Gallring

Stamkvista 40 årig tall?

16 inlägg 19476 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stamkvista 40 årig tall?

storån  
#144997 Var å kollade ett mindre bestånd av 40årig tall idag.
Tallen har vuxit väldigt glest där och det har aldrig blivit röjt, för 6 år sen så gallrades det i vissa delar av beståndet men mycket lämnades orört.

Jag gjorde en del provytor där och sammantaget så kan man säga att det såg ut så här:

Stamantal:
Tall 900st/ha
Björk 300st/ha

Grundyta:
Tall 17m^2/ha
Björk 3-4m^2/ha

Diameter:
Tall 22cm
Björk 11cm

Höjd:
Tall 15m
Björk 10m

Frågan är vad man ska göra?
En tanken jag fick är att röja bort de mindre björkarna, ta bort stammar som stör varandra.
Spara en hel del björk och stamkvista tallen.
På så sätt kanske man får en fin blandskog med stora björkar sär tallarna växer glest samt att man kanske får fina tallar.
Men kan man stamkvista 40-årig tall eller är det för sent?

Eller har ni nått annat förslag?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

plutten  
#145008 Ifall du tänker på stamkvistning, skall du inte kvista mera än cirka 400-500 tallar per ha. Bara de rakaste exemplaren med en kvistdiameter på max 25mm. Mera än så är onödigt arbete, bara fint för ögat. Du kan röja bort en del björkar som stör och sen efter 10-15 år tar du bort resten av björkarna och de sämsta tallarna. Sen gödslar du resten för påskynda tillväxten och övervallnigen av de kapade kvistarna. Orsaken till att du skall ta bort björkarna är att det ser ut att vara glasbjörk av bilden att döma och de tappar mycket i tillväxt efter 50 år. Så skulle jag ha gjort :smile:

Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

storån  
#145011 Ja, det låter vettigt.
Var nått liknande jag var inne på.
Men det är alltså inte försent att kvista så pass gammalt bestånd?

Visst finns det nån regel för hur tillväxten skall vara för tall för att den ska klassas som klass 1?
Nått om tätväxt 8-20cm i diameter. När jag kollade borrkärnan så såg det ut som den vuxit snabbt de första 20 åren för att sen avtagit.
Vad jag menar är att även om jag stamkvistar nu så kommer dom här tallarna aldig att klassas som klass 1 för att dom är för snabbväxt från början?
Nu kanske dom här ändå ligger inom gränsen, snabbtväxt här i norra Jämtland är väl senväxt i södra sverige...

   TS
Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

plutten  
#145012 Jag tror att om du tar bara dom bästa tallarna med kvistar under 25mm så har dom också iregel en något mindre diameter. Eftersom dom har stått relativt glest har dom så att säga gallrat sig själva. Dvs dom som har växt snabbare har för grova kvistar och faller automatiskt bort.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvista 40 årig tall?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145013
storån skrev:Visst finns det nån regel för hur tillväxten skall vara för tall för att den ska klassas som klass 1?
Nått om tätväxt 8-20cm i diameter. När jag kollade borrkärnan så såg det ut som den vuxit snabbt de första 20 åren för att sen avtagit.

För att klassas som tall 1 ska det vara en rak rotstock med minst 20 årsringar i intervallet 2-8 cm från centrum. Stocken får ha max fem små (<20 mm) kvistar.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvista 40 årig tall?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145015 Om du tar ut en kärna så ser du om trädet kan uppfylla kravet. Vid 16 cm diameter får det alltså endast finnas 20 årsringar inom radien 2-8 cm. Det borde alltså finnas möjlighet att finna sådana träd om medeldiametern vid 40 år är 22 cm. Men det är troligt att de grövsta träden går bort som Plutten säger.

Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

Chainsaw Charlie  
#145016 Det är i senaste laget att stamkvista nu. Det kommer att ta för lång tid för kvistarna att övervallas och troligtvis kommer det inte att bli särskilt många klass 1 stockar. Du kan stamkvista för att det ska se snyggt ut (vilket inte är fel) men tiden och pengarna du lägger på det får du nog inte igen i högre virkesvärde i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145038
Chainsaw Charlie skrev:Det är i senaste laget att stamkvista nu. Det kommer att ta för lång tid för kvistarna att övervallas och troligtvis kommer det inte att bli särskilt många klass 1 stockar. Du kan stamkvista för att det ska se snyggt ut (vilket inte är fel) men tiden och pengarna du lägger på det får du nog inte igen i högre virkesvärde i framtiden.

Håller med, men det är väldigt trivsamt jobb att stamkvista en fin vårvinterdag på skare/snöskor!

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

plutten  
#145046 Då när detdär beståndet är avverkningsbar gäller garanterat andra kvalitetskrav än i dagsläget. Det är lite som med tippning. Är man inte med och satsar så kan man heller inte vinna något.

Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

svahn_kb  
#155980 Jag skulle säga att det är försent att stamkvista, det borde göras senast då träden har en diameter av 12-13cm i brösthöjd. Om du gör det nu vid 22cm blir de inte övervallade så att du kan få ut rent virke innan det blivit över 40cm i brösthöjd. ( 22+ 3-4cm varje sida för kvisten, därefter minst 4-5cm till på varje sida i form av rent virke)
Sen är det tveksamt om det är lönsamt heller, för att inte tala hur tråkigt det är. Finns ett gammalt talesätt som säger:
Om din fru lämnat dig, du har fått sparken på jobbet, bössan klickade och repet gick av, då kan du börja stamkvista...

Vad beträffar kvalitén så kan Skogsstyrelsen utfärda ett intyg när du stamkvistat, hur mycket etc. På så vis behöver det inte vara klassade som klass ett stockar för att ändå kunna hålla god kvalité i ytvirket.

Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

terri2020  
#170461 Ha ha ja jag håller med föregående talare. Har du inget vettigare för dig än att stamkvista för att det skall se snyggt ut så kan du ju fundera på vad du har livet till. Kanske donera organ istället.
De flesta rotstockar kommer i alla fall att bli klass 3-4. Satsa på volymproduktion och kort omloppstid och sopa ner skiten och börja om.

Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

Minken.  
#170466 Ja jag håller också med föregående talare som exakt uttrycker mina synpunkter i ämnet.

Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

Boarpan  
#188205 Alltid bättre att det växer ngt än ingenting.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvista 40 årig tall?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188208 Har det blivigt någon stamkvistning?

Avatar Fallback

Re: Stamkvista 40 årig tall?

storån  
#188303 Nej, är nog försent.
Bara stamkvistat några 15 åriga tallar i närheten av gården för att se hur det blir.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).