Före och efter jobbet

open office/excel hjälp..

14 inlägg 5439 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

open office/excel hjälp..

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145054 Hej har under hösten varit och mät ett 15 tal olika plantförsök.
Skall nu sammanställa lite grejer i office och skulle behöva hjälp med hur man skall få in nollor i alla fält där det saknas siffror. Bör finnas något enkelt sätt att kunna få in nollor i alla tomma fält.
Eftersom om man skall sitta och skriva in för varje fält som e tomt så lär det ta några dagar :S

om ni vet hur man gör det i excel eller i openoffice kalkylblad spelar för mig mindre roll.

vet ej om detta är rätt kategori

tacksam för hjälp
mvh
Gotte



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: open office/excel hjälp..

Rlin  
#145056 Tjo,
Kan du beskriva mer hur det ska se ut?

//R

Avatar Fallback

Re: open office/excel hjälp..

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145058 Ett sätt är att skriva nollor i 10 celler.
Markera dessa 10 celler, kopiera cellerna, klistra in på rätt ställe med Ctrl+V.
Upprepa Ctrl+V valfritt antal gånger.

Avatar Fallback

Re: open office/excel hjälp..

Rlin  
#145059 Använder man Excel kan man ju alltid skriva in värdet 0, och sedan klicka i nedre högra hörnet och dra ut de åt valfritt håll (muspekaren syns som ett plustecken). Med då får alla celler man markerar värdet 0, även om det ska stå något annat där. Då får man fylla i det i efterhand.

//R

Användarvisningsbild

Re: open office/excel hjälp..

leak  
#145068 varför ska du ha 0 skrivet för inget är samma som noll

Användarvisningsbild

Re: open office/excel hjälp..

totte  
#145082 Det finns också en funktion som heter Fill. Skriv en nolla i ett fält (eller vad som helst som man vill duplicera) markera cellen och ett antal fler åt något håll. Välj sen Fill och riktning. I min Libre Office finns Fill på Edit-menyn.

Användarvisningsbild

Re: open office/excel hjälp..

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145120 Okej skall försöka förklara lite bättre hur det ser ut.
har ca 15 excel ark med 1000 rader och 6 kolumner, i ca 80 % av fallen har vi skrivit ned något i dessa fält, blandannat höjd, diameter, skada, skadegrad, snytbagge osv.
Men i då ca 20 % av fallen eller ja troligt lite mer har vi inte skrivit in något och isåfall skall det vara en nolla där.
så det klassiska med ctrlc + ctrlv fungerar mindre bra.

jo jag anser också att inget är lika med noll men uppdragsgivaren vill att det skall vara nollor där det e tomt för att det skall se finare ut typ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: open office/excel hjälp..

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145128 Skapa ett extra blad där varje ruta xy säger "=Blad1!xy". Detta gör att tomma rutor i blad 1 blir nollor i Blad 2. Det kan bli lite strul med formatteringen med t.ex. radhöjder och kolumnbredder men detta fixas enklast genom att först kopiera hela Blad 1 till Blad2 och därefter radera alla formler i Blad 2 med att markera det som skall raderas och sedan dra "plusset" från nedre högerhörn till övre vänsterhörn.

Användarvisningsbild

Re: open office/excel hjälp..

totte  
#145130 Apropå plantförsök: Har sett att det är en massa provytor på ett hygge på Hössjöberget, är du möjligen inblandad?

Användarvisningsbild

Re: open office/excel hjälp..

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145176 tack th skall ta och pröva detta någon regnig eller snöig dag här framöver.

har tyvärr ingen aning om vad det är för försök totte, finns dock så otroligt många hyggen där vid hössjö berget är det på södra eller norra sidan av vägen?

   TS
Avatar Fallback

Re: open office/excel hjälp..

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145189
SkogsGotte skrev:Okej skall försöka förklara lite bättre hur det ser ut.
har ca 15 excel ark med 1000 rader och 6 kolumner, i ca 80 % av fallen har vi skrivit ned något i dessa fält, blandannat höjd, diameter, skada, skadegrad, snytbagge osv.
Men i då ca 20 % av fallen eller ja troligt lite mer har vi inte skrivit in något och isåfall skall det vara en nolla där.
så det klassiska med ctrlc + ctrlv fungerar mindre bra.

jo jag anser också att inget är lika med noll men uppdragsgivaren vill att det skall vara nollor där det e tomt för att det skall se finare ut typ.


1. Gör rätt från början. Fyll alla celler med noll innan du börjar med att mata in värden.

2. Om det är så illa att 80-90% av cellerna har ett inmatat värde på slumpmässiga ställen så skulle jag kopiera siffran noll, trycka Ctrl och sedan klicka i alla tomma celler och sedan trycka på V för att klistra in noll i dessa celler.

Avatar Fallback

Re: open office/excel hjälp..

Nicke Nyfiken  
#145210 Markera området(du kan markera alla celler även ifyllda) du vill ha in dina nollor i, tryck sedan ctrl h, så får du upp en ruta där du kan ersätta vissa värden med andra, välj blankt i övre och 0 i nerdre och så trycker du på replace eller replace all.

det skall funka, testa dig fram så löser du det nog.



H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: open office/excel hjälp..

ÅsaNisse  
#145211 Ett annat sätt:
Lägg in ett autofilter ( finns under data,filter) och sök alla tomma celler i den kolumn det gäller. Där kan du skriva in en nolla och sedan bara dra ned så längt du vill. När du sedan tar bort filtret så har du det du vill.

Användarvisningsbild

Re: open office/excel hjälp..

totte  
#145215
SkogsGotte skrev:tack th skall ta och pröva detta någon regnig eller snöig dag här framöver.

har tyvärr ingen aning om vad det är för försök totte, finns dock så otroligt många hyggen där vid hössjö berget är det på södra eller norra sidan av vägen?


Är på södra sidan, halvägs upp i backen, där dom byggt en ny skogsvägsbit i fjol tror jag eller möjligen året innan. Har bara sett att där är ett antal ytor på hygget där det står en massa färgglada pinnar, så jag antar att det är nån slags försök. Nä jag bara undrade eftersom jag vet att du är inblandad i mycket när det handlar om plantor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).