sidan åt båda hållen. Om den inte fyrtaktar ordentligt utan tjuter på toppvarv är det särskilt viktigt att få ta loss ljuddämparen och se så inte kolven är skadad av överhettning.

Kolla också att den oljar kedjan ordentligt när du provkör. Kedjan skall stanna på tomgång utan ilagd broms. Kolla att bromsen tar ordentligt. Känn på kopplingen att den inte glappar så lagret är slut.

Användarvisningsbild

Re: Hej. Jag heter Jonny.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356723 Om du har kvar handtaget, borde det inte passa på en Jonsered 2171 också?

Användarvisningsbild

Re: Hej. Jag heter Jonny.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356736 Nja, nästan TH.
Man får byta kastskyddshandtag med då, så kanske... Det såg inget bra ut med grå båge och fel vinkel mot kastskyddshandtaget så det blev inget med det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hej. Jag heter Jonny.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356748 Takk skal du ha Totte !

Användarvisningsbild

Re: Hej. Jag heter Jonny.

anersimyra  
#356778
1449915729_image.jpeg
.. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).